اوضاع نابسامان‌بورس و فعالیت کارخانه‌ها با۱۰درصد ظرفیت‌ها
اوضاع نابسامان‌بورس و فعالیت کارخانه‌ها با۱۰درصد ظرفیت‌ها

نادر سیف درباره رکود در بازار کار گفت: بنگاه های صنعتی بزرگ از شرایط بهتری برخوردار هستند. وی با بیان اینکه رکود در صنایع کوچک و متوسط بیشتر است اظهار داشت: شرایطی را که در حال حاضر از آن اذیت می‌شویم مربوط به چندین سال قبل است. همچنین کاهش درآمدهای نفتی طی چندسال اخیر به […]

n00462334-bنادر سیف درباره رکود در بازار کار گفت: بنگاه های صنعتی بزرگ از شرایط بهتری برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه رکود در صنایع کوچک و متوسط بیشتر است اظهار داشت: شرایطی را که در حال حاضر از آن اذیت می‌شویم مربوط به چندین سال قبل است. همچنین کاهش درآمدهای نفتی طی چندسال اخیر به این رکود دامن زده است.

سیف بیان کرد: این موضوع روی بیکاری و اشتغال تأثیرگذار بوده است و هم اینکه باعث شده است صنایع در شهرک‌های صنعتی پایین‌تر ازتولید اسمی کار کنند و سطح تولید آن به ۱۰ درصد رسیده است و در بعضی از شهرکت‌های صنعتی تعطیلی ۱۰۰ درصد واحدهای صنعتی به چشم می‌خورد.

دبیر کمیسیون صنایع اتاق ایران با بیان اینکه شرایط کاهش مصرف از دیگر موارد زمینه رکود است که از سال‌های قبل آغاز شده است افزود: این روند از چند سال پیش شروع شده است و اگر نتوانیم فکری برای آن کنیم تا پایان سال در بهترین حالت همچنان شرایط رکودی را خواهیم داشت. یکی از دلایل رکودی که در حال حاضر حاکم است بحث کاهش درآمد دولت است.

سیف گفت: بخش عظیمی از درآمدهای دولت مربوط به فروش نفت است. زمانی که تا این میزان کاهش فروش نفت داریم بدون شک با مشکلات متعدد روبرو می‌شویم. خود این موضوع تاحدودی به رکود دامن می‌زند.

دبیر کمیسیون صنایع اتاق ایران نیز در این خصوص بیان کرد: در کنار بحث کنترل رکود باید به این نکته نیز توجه کرد که همزمان با افزایش تولید، تقاضا نیز افزایش خواهد یافت تا تولید بدون تقاضا نماند.

سیف افزود: میزان تقاضای داخل و صادرات می‌تواند تقاضا را در بازار تحریک کند، اما در بخش صادرات موانعی وجود دارد از جمله رقابتی نبودن کالاهای صادراتی. در بخش داخلی نیز باید قدرت خرید مردم را مد نظر قرار داد. طی سال‌های اخیر همزمان با افزایش تورم، قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده که باید برای این دو چالش راهکاری در نظر گرفت.

دبیر کمیسیون صنایع اتاق ایران به چهار راهکار برای تحریک تقاضا در بازار اشاره کرد و ادامه داد: پرداخت تسهیلات برای خرید، در نظر گرفتن کارت‌های اعتباری برای خرید کالا توسط مردم، رقابتی کردن کالا توسط واحدهای تولیدی و ورود به کالاهای نوین نیز می‌تواند به افزایش تقاضا در بازار کمک کند.

۴هزار نفر در صنعت کاشی و سرامیک بیکار شدند

عباس سمیعی با اشاره به اینکه تشدید رکود بازار باعث شده تا مشکلات واحدهای تولیدی کاشی و سرامیک هر روز افزایش پیدا کند، اظهار داشت: کمبود سرمایه در گردش تیراژ تولید کارخانجات را کاهش داده و این امر در نهایت به تعدیل نیروی انسانی واحدها منتهی شده است.

مدیر عامل شرکت کاشی و سرامیک البرز با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۳۰ واحد تولیدی کاشی و سرامیک در کشور هستند، افزود: برخی از واحدها تعطیل و تعدادی دیگر هم نیمه تعطیل و با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصدی فعالیت می‌کنند.

وی با اعلام اینکه تاکنون بیش از ۴ هزار نفر در این صنعت بیکار شده اند، گفت: همیشه در شرایط رکود دولت سیاست‌هایی را برای حمایت از واحدهای تولیدی به کار می‌گیرد اما متأسفانه هنوز دولت در این رابطه اقدامی نکرده است.

سمیعی با گلایه از اینکه سازمان امور مالیاتی همچنان خواستار دریافت مالیات آن هم به نرخ های جدید از تولیدکنندگان است، گفت: در صورت تشدید مشکلات واحدهای تولیدی امکان فعالیت نخواهند داشت. این درحالی است که قرار بود براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ضمن حمایت از تولیدکنندگان داخلی کشور را نسبت به تحریم‌های بین المللی بیمه کنیم.

رکود بورس با افت قیمت نفت تشدید شد

رامین ابوفاضلی با اشاره به شرایط نامناسب جهانی نفت گفت: در یک سال و نیم گذشته قیمت جهانی نفت بیش از ۵۰ درصد افت داشته و از محدوده ۱۱۰ دلار به حدود ۳۵ دلار در هر بشکه رسیده است.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص دلایل کاهش چشمگیر طلای سیاه با تقسیم بندی این دلایل به عوامل بنیادی و ژئوپولیتیک افزود: مازاد عرضه توسط تولیدکنندگان یکی از دلایل اصلی افت جهانی قیمت نفت است، به‌طوری که مازاد عرضه از سوی تولیدکنندگان غیرمتعارف به‌اصطلاح شیل از جمله آمریکا و کانادا موجب شده است تا تعادل میان عرضه و تقاضا حفظ نشود و افزایش عرضه به‌ویژه از محل تولید غیرمتعارف موجب ریزش جهانی طلای سیاه شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس تشکیل جلسات اوپک که انتظار می‌رفت رأی به کاهش تولید و عرضه کشورهای عضو داده شود نیز نتوانسته مشکلات بازار جهانی این محصول را حل کند و کماکان شاهد عرضه ۳۱.۵ میلیون بشکه نفت در روز توسط اعضا هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از سوی دیگر انتظار می‌رفت با افزایش درگیریها میان روسیه و ترکیه در کوتاه‌مدت افت قیمت جهانی نفت متوقف شود که با توجه به فروکش کردن این منازعات، بازار جهانی نفت به کاهشی دوباره روی آورده است.

ابوفاضلی اظهار داشت: علاوه بر این عوامل، مواردی چون تغییر قیمت دلار نیز بر بهای جهانی نفت اثرگذار است و بر این اساس با توجه به تصمیمات فدرال رزرو، در خصوص نرخ بهره در آمریکا و افزایش نرخ دلار در برابر سایر ارزها این موضوع می‌تواند بر قیمت جهانی نفت اثرگذار باشد، چرا که ارزشگذاری جهانی این کالا با دلار است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از سوی دیگر بر اساس قوانین ایالات متحده، این کشور محدودیتهایی برای صادرات نفت دارد و در چند روز گذشته نیز زمزمه‌هایی در خصوص برداشته شدن این محدودیتها شنیده می‌شود که این موضوع نیز می‌تواند به کاهش بیشتر قیمت نفت دامن بزند.

وی همچنین از نرخ رشد اقتصادی چین به‌عنوان یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر قیمت جهانی نفت یاد کرد و گفت: بر اساس گزارشات ارائه شده، اقتصاد این کشور به‌عنوان یکی از غولهای اقتصادی دنیا تضعیف شده است که این موضوع موجب شده تا تقاضای ۱۰.۵ میلیون بشکه‌ای چین در روز کاهش پیدا کند، بنابراین می‌توان گفت رفتار اقتصادی کشور چین به‌عنوان یکی از بازیگران و مصرف کنندگان اصلی نفت در دنیا می‌تواند در بازار طلای سیاه نقش آفرین باشد.

وی در خصوص آینده قیمت جهانی نفت با اشاره به اینکه با ادامه روند کنونی نمی‌توان آینده روشنی را روی محصولات پایه‌ای متصور بود، گفت: با توجه به اجرایی شدن مفاد برجام در آینده و برداشته شدن تحریم‌ها، افزایش عرضه تولید نفت بین ۵۰۰ تا یک میلیون بشکه در روز توسط ایران می‌تواند موجب افزایش بیشتر عرضه نفت و در نتیجه کاهش بیشتر قیمت جهانی آن شود.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تأثیر قیمت جهانی نفت بر معاملات بورس نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه اقتصاد ما اقتصادی نفت‌محور است و نیز عوامل بنیادی نشان از این دارد که در آینده نزدیک خبری از تحول مثبت در بازار جهانی نفت مشاهده نمی‌شود، بنابراین کاهش جهانی نفت اثرات منفی خود را بر اقتصاد و بازار سرمایه کشور خواهد داشت.
منبع:تسنیم