شهردار تبریز ، نگران منابع مالی
شهردار تبریز ، نگران منابع مالی

صادق نجفی در ستاد تدوین برنامه و بودجه سال ۹۵ شهرداری تبریز، با انتقاد از نحوه تخصیص سهم شهرداری‌ها از درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده، اظهار داشت: مالیات ارزش افزوده، یکی از منابع پایدار و ارزشمند درآمدهای شهری بوده و طبق قانون، نیمی از آن متعلق به شهرداری‌ است، با این حال، علی‌رغم افزایش این […]

۲۲۸۰۰۰۳صادق نجفی در ستاد تدوین برنامه و بودجه سال ۹۵ شهرداری تبریز، با انتقاد از نحوه تخصیص سهم شهرداری‌ها از درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده، اظهار داشت: مالیات ارزش افزوده، یکی از منابع پایدار و ارزشمند درآمدهای شهری بوده و طبق قانون، نیمی از آن متعلق به شهرداری‌ است، با این حال، علی‌رغم افزایش این مالیات به ۹ درصد، سهم شهرداری‌ها کماکان با نرخ قبلی محاسبه می‌شود.

وی ادامه داد: این در صورتی است که در برنامه ششم توسعه که دولت در دست تدوین دارد، تحویل همین رقم به شهرداری‌ها، بر عهده استانداری‌ها گذاشته شده است و طبیعی است که با ایجاد این واسطه، روند وصول درآمد، کند و کم‌اثر خواهد بود.

نجفی اضافه کرد: از نمایندگان محترم مجلس می‌خواهیم با درک مشکلات حوزه مدیریت شهری، به خصوص در کلان‌شهرها، نسبت به حل چالش‌های قانونی اقدام کنند.

نماینده شهرداران کشور در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: تا حدود ۳۰ سال پیش، وظایف شهرداری‌ها محدود به موضوعات خدماتی بود اما امروز دیگر این وظایف محدود به اقدامات سنتی و رایج شهر نیست.

نجفی اضافه کرد: ماموریت‌های شهرداری‌ها امروزه وارد حوزه‌های متنوع و گسترده عمرانی، اجتماعی و فرهنگی اداره شهر شده است، بعلاوه، شهرداری‌ها به حلال مشکلات بخش‌ها و دستگاه‌های دولتی تبدیل شده‌اند، این در حالی است که دولت، توجهی به امکانات و محدودیت‌های شهرداری‌ها ندارد.

نماینده شهرداران کشور در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اظهار داشت: در ریشه‌یابی موضوعی مانند آلودگی هوا، عمده چالش‌ها به شهرداری نسبت داده می‌شود، این در صورتی است که دولت کمک چشمگیری برای توسعه و تجهیز ناوگان اتوبوس‌رانی و تاکسی نمی‌کند.

وی شهرداری‌ها را مجری تقویت زیرساخت‌های ترافیکی و تجهیز و نوسازی مسیرهای شهری خواند و افزود: با این حال سهم شهرداری‌ها از جرایم راهنمایی و رانندگی، در بسیاری از کلان‌شهرها وصول نمی‌شود.

نجفی با بیان این‌که دستاوردهای مجموعه مدیریت شهری تبریز، محصول همدلی و همزبانی شهرداری و مدیریت استان است، اظهار داشت: توقعات و مطالبات از شهرداری‌ها هر روز بیشتر می‌شود؛ البته این انتظارات به جا و منطقی است، اما بدون پشتوانه‌های قانونی و اقتصادی، نمی‌توان این انتظارات را برآورده کرد.