مقابله با بحران کم‌آبی مهم‌تر از مقابله با حمله نظامی دشمنان است
مقابله با بحران کم‌آبی مهم‌تر از مقابله با حمله نظامی دشمنان است

عیسی کلانتری در هفتمین جلسه شورای استانی فرهنگی اجتماعی احیای دریاچه ارومیه افزود: چیزی از آب های زیرزمینی باقی نمانده است و امروز در مسدود کردن چاه های غیرمجاز و جلوگیری از مصرف بی رویه آب نباید کوتاهی کرد. وی ادامه داد: سقف برداشت از آب‌های تجدید پذیر در کشور ۴۰ درصد است اما در […]

imagesعیسی کلانتری در هفتمین جلسه شورای استانی فرهنگی اجتماعی احیای دریاچه ارومیه افزود: چیزی از آب های زیرزمینی باقی نمانده است و امروز در مسدود کردن چاه های غیرمجاز و جلوگیری از مصرف بی رویه آب نباید کوتاهی کرد.

وی ادامه داد: سقف برداشت از آب‌های تجدید پذیر در کشور ۴۰ درصد است اما در حال حاضر به جای برداشت ۲۷ میلیارد متر مکعب به میزان ۹۷ میلیارد مترمکعب برداشت می کنیم و مصرف بی رویه همچنان ادامه دارد.

کلانتری با اشاره به این که ۱۸ درصد از کاهش آب دریاچه ارومیه مربوط به کاهش بارندگی است، گفت: حق آبه دریاچه را طی سال های گذشته قطع کرده ایم و امروز باید آن را پس بدهیم.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی هم در این نشست گفت: عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه در سایه توجه ویژه دولت و تلاش دست اندرکاران، قابل توجه است اما این دستاورد کمتر به مردم بازگو می شود.

سعید شبستری با بیان این که نقش رسانه ها و تشکل های مردمی در انتقال دستاوردهای این ستاد باید پررنگ تر شود، افزود: اجرای تصمیمات ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز نیازمند همراهی و مشارکت مردمی است و این همراهی در سایه اطلاع رسانی محقق می شود.

وی با اشاره به مسدود کردن حدود یک هزار حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان افزود: تدارک زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی قبل از انجام هر اقدامی ضروری است.

شبستری گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه مدیریت یکپارچه بخش دولتی و غیردولتی را عهده دار بوده و بسترسازی فرهنگی و اجتماعی برای اجرای تصمیم های این ستاد، بر عهده استانداری های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی است.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز گفت: دستگاه های اجرایی این استان جلوتر از زمان‌بندی اجرایی برنامه های ابلاغی از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه حرکت می کنند.

محمدصادق پورمهدی از کلنگ زنی تصفیه خانه فاضلاب آذرشهر و آغاز قریب الوقوع عملیات اجرایی تصفیه خانه فاضلاب تبریز خبر داد و افزود: ۹۰ درصد از تامین آب دریاچه ارومیه جزو تعهدهای آذربایجان غربی و ۱۰ درصد آن بر عهده استان آذربایجان شرقی است.

وی گفت: با وجود کمبود اعتبار تمامی فعالیت های ابلاغی از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه شامل لا‌ی‌روبی کانال ها، مالچ پاشی، کاشت نهال، تغییر الگوی کشت و … در این استان جلوتر از موعد مقرر انجام شده است.

پورمهدی افزود: موضوع آب و احیای دریاچه ارومیه باید به یک باور عمومی در بین اهالی این استان تبدیل شود که به نظر می رسد که در این بخش موفقیت چندانی حاصل نشده است.

وی گفت: برداشت بی رویه آب بدون کنترل در چاه های مجاز نیز ادامه دارد و تا زمانی که میزان مصرف آب مانند برق و گاز معلوم نشود، نمی توان برای این بخش برنامه ریزی عملی کرد.