هنوز چند ماهی از کاشت محصولات کشاورزی توسط زارعان در شهرستان گرمی نگذشته که با آغاز فصل زمستان، کشاورزان شاهد تهدید لشکر موش‌ها به مزارع خودشان هستند و این روزها مبارزه با موش‌هایی به نام «موش مغان» در این شهرستان از سوی زارعان جدی گرفته شده است. اهالی روستاهای بخش‌های مختلف شهرستان گرمی با مراجعه […]

هنوز چند ماهی از کاشت محصولات کشاورزی توسط زارعان در شهرستان گرمی نگذشته که با آغاز فصل زمستان، کشاورزان شاهد تهدید لشکر موش‌ها به مزارع خودشان هستند و این روزها مبارزه با موش‌هایی به نام «موش مغان» در این شهرستان از سوی زارعان جدی گرفته شده است.

اهالی روستاهای بخش‌های مختلف شهرستان گرمی با مراجعه به کلینیک‌های گیاه‌پزشکی درصدد تهیه سمومی به نام «سم فسفر ۲ زنگ» برآمده‌اند.

زارعان با ابراز نگرانی از وضع به وجود آمده می‌گویند که چندین سال بود که چنین اتفاقی در منطقه برای زمین‌های کشاورزی مشاهده نشده بود ولی امسال به دلیل تغییرات آب و هوایی شاهد حمله لشکر موش‌ها به اراضی خود هستیم.

این اهالی می‌گویند: در اوایل مشاهده موش‌ها گمان بردیم که روش‌های سنتی مانند تله‌گیری موش‌ها به صورت زنده و مرده برای از بین بردن این جوندگان می‌تواند کارساز باشد ولی پس از گذشت چند روز و بازدید از مزارع متاسفانه شاهد رشد بی‌رویه این نوع موش‌ها هستیم و روزی نیست که برای تهیه سم شیمیایی به مرکز شهر سر نزنیم.

کشاورزان می‌گویند: سال‌های پیش در چنین مواقعی از سوی اداره جهاد کشاورزی سموم شیمیایی رایگان در اختیارمان قرار می‌گرفت ولی امسال علی‌رغم مراجعات مکرر به این اداره و اعلام وضعیت به وجود آمده متاسفانه هیچ اقدامی در این زمینه از سوی نهاد مربوطه صورت نگرفته است.

مسئول یکی از کلینیک‌های گیاه‌پزشکی در گرمی در ادامه تکمیل حرف‌های کشاورزان گفت: در هفته‌های اخیر شاهد مراجعات مکرر اهالی روستاها به این کلینیک هستیم که برای تهیه سمی بنام «سم فسفر ۲ زنگ» اقدام می‌کنند.

مهدی راحلی افزود: هر یک کیلو از این نوع سم برای بیش از ۲۰ هکتار زمین سموم آماده‌ای هستند و بسته به نوع موش، نوع محصول و سطح آن در مواردی قابل استفاده هستند که به صورت طعمه مسموم استفاده می‌شود.

شهرستان گرمی با بیش از ۱۱۰ هزار هکتار اراضی دیم قابل کشت، بخش عمده کشت محصولات دیم استان را به خود اختصاص داده است.

منبع: فارس