کاهش ۲۸ درصدی بارش‌ها در آذربایجان‌شرقی
کاهش ۲۸ درصدی بارش‌ها در آذربایجان‌شرقی

فرخ مطلبی‌فر امروز در تبریز به بارندگی ایستگاه‌های هواشناسی استان در سال زراعی امسال از اول مهر تا ۱۹ دی ۹۴ اشاره کرد و اظهار داشت: میزان بارش در ایستگاه تبریز در این مدت ۱۳۲٫۴ میلی‌‌متر بوده که نسبت به سال گذشته ۱۴٫۱ درصد کاهش و نسبت به تغییرات سال زراعی در بلندمدت ۷۸ درصد […]

فرخ مطلبی‌فر امروز در تبریز به بارندگی ایستگاه‌های هواشناسی استان در سال زراعی امسال از اول مهر تا ۱۹ دی ۹۴ اشاره کرد و اظهار داشت: میزان بارش در ایستگاه تبریز در این مدت ۱۳۲٫۴ میلی‌‌متر بوده که نسبت به سال گذشته ۱۴٫۱ درصد کاهش و نسبت به تغییرات سال زراعی در بلندمدت ۷۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: در سه ماهه نخست سال زراعی بیشترین بارندگی استان آذربایجان‌شرقی از شهرستان مرند به مقدار ۱۹۹ میلی‌متر گزارش شده که نسبت به سال گذشته ۶٫۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مطلبی‌فر ادامه داد: میزان بارش در شهر جدید سهند ۷۲٫۳ میلی‌متر بوده که نسبت به سال گذشته ۵۰٫۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد که کم بارش‌ترین ایستگاه هواشناسی استان در این مدت است.

وی میانگین بارش در استان آذربایجان‌شرقی را در سال زراعی جاری ۱۲۰٫۱ میلی‌متر اعلام کرد و گفت: این مقدار در مدت مشابه سال گذشته ۱۶۸٫۳ میلی‌متر و در بلند مدت ۸۶٫۶ میلی‌متر بوده است که نسبت به سال گذشته ۲۸٫۷ درصد کاهش و ۳۸٫۷ درصد افزایش نسبت به مدت طولانی داشته است.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی میزان بارش در شهرستان مراغه را ۱۲۸٫۵ میلی‌متر با کاهش ۳۱٫۳ درصدی نسبت به سال گذشته، میانه با ۱۲۷٫۵ میلی‌متر با افزایش ۲۷٫۹ میلی‌متر نسبت به سال گذشته، اهر با ۱۰۰٫۵ میلی‌متر با کاهش ۳۷ درصد نسبت به سال گذشته، سراب با ۸۰٫۳ میلی‌متر با کاهش ۴۶٫۳ درصدی نسبت به سال گذشته، جلفا با ۱۰۰٫۸ میلی‌متر با کاهش ۶٫۷ درصدی نسبت به سال گذشته اعلام کرد.

وی میزان بارش در شهرستان کلیبر را با ۱۳۹٫۲ میلی‌متر با کاهش ۲۷٫۶ درصدی، بناب با ۱۲۶٫۸ درصدی با کاهش ۳۵٫۵ درصدی، ملکان با ۱۳۳٫۷ میلی‌متر با کاهش ۳۶٫۶ میلی‌متری، شبستر با ۹۷٫۴ میلی‌متر با کاهش ۳۶٫۱ درصدی، بستان‌آباد با ۱۱۵٫۱ میلی‌متر با کاهش ۳۵٫۴ درصدی، هریس با ۱۹۷٫۵ میلی‌متر با افزایش ۱٫۱ درصدی، بندرشرفخانه با ۹۳٫۴ میلی‌متر با کاهش ۴۷ درصدی، ورزقان با ۱۰۸٫۳ میلی‌متر با کاهش ۳۳٫۴ درصدی، عجب‌شیر با ۹۷٫۶ میلی‌متر با کاهش ۳۳٫۷ درصدی و چاراویماق با ۱۲۰٫۱ میلی‌متر با کاهش ۲۸٫۷ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

مطلبی‌فر تصریح کرد: در حقیقت از ۱۸ ایستگاه هواشناسی در استان آذربایجان‌شرقی تنها میانه با ۲۷٫۹ درصد و هریس با ۱٫۱ درصد افزایش بارش نسبت به سال گذشته را تجربه کرده و در بقیه ایستگاه‌ها کاهش بارش را شاهد بوده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: اما میزان بارش در سه ماهه نخست سال زراعی نسبت به تغییرات زراعی در بلندمدت به غیر از ورزقان که با کاهش ۱۷٫۷ درصدی مواجه بوده در بقیه مراکز افزایش را نشان می‌دهد.

مطلبی‌فر گفت: بیشترین افزایش بارش‌ها در سال زراعی نسبت به بلند مدت را شهرستان جلفا با ۹۷٫۶ درصد، مرند با ۹۵٫۳ درصد و تبریز با ۷۸ درصد نشان می‌دهند.