آیا سکوت در برابر کشتار شیعیان مظلوم دنیا شایسته نظام اسلامی است؟
آیا سکوت در برابر کشتار شیعیان مظلوم دنیا شایسته نظام اسلامی است؟

به دنبال حادثه تروریستی در پاریس که به کشته و زخمی شدن صدها تن از اتباع فرانسه انجامید رئیس‌جمهور محترم کشورمان فوراًبا صدور پیامی به اولاند همتای فرانسوی خویش این حادثه را به ملت و دولت فرانسه تسلیت گفت. همچنین وزیر امور خارجه این حادثه را محکوم و معاون اول رئیس‌جمهور نیز با ارسال پیام […]

۳۹۰۱۶۳۰_۳۴۸به دنبال حادثه تروریستی در پاریس که به کشته و زخمی شدن صدها تن از اتباع فرانسه انجامید رئیس‌جمهور محترم کشورمان فوراًبا صدور پیامی به اولاند همتای فرانسوی خویش این حادثه را به ملت و دولت فرانسه تسلیت گفت. همچنین وزیر امور خارجه این حادثه را محکوم و معاون اول رئیس‌جمهور نیز با ارسال پیام تسلیت به نخست‌وزیر فرانسه وقوع حادثه تروریستی در فرانسه را به وی تسلیت گفت.این در حالی است که دولت فرانسه از حامیان اصلی تروریسم در منطقه غرب آسیا است و پاریس آنچه را که کاشته بود درو نمود.

کشته شدن هر انسان بی‌گناهی در دنیا از هر دین و مذهبی که باشند مایه تأسف است اما چیزی که برای مردم ایران جای سؤال دارد واکنش سریع دولت یازدهم به حادثه تروریستی پاریس و بی‌تفاوتی در قبال کشتار شیعیان لبنانی در حادثه تروریستی ضاحیه بیروت و نیز کشتار شیعیان آذربایجان و نیجریه از سوی دولت‌های آن‌ها است. درحالی‌ که بسیاری از کشورهای دنیا ازجمله آمریکا وقوع حادثه تروریستی در ضاحیه بیروت را محکوم کرده بودند، دولت یازدهم مدتی سیاست سکوت و انفعال در پیش گرفت ولی با انتقادات گسترده مجبور شد آن را نیز محکوم نماید. پنج‌تن از شیعیان آذربایجان و نیز صدها تن از شیعیان نیجریه توسط مأموران دولتی و با چراغ سبز صهیونیست‌هاکشته‌شده‌اند ولی دولت یازدهم بار دیگر به سیاست سکوت و انفعال روی آورده و هیچ بیانیه‌ای از سوی دولت در محکومیت این کشتارها صادر نشده است.

این حوادث نشان از آن دارد که این دولت در شناخت اولویت‌ها و اصلی و فرعی کردن مسائل دچار اشتباه راهبردی شده است. ایران امید و پناه ملت‌های مظلوم جهان است و دولتی که درساعات اولیه پس از حادثه تروریستی فرانسه واکنش نشان می‌دهد لازم است در قبال کشتار وحشیانه شیعیان لبنان، آذربایجان و نیجریه هم به‌ طور قاطع و سریعاً موضع بگیرد و این انفعال پذیرفتنی نیست.

این برخورد انفعالی دستگاه دیپلماسی کشور مغایر با دین مبین اسلام، توصیه‌های پیامبر و امامان معصوم و قانون اساسی ما در دفاع از مظلومان جهان به‌ ویژه شیعیان است و باید توجه داشته باشیم نگاه همه دنیا به سمت ایران است و موفقیت در عرصه دیپلماسی عمومی با سکوت و انفعال در برابر کشتار مظلومان جهان حاصل نمی‌شود. برخی جریانات و گروه‌های سیاسی در ایران به دنبال این هستند که دولت در قبال حوادثی مانند کشتار شیعیان لبنان، آذربایجان و نیجریه سکوت کند ولی مسئولان دولت ما بایستی هوشیار باشند.

علی حیدری / کارشناس مسائل سیاسی