بزرگترین انبار نفت شمالغرب کشور در آستانه افتتاح
بزرگترین انبار نفت شمالغرب کشور در آستانه افتتاح

اجرای انبار مرکزی نفت ارومیه بعنوان بزرگ‌ترین انبار نفت شمالغرب کشور با ظرفیت ۱۱۹ میلیون لیتر سال ۸۰ بود که تصویب شد، ولی عملیات اجرایی این طرح عملاً از سال ۸۶ آغاز شد و مقرر بود در سال ۹۲ آماده بهره برداری شود. این در حالی است که با وجود وعده‌های مختلف از سوی مدیران […]

یلاجرای انبار مرکزی نفت ارومیه بعنوان بزرگ‌ترین انبار نفت شمالغرب کشور با ظرفیت ۱۱۹ میلیون لیتر سال ۸۰ بود که تصویب شد، ولی عملیات اجرایی این طرح عملاً از سال ۸۶ آغاز شد و مقرر بود در سال ۹۲ آماده بهره برداری شود.

این در حالی است که با وجود وعده‌های مختلف از سوی مدیران شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه ارومیه طی چند سال اخیر، مبنی بر آماده افتتاح و بهره برداری از این طرح طی سال ۹۲ و اوایل سال ۹۳ هنوز با وجود گذشت سال‌ها از وعده‌های متعدد هنوز به بهره برداری نرسیده است.

انبار مرکزی نفت ارومیه سال ۸۵ در ردیف طرح‌های مصوب سفر هیئت دولت وقت به آذربایجان غربی قرار گرفت اما اعمال تغییرات در طرح از سوی کارفرما و مشکلات پیمانکاری نیز بر این طرح همانند سایر طرح‌های بزرگ عمرانی آذربایجان غربی، موجب شد این طرح با گذشت ۱۴ سال به سرانجام قطعی نرسد.

انبار مرکزی نفت ارومیه به عنوان بزرگ‌ترین انبار نفت شمالغرب کشور، در زمینی به مساحت تقریبی ۵۰ هکتار، در ۲۰ کیلومتری ارومیه در قالب ۱۱ دستگاه مخزن سقف شناور با در نظر گرفتن همه قوانین و ایمنی‌های پدافند غیر عامل در دست احداث بوده که طی یک دهه اخیر با مشکلات اعتباری زیادی دسته و پنجه نرم کرده است.

انبار مرکزی نفت ارومیه تاپایان سال آماده بهره برداری می‌شود

مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت اجرای پروژه انبار مرکزی نفت ارومیه گفت: عملیات اجرایی احداث این طرح متوقف نیست و هم اکنون نیز با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۵ درصد در حال اجراست.

اصغر توفیقی با بیان اینکه طرح در سال ۸۰ تصویب ولی عملیات اجرایی پروژه انبار مرکزی نفت ارومیه از سال ۸۶ آغاز شده است، اظهار داشت: متاسفانه طی سالهای گذشته به دلایل مختلف از جمله کندی روند تخصیص اعتبار مصوب و مشکلات پیمانکاری و معارض ملکی انبار مرکزی نفت ارومیه به مرحله افتتاح و بهره برداری نرسیده است.

وی با اعلام اینکه این طرح هم اکنون افزون بر ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است ادامه داد: برای اجرای این طرح ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شده بود که تاکنون ۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و عملیات اجرایی همچنان ادامه دارد.

اتمام انبار مرکزی نفت ارومیه ۶۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

توفیقی با اشاره به اینکه اتمام عملیات اجرایی باقی مانده طرح نیازمند تزریق ۶۰ میلیارد ریال است گفت: در حال حاضر طرح مشکل اعتباری ندارد و در صورت هزینه کرد این اعتبار تا پایان سالجاری شاهد بهره برداری از این طرح خواهیم بود.

مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه یادآور شد: با بهره برداری از این طرح انبار فعلی نفت ارومیه که در داخل شهر قرار گرفته به خارج از شهر یعنی انبارمرکزی در حال احداث منتقل می‌شود.

وی دسترسی راحت تر، حل مشکلات ناشی از ترافیک، قابل افزایش به ظرفیت ۳۰۰ میلیون لیتر و احداث با موارد ایمنی و استانداردهای بسیار بالا در کنار رعایت ضوابط کامل زیست محیطی را از مهم‌ترین مزایای طرح انبار مرکزی ارومیه برشمرد.

در این انبار طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی ۱۱ دستگاه مخزن سقف شناور شامل دو مخزن با ظرفیت ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر بنزین، دو مخزن با ظرفیت پنج میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بنزین سوپر، چهار مخزن با ظرفیت حدود ۴۵ میلیون لیتر نفت سفید و سه مخزن با ظرفیت حدود ۳۵ میلیون لیتر گازوییل، پیش بینی شده است.

مخازن نفت سفید این انبار نفت به صورت دو منظوره طراحی شده و برای ذخیره سازی بنزین و گازوییل نیز از آن‌ها استفاده می‌شود و تمامی مراحل مهندسی، خرید، ساخت، نصب و راه اندازی این انبار نفت توسط پیمانکاران، مشاوران و سازندگان داخلی انجام شده است.

باید منتظر ماند و دید بزرگ‌ترین انبار نفت شمالغرب کشور در ارومیه بعد از گذشت ۱۴ سال تصویب و هشت سال از آغاز عملیات اجرایی بالاخره امسال آماده افتتاح و بهره برداری می‌شود یا خیر؟

منبع:مهر