«منابع مطلع» با اعلام خبر فوق،‌ به روزنامه الحیات گفتند که تهران از دولت ترکیه خواسته که خویشتندار باشد و وضعیت پیش‌آمده با روسیه را تشدید نکند. به گفته این منابع، ظریف با «سرگی لاوروف» و «فریدون سینیرلی اوغلو» تماس‌ گرفته و خواستار آرام شدن اوضاع (میان دو کشور پس از سرنگونی هواپیمای روسی در […]

«منابع مطلع» با اعلام خبر فوق،‌ به روزنامه الحیات گفتند که تهران از دولت ترکیه خواسته که خویشتندار باشد و وضعیت پیش‌آمده با روسیه را تشدید نکند.

به گفته این منابع، ظریف با «سرگی لاوروف» و «فریدون سینیرلی اوغلو» تماس‌ گرفته و خواستار آرام شدن اوضاع (میان دو کشور پس از سرنگونی هواپیمای روسی در آسمان سوریه در نزدیکی مرز ترکیه) شده است.

الحیات امروز نوشت: وزیر خارجه ایران از طرف روسی شنیده است که مسکو بشدت از رفتار ترکیه ناخرسند است و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه از رفتار رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه بشدت ناراحت است که چرا او به جای مهار دامنه حادثه، خواستار نشست اعضای «ناتو» (پیمان‌ آتلانتیک شمالی) شده است.

به گفته منابع این روزنامه سعودی-لندنی، ظریف از طرف ترکی هم شنیده است که آنکارا تمایلی به تشدید تنش ندارد، زیرا ادامه یافتن این مسئله، به سود هیچ یک از دو کشور نیست.

سه‌شنبه گذشته، دو جنگنده «اف-۱۶» ترکیه یک بمب‌افکن «سوخو-۲۴» روسیه را که در آسمان استان لاذقیه در نزدیکی مرز ترکیه در حال هدف گرفتن مواضع تروریست‌ها بود، هدف گرفتند و سرنگون کردند.

در این حادثه یک خلبان از دو خلبان سوخو کشته و یکی دیگر پس از فرود اضطراری در عملیات کماندوهای حزب‌الله و ارتش سوریه نجات یافت.

روسیه ضمن درخواست عذرخواهی از مقامات آنکارا اعلام کرده است که پاسخ به این اقدام را برای خود محفوظ می‌داند. ترکیه نیز در ابتدا اعلام کرد که اگر چنین اتفاقی رخ دهد باز هم همین واکنش را نشان می‌دهد اما اردوغان روز شنبه (دیروز) گفت که کاش چنین اتفاقی نمی‌افتاد.

منبع: خبرگزاری فارس