چرایی تحریک ایران از سوی عربستان سعودی
چرایی تحریک ایران از سوی عربستان سعودی

دولت عربستان سعودی در پنج سال اخیر با دست زدن عامدانه به برخی اقدامات درصدد تحریک جمهوری اسلامی ایران بوده است. در این تحلیل تلاش می شود اقدامات دولت عربستان سعودی برای تحریک جمهوری اسلامی ایران بیان شده و در نهایت چرایی این سیاست مورد بررسی قرار گیرد. ۱-بدنبال شروع جنگ داخلی در سوریه ریاض […]

photo_2016-01-02_22-30-47

دولت عربستان سعودی در پنج سال اخیر با دست زدن عامدانه به برخی اقدامات درصدد تحریک جمهوری اسلامی ایران بوده است. در این تحلیل تلاش می شود اقدامات دولت عربستان سعودی برای تحریک جمهوری اسلامی ایران بیان شده و در نهایت چرایی این سیاست مورد بررسی قرار گیرد.

۱-بدنبال شروع جنگ داخلی در سوریه ریاض که از بشار اسد بدلیل انتقاد شدید از سیاست های منطقه ای عربستان سعودی بویژه در جریان حمله سی و سه روزه رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان کینه داشت،در جبهه مخالفان دولت سوریه قرار گرفت و سیل کمک های مادی خویش را در جهت تقویت تروریست ها روانه سوریه کرد تا علاوه بر ساقط کردن بشار اسد جمهوری اسلامی ایران را در منطقه با چالش روبرو سازد.جنگ داخلی سوریه که از سال ۸۹ شروع شده است به دلیل مخالفت عربستان سعودی با طرح های صلح همچنان ادامه دارد.

۲-بدنبال شروع اعتراضات مردمی در بحرین ارتش عربستان سعودی در اواخر سال ۸۹ در راستای حمایت از دولت منامه نیروهای خویش را در جهت سرکوب شیعیان بحرین به این کشور اعزام نمود که تاکنون نیروهای امنیتی عربستانی در کشتار شیعیان مظلوم بحرین نقش عمده ای داشته اند.

۳-اواخر آبان ماه سال ۹۲ در حمله تروریستی یک گروه مورد حمایت دولت سعودی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت ۲۳ تن از جمله حجت الاسلام انصاری رایزن فرهنگی ایران به شهادت رسیدند.گردان عبدالله عزام از گروههای جهادی سلفی وابسته به عربستان سعودی مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفت.این گروه در پیامی ویدئویی بمب‌گذاری‌ها را اقدامی تلافی‌جویانه در مقابل دخالت ایران و حزب‌الله لبنان در جنگ داخلی سوریه دانسته بود.چهار روز پس از حمله پلیس لبنان از شناسایی هر دو عامل انتحاری حمله خبر داد.این افراد از سلفیان ساکن لبنان با تابعیت‌های متفاوت و از نزدیکان شیخ احمدالاسیر بودند.طراح حمله تروریستی به سفارت ایران در لبنان فردی سعودی تبار به نام ماجد الماجد بود که از سرکردگان گروه عبدالله عزام به شمار می آمد.این گروه از ابزارهای سیاسی آل سعود در لبنان محسوب می شود.

۴- دو نوجوان ایرانی در فروردین ماه سال ۹۴ پس از شرکت در حج عمره و در حال بازگشت به ایران در فرودگاه جده مورد تعرض ماموران امنیتی رژیم سعودی واقع شدند.

۵-در دوم مهر ماه سال ۹۴ همزمان با عید قربان بدلیل مدیریت ضعیف سعودی ها ۴۶۴ تن از اتباع جمهوری اسلامی ایران جان خویش را در منا از دست دادند.شاهدان بر عمدی بودن این قضیه تاکید دارند.

۶-ساعات اولیه روز یکشنبه بیست و دوم آذر ماه سال ۹۴ تعدادی از رسانه‌های محلی در نیجریه از یورش ارتش این کشور به حسینیه بقیه‌الله متعلق به شیعیان نیجریه و جنبش اسلامی و سپس حمله به منزل شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر آن‌ها خبر دادند.در این حملات نظامیان ارتش،علاوه بر پسر شیخ زکزاکی،بیش از ۳۰۰ نفر از شیعیان نیجریه به شهادت رسیدند و خود شیخ زکزاکی زخمی شد.این حمله با تحریک دولت عربستان سعودی صورت گرفت و ملک سلمان از اقدام دولت نیجریه در کشتار شیعیان این کشور حمایت نمود.

۷-شیخ نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان که در ۱۱ ژوئیه ۲۰۱۳ در اثر حمله مسلحانه نیروهای امنیتی دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال داده شده و در نوامبر ۲۰۱۴ حکم اعدام وی نیز از جانب دادگاه ویژه جزایی عربستان سعودی اعلام شده و محکوم به مرگ از طریق گردن زدن با شمشیر به اتهام فتنه انگیزی در کشور شده بود،بالاخره در مورخه ۱۲ دی ماه سال ۹۴ اعدام شد.

۸-هواپیماهای جنگی عربستان سعودی در ۱۷ دی ماه سال ۹۴ به سفارت جمهوری اسلامی ایران در یمن حمله ور شده که بر اثر برخورد ترکش های موشک های سعودی،خساراتی به ساختمان سفارت وارد آمد و نیروهای حفاظت سفارت کشورمان در صنعا نیز زخمی شدند.

۹-عربستان سعودی در ۱۸ دی ماه سال ۹۴ اعلام نمود که درصدد محاکمه سه ایرانی به اتهام‌ فعالیت های تروریستی و یک تن دیگر به اتهام جاسوسی برای ایران و همکاری با سازمان اطلاعات این کشور است.

 حال سئوال این است که علت این گونه اقدامات از سوی دولت سعودی چیست؟

  عربستان سعودی که نفوذ منطقه ای ایران را بر نمی تابد و علاوه بر این بسیاری از طرح ها و سیاست های آنها برای هژمونی منطقه ای شکست خورده و باعث تحمیل هزینه های مالی سنگینی شده است تلاش دارد با تحریک جمهوری اسلامی ایران از طریق برخی اقدامات،تهران را ترغیب به شروع جنگ با ریاض نموده و متحدان خویش آمریکا و غرب را وارد معرکه جنگ نماید.حاکمان عربستان سعودی معتقدند که تنها راه خلاص شدن از دست جمهوری اسلامی ایران حمله نظامی آمریکا و متحدان آن به تهران است و در صورت شروع جنگ بین ایران و عربستان سعودی،آمریکا و غرب به جانبداری از عربستان سعودی برخواهند خواست و بساط جمهوری اسلامی ایران را جمع خواهند کرد.خوشبختانه مسئولان جمهوری اسلامی ایران تاکنون هوشیار بوده و این سیاست سعودی ها را خنثی کرده اند.

علی حیدری منور