قالی‌باف همچنان “دوگانه” می‌سوزاند/ چه کسی به دنبال ائتلاف با سرهنگ است؟
قالی‌باف همچنان “دوگانه” می‌سوزاند/ چه کسی به دنبال ائتلاف با سرهنگ است؟

یکی از نزدیکان محمدباقر قالی باف پیوستن او به ائتلاف اصولگرایان را تکذیب کرده و آن را “نمایش وحدت” خوانده است. در حالی که ائتلاف اصولگرایان از چندی پیش با برگزاری جلساتی میان شخصیت ها و گروه های مختلف، مورد تاکید قرار گرفته بود، امروز اعلام شد که محمدباقر قالی باف شهردار تهران نیز به […]

یکی از نزدیکان محمدباقر قالی باف پیوستن او به ائتلاف اصولگرایان را تکذیب کرده و آن را “نمایش وحدت” خوانده است.

در حالی که ائتلاف اصولگرایان از چندی پیش با برگزاری جلساتی میان شخصیت ها و گروه های مختلف، مورد تاکید قرار گرفته بود، امروز اعلام شد که محمدباقر قالی باف شهردار تهران نیز به این ائتلاف پیوسته است.

پرویز سروری، قائم‌مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در خصوص پیوستن قالی‌باف به شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایی گفته بود: آقای قالی‌باف همیشه از جریان اصولگرایی حمایت کرده است، این بار نیز از این جریان حمایت می‌کند. او افزوده بود: با شناختی که بنده از آقای قالی باف دارم وی در این دوره نیز از مجموعه اصولگرایی حمایت می‌کند.

اما این خبر زیاد دوام نیاورد و توسط دبیر کل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی کاملا تکذیب شد.

حسین قربان زاده گفت: آقای قالی‌باف نه در جلسه سیاسی حضور پیدا کرده و نه به هیچ  ائتلاف و جریان سیاسی برای انتخابات مجلس پیوسته است و شایعات مطرح شده صرفا تلاش برخی دوستان برای ایجاد موج خبری به منظور تحقق وحدت حداکثری است که البته این تلاش قابل ستایش است اما بهتر است به جای اینهمه پشتکار برای ایجاد نمایش اتحاد به فکر اصلاح روندها و فرآیندهای اشتباه برای تحقق وحدت واقعی اصولگرایانه باشیم.

اظهارات فوق عملا آب سردی بود بر تلاش برخی اصولگرایان برای پیوستن قالی باف به ائتلاف.

آنچه قابل تامل است این است که شهردار تهران تا کنون در دو انتخابات ریاست جمهوری ۸۴ و ۹۲ شرکت کرده و توفیقی به دست نیاورده است. از طرف دیگر رفتارهای انتخاباتی او نشان می دهد که راضی نگاه داشتن اصلاح طبلان همواره به عنوان یکی از سیاست های راهبردی، مورد توجه او بوده است.

در انتخابات گذشته، این رویه او بارها نمایان شده بود و به نظر می رسد او به آرایی خیالی از میان بدنه اجتماعی اصلاح طلبان دل خوش کرده و هرگز راضی نیست خود را یک اصولگرای صرف قلمداد کند.

نتیجه این سیاست حرکت همیشگی قالی باف روی مرز اصلاح طلبی و اصولگرایی بوده و این سیاست باعث شده که شهردار تهران حتی در مواردی مانند فتنه ۸۸ نیز موضع گیری صریح نداشته باشد.

با این شرایط، معلوم نیست چرا برخی اصولگرایان اصرار دارند نام او نیز در ائتلاف های اینچنینی وجود داشته باشد. قالی باف نه رای قابل توجهی دارد، نه قدرت مدیریت گروه های سیاسی و نه مواضع سیاسی شفافی اتخاذ کرده است.

حتی در مواردی هم که او وارد گود ائتلاف شده، هدفش همراه کردن سایر اصولگرایان با خود بوده و به نظر می رسد ائتلاف های شکست خورده ای مانند ائتلاف سه نفره او با ولایتی و حداد عادل هم صرفا با فرض اینکه خود او کاندیدای نهایی خواهد بود، مورد استقبال قالی باف و مشاوران او قرار گرفته است.

با این وصف، بودن یا نبودن قالی باف در ائتلاف اصولگرایان نه چیزی به این ائتلاف اضافه می کند و نه از آن می کاهد معلوم نیست دلیل پافشاری اصولگرایان برای همراهی با قالی باف چیست.