وجود ۹۴۷ بیمار دیالیزی در آذربایجان شرقی
وجود ۹۴۷ بیمار دیالیزی در آذربایجان شرقی

عادل فیروزی در گفت‌وگویی با اشاره به عملکرد هشت ماهه گذشته انجمن بیماران کلیوی استان گفت: در هشت ماه اخیر حدود ۸۰ میلیون تومان مستمری برای بیماران کلیوی نیازمند، ۸۱ میلیون تومان کمک های دارویی برای بیماران، ۹۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کمک هزینه پیوند کلیه و …. و در مجموع ۲۹۸ میلیون تومان […]

رثعادل فیروزی در گفت‌وگویی با اشاره به عملکرد هشت ماهه گذشته انجمن بیماران کلیوی استان گفت: در هشت ماه اخیر حدود ۸۰ میلیون تومان مستمری برای بیماران کلیوی نیازمند، ۸۱ میلیون تومان کمک های دارویی برای بیماران، ۹۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کمک هزینه پیوند کلیه و …. و در مجموع ۲۹۸ میلیون تومان به بیماران نیازمند کلیوی از طریق کمک های خیرین مساعدت شده است.

وی با بیان اینکه ۱۷۰ دفتر انجمن حمایت از بیماران کلیوی در سراسر ایران در حال خدمت رسانی به مردم است، افزود: در سال گذشته در میان انجمن های سراسر کشور از لحاظ کمک های مردمی رتبه دوم را پس از خراسان رضوی کسب کردیم.

وی ادامه داد: در یک سال اخیر عمل پیوند کلیه بر روی ۸۷  بیمار کلیوی استان انجام شد که عمل پیوند ۶۲ نفر از آن ها در تبریز و مابقی در تهران و ارومیه انجام شده است.

فیروزی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۱۵۴ نفر به تعداد بیماران عضو در انجمن اضافه شده است و این نشان می دهد که در یک سال اخیر تعداد بیماران خاص کلیوی در استان ۱۰ درصد افزایش یافته است که این افزایش باعث ایجاد ترافیک در بخش های دیالیزی می شود.

رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی آذربایجان شرقی با بیان اینکه در حال حاضر حدود یک هزار و ۶۷۰ بیمار دیالیزی در استان داریم که این آمار روز به روز در حال افزایش است، گفت:  در سال جاری نیز حدود ۷۱ بیمار دیالیزی به دلیل نداشتن توان بدنی کافی برای فشارها و اثرات ناشی از دیالیز فوت کرده اند.

وی افزود: بیماران دیالیزی هیچ گونه هزینه ای پرداخت نمی کنند و تمامی هزینه ها از طریق دولت پرداخت می شود.

وی انجمن بیماران خاص کلیوی آذربایجان شرقی را انجمنی کاملا مردمی دانست و گفت: این انجمن و کمک هایی که به بیماران صورت می گیرد تماما از طریق خیرین و مردم پرداخت می شود.

فیروزی با بیان اینکه حدود ۳۰۰ صندوق حمایت از بیماران خاص کلیوی در سطح شهر نصب شده است، اظهار کرد: کمک های مردمی که از این طریق دریافت می شود، راضی کننده است اما مقدار این کمک ها به درآمد مردم بستگی دارد.

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی آذربایجان شرقی اظهار کرد:  در حال حاضر فرصت فعالیت برای دلالان پیوند کلیه به طور کامل بسته شده است چرا که به بیمارستان ها اعلام شده که تا زمانی که بیماران از سوی انجمن نامه کتبی ارائه نکنند حق انجام عمل جراحی را ندارند فلذا کسانی که قصد اهدای کلیه دارند باید از طریق این انجمن اقدام نمایند.

وی با اشاره به هزینه پیوند کلیه تاکید کرد: هزینه پیوند کلیه ۱۵ میلیون تومان است که یک میلیون تومان آن از طرف بنیاد بیماران خاص پرداخت می شود و مابقی از طرف خود بیمار و در صورت نداشتن بضاعت مالی نصف یا تمام این مبلغ از طرف انجمن پرداخت می شود.

وی افزود: عمل پیوند کلیه به ترتیب گروه خونی و به ترتیب اولویتی که نوشته می شود، به بیمارستان ها معرفی می شوند و ۹۰ درصد از عمل ها به ترتیب اولویت انجام می شود مگر اینکه موردی بسیار اورژانسی باشد که با تایید پزشک معالج در اولیت قرار می گیرد.

فیروزی با اشاره به اینکه در حال حاضر از مجموع اعمال جراحی پیوند، فقط عمل پیوند کلیه در تبریز انجام می شود، گفت: باید عمل های پیوند دیگر نیز در تبریز راه اندازی شود چرا که توانایی و پتانسیل کافی در پزشکان تبریزی وجود دارد.

وی با بیان اینکه بزرگترین مشکلات بیماران ما بیمه تامین اجتماعی است، گفت: اعلام از کارافتادگی بیمارانی که با چندین سال سابقه کار، دیالیزی شده و توان کار کردن ندارند با مشکلات زیادی از سوی بیمه ها مواجه می شود که لازم است مسئولان در خصوص رفع این مشکل اقدامی انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: به ازای هر چهار بیمار دیالیزی در استان یک تخت وجود دارد و امیدواریم مرکز دیالیز بیمارستان امام رضا(ع) به زودی افتتاح شود که درآن صورت حدود ۱۲۰ تخت دیالیز با دستگاه های جدید به این امکانات اضافه خواهد شد.

فیروزی خدمات این انجمن را وابسته به کمک های مردمی دانست و گفت: خیرین و مردم نوع دوست می توانند کمک های خود را به شماره حساب ۰۱۰۰۷۳۴۴۳۸۰۰۱ نزد بانک ملی واریز نمایند.

رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی آذربایجان شرقی خواستار شد: اگر زمین موقوفه ای در اختیار انجمن قرار گیرد می توانیم ساختمان جدید و بزرگتری را در اختیاربگیریم و مرکز پیشگیری نیز در این انجمن تاسیس نماییم. چرا که ساختمان فعلی انجمن به شدت فرسوده است.

منبع:ایسنا