دولت ترکیه ضمن ابراز نگرانی نسبت به افزایش اختلافات میان عربستان و ایران از هر دو کشور خواست تا برای کاهش تنش‌ها گام بردارند. به نقل از خبرگزاری فرانسه، نوعمان کورتولموش، معاون نخست‌وزیر ترکیه در اولین واکنش این کشور به قطع روابط دیپلماتیک عربستان و ایران توسط سعودی‌ها گفت:‌ ما از تهران و ریاض می‌خواهیم […]

دولت ترکیه ضمن ابراز نگرانی نسبت به افزایش اختلافات میان عربستان و ایران از هر دو کشور خواست تا برای کاهش تنش‌ها گام بردارند.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، نوعمان کورتولموش، معاون نخست‌وزیر ترکیه در اولین واکنش این کشور به قطع روابط دیپلماتیک عربستان و ایران توسط سعودی‌ها گفت:‌ ما از تهران و ریاض می‌خواهیم تا تنش ایجاد شده در روابط دیپلماتیک میان دو کشور را کاهش دهند چرا که خصومت میان این دو قدرت مسلمان منطقه به تشدید مشکلات در یک منطقه پرتنش کمک خواهد کرد.

معاون نخست‌وزیر ترکیه افزود: ما از هر دو کشور می‌خواهیم تا از این شرایط تنش از فاصله بگیرند زیرا این اختلاف به تنش‌های کنونی در منطقه خاورمیانه دامن خواهد زد.

وی تاکید کرد ما نیازمند صلح در این منطقه هستیم.

کورتولموش هم‌چنین گفت: ایران و عربستان دو کشور مسلمان مهم برای ترکیه هستند و ما هر یک از این دو کشور روابط خوبی داریم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این اختلافات پس از آن آغاز شد که عربستان تعدادی شیخ شیعه شامل نمر باقر النمر را به طور هم‌زمان با تعدادی متهم به اعمال تروریستی اعدام کرد. این اقدام اعتراض شدید مردم ایران را در پی داشت و معترضان برای اعلام مخالفت خود در مقابل سفارت ریاض در تهران دست به تجمع زدند. این تجمع به بروز خساراتی به ساختمان سفارت عربستان منتهی شد.

مقامات آل سعودی پس از این ماجرا در آخرین ساعات روز یک‌شنبه قطع روابط دیپلماتیک با ایران را اعلام کردند و از دیپلماتیک‌های ایرانی خواستند تا خاک این کشور را ترک کنند.

این اقدام عربستان واکنش‌های شدیدی را در جامعه بین‌المللی در پی داشته است.

حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای، وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به این اقدام گفت: عربستان نمی‌تواند با قطع روابط با تهران برخطای بزرگ اعدام رجل مذهبی سرپوش بگذارد.

منبع: ایسنا