نخستین بازخورد دیدار رهبران ترکیه و عربستان سعودی در ریاض
نخستین بازخورد دیدار رهبران ترکیه و عربستان سعودی در ریاض

دادگاهی در عربستان سعودی در ۱۵ اکتبر ۲۰۱۴ با مطرح کردن اتهامات ادعایی فتنه انگیزی در کشور حکم اعدام آیت الله نمر را صادر کرد. محاکمه این عالم برجسته شیعه بدون حضور رسانه ها و بدون اجازه به وی جهت دفاع از خود انجام شد. دادگاه محاکمه آیت الله نمر در مارس ۲۰۱۳ آغاز شد […]

۱۴۰۵۰۲۳_۱۵۳

دادگاهی در عربستان سعودی در ۱۵ اکتبر ۲۰۱۴ با مطرح کردن اتهامات ادعایی فتنه انگیزی در کشور حکم اعدام آیت الله نمر را صادر کرد. محاکمه این عالم برجسته شیعه بدون حضور رسانه ها و بدون اجازه به وی جهت دفاع از خود انجام شد. دادگاه محاکمه آیت الله نمر در مارس ۲۰۱۳ آغاز شد و دادستانی کل عربستان سعودی در آن زمان با متهم کردن وی به فتنه انگیزی اعدام ایشان را خواستار شد. آیت الله نمر در هشتم ژوئیه ۲۰۱۲ به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد. نیروهای امنیتی سعودی قبل از بازداشت آیت الله نمر خودروی او را تعقیب کرده و به سوی وی تیراندازی کردند که در نتیجه آن آیت الله نمر به شدت مجروح شد. در پی بازداشت این عالم برجسته شیعه، فعالیتهای اعتراض آمیز گسترده ای در شرق عربستان روی داد و چندین جوان عربستانی نیز در جریان همین اعتراض ها به ضرب گلوله نیروهای امنیتی شهید و یا مجروح شدند.

  همزمانی اعدام آیت الله نمر باقر النمر با سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به ریاض در خور توجه است. نخستین بازخورد دیدار رهبران ترکیه و عربستان سعودی در ریاض که طرفین بر افزایش کمک های مالی و نظامی به مخالفان دولت بشار اسد در سوریه و نیز ادامه حملات ائتلاف عربی به فرماندهی عربستان سعودی به یمن تاکید کرده اند، دستور اجرای حکم اعدام این روحانی برجسته شیعه عربستانی است. عربستان سعودی که به دلیل انتقادات شدید نسبت به حکم اعدام آیت الله نمر اجرای این حکم را به تعویق انداخته بود جهت تحت تاثیر قرار دادن اعتراضات حمایت دولت ترکیه را از اجرای این حکم بدست آورد. ترکیه و عربستان سعودی که در حمایت از گروههای تکفیری و داعش در منطقه اتفاق نظر دارند شکست های پی در پی اخیر تروریست ها در عراق و سوریه و بویژه کشته شدن زهران علوش رئیس گروه تروریستی جیش السلام و نیز پیروزی های انصار الله در یمن را از چشم جمهوری اسلامی ایران می بینند، پس تلاش دارند علاوه بر تقویت تروریست ها جهت بازگرداندن موازنه به نفع خویش مروجان انقلاب اسلامی در منطقه که بر میزان نفوذ ایران می افزایند را نیز از بین ببرند که اعدام آیت الله نمر از سوی آل سعود و با حمایت آنکارا در این راستا و در جهت انتقام گیری از جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است.

   عربستان سعودی نشان داد که اهل آشتی و تعامل با جمهوری اسلامی ایران نیست و از آنجا که آیت الله نمر به نحوی خط قرمز ایران اعلام شده بود ، سعودی ها بدشان نمی آید که از فرایند آزرده سازی تهران شکاف موجود میان خود و ایران را تعمیق کنند. جمهوری اسلامی ایران اقدام عربستان سعودی را محکوم و کاردار ریاض در تهران را احضار نموده است. دولت جمهوری اسلامی ایران بایستی در سازمانهای بین المللی بویژه نهادهای حقوق بشری نسبت به شفاف سازی حرکت ضد انسانی و ضد حقوق بشری سعودی ها اقدامات اساسی انجام دهد.

علی حیدری منور