آیا شهرستانها اعضای شورای شهر تبریز را به نمایندگی خود قبول می‌کنند؟
آیا شهرستانها اعضای شورای شهر تبریز را به نمایندگی خود قبول می‌کنند؟

از اوایل سال جاری بود که زمزمه حضور تعدادی از اعضاء شورای اسلامی کلانشهر تبریز در انتخابات مجلس دهم در شهر پیچید و برخی از نمایندگان شورا در مصاحبه‌ها تمایل خود را به بهارستانی شدن نشان دادند. در حالی که برخی از اعضا برای حضور در لیست‌ها و تبلیغات برنامه ریزی می‌کردند مصوبه مجلس شورای […]

۴۳۴۳از اوایل سال جاری بود که زمزمه حضور تعدادی از اعضاء شورای اسلامی کلانشهر تبریز در انتخابات مجلس دهم در شهر پیچید و برخی از نمایندگان شورا در مصاحبه‌ها تمایل خود را به بهارستانی شدن نشان دادند.

در حالی که برخی از اعضا برای حضور در لیست‌ها و تبلیغات برنامه ریزی می‌کردند مصوبه مجلس شورای اسلامی تحت عنوان لزوم استعفاء اعضا پارلمان محلی برای کاندیدا شدن ۶ ماه قبل از آغاز انتخابات تمام رشته‌های این افراد را پنبه کرد و اعضایی که قصد کاندیداتوری داشتند با اعتراضات مستمر حسابی از خجالت نمایندگان ملت درآمدند.

با این وجود استعفاء حبیب شیری آذر و علی شیاری محتمل به نظر می‌رسید چراکه آنان به صورت قاطعانه قصد حضور در انتخابات را داشتند اما جرأت ریسک را به خود نداده و استعفاء خویش را تقدیم هیئت رئیسه شورای شهر نکردند.

شیری آذر در آن روزها مردد بود و نمی‌توانست تصمیم بگیرد چراکه از یک طرف سودای نمایندگی در خانه ملت را در سر می‌پروراند و از سویی دیگر می‌ترسید در انتخابات ناکام مانده و جایگاه خود را در پارلمان محلی از دست دهد.

ششم تیرماه فرا رسید و هیچ یک از ۲۱ نفر برای حضور در انتخابات مجلس از سمت خود استعفا ندادند، در حالی که همگان فکر می‌کردند دیگر اعضاء شورا در انتخابات شرکت نخواهند کرد دوباره موضوع کاندیدا شدن تعدادی از نمایندگان پارلمان محلی مطرح شد.

فرماندار حضور اعضاء شورای شهر تبریز در انتخابات مجلس را بلامانع دانست

رحیم شهرتی فر در گفت و گو با خبرنگار سیاسی آناج در خصوص شرایط ثبت نام اعضای شورای شهر چهارم در انتخابات مجلس دهم گفت: قبلا قانونی داشتیم که طبق آن اگر اعضای شورای شهر بخواهند از حوزه انتخابیه خود ثبت نام کنند باید ۶ ماه قبل از انتخابات استعفا می دادند و تبصره عدم استعفا نیز چنین بود که اعضای شورای شهر می توانستند بدون استعفا از عضویت در شورای شهر از سایر حوزه های انتخابیه به غیر از حوزه انتخابیه شورایی که در آن عضو هستند در انتخابات مجلس ثبت نام کنند.

وی ادامه داد: اخیرا قانونی توسط مجلس شورای اسلامی مطرح شد که طبق آن اعضای شورای شهر از هر حوزه ای که بخواهند در انتخابات مجلس ثبت نام کنند باید ۶ ماه قبل از انتخابات مجلس از شورای شهر استعفا بدهند اما چون ابلاغ این قانون کمتر از ۶ ماه مانده به تاریخ این دور از انتخابات مجلس صورت گرفت تصمیم بر این شد تا برای این دور از انتخابات قانون قبلی بر قوت خود باقی بماند تا حقی از کسی ضایع نشود.

فرماندار شهر تبریز در خاتمه بیان داشت: بنابراین قانون قبلی به قوت خود باقی است و اعضای شورای شهر می توانند از سایر حوزه های انتخابیه به غیر از حوزه انتخابیه شورایی که در آن عضو هستند در انتخابات مجلس ثبت نام کنند.

این اظهارات فرماندار تبریز یک شوک انتخاباتی را به استان وارد کرده و اکنون برخی از اعضاء عزم خود را برای بهارستانی شدن جزم کرده‌اند، گویا تعدادی از اعضاء پیش بینی می‌کردند که قرار است مصوبه مجلس در این دوره ملغی شود اما برخی هم از موضوع بی اطلاع بودند و برنامه‌ای برای انتخابات ندارند.

آنچه که مسلم است شهروندان تبریز به نامزدهای شورای شهر اعتماد کرده‌ و آنان را برای ۴ سال به عنوان نماینده شهر در پارلمان محلی انتخاب کرده‌اند، چنانچه این افراد به مجلس نیز راه یابند و شرایطی فراهم شود تا مسئولیتی جدید کسب کنند چه تضمینی است که برای بار دوم وکالت مردم را رها نکند؟

نمایندگانی که با وعده‌های متعدد به کرسی شورا تکیه زده‌اند آیا به تمامی قول‌های خود عمل کردند که حال می‌خواهند با شرکت در حوزه‌های انتخابیه سایر شهرستانها از جمله اهر، ملکان و مرند دوباره بازار پوپولیستی به راه بیندازند؛ این افراد باید توجه داشته باشند که نمایندگان مردم تبریز در شورا هستند. ناگفته نماند که این موضوع در خصوص نمایندگان شورای شهرستانها نیز صدق می‌کند.

حال عدم اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی در انتخابات پیش رو این فرصت را به اعضاء داده تا شانس خود را برای بهارستانی شدن امتحان کنند چراکه چیزی برای از دست دادن ندارند و اگر در رسیدن به مجلس ناکام بمانند در نهایت به نمایندگی در شورای شهر ادامه خواهند داد.