نمایشگاه فناوری‌های نوین و پیشرفته؛ راهی به سوی اقتصاد دانش بنیان
نمایشگاه فناوری‌های نوین و پیشرفته؛ راهی به سوی اقتصاد دانش بنیان

تنها سه روز تا برگزاری سومین نمایشگاه و جشنواره فناوری های نو و پیشرفته تبریز باقی مانده است. نمایشگاه بین المللی تبریز به میزبانی منطقه ویژه علم و فناوری در انتظار نخبگانی است که بار دیگر با حضور خود در این نمایشگاه، فناوری های نو و پیشرفته تولید شده در یکسال گذشته را در معرض […]

۷۴۸۴۴تنها سه روز تا برگزاری سومین نمایشگاه و جشنواره فناوری های نو و پیشرفته تبریز باقی مانده است. نمایشگاه بین المللی تبریز به میزبانی منطقه ویژه علم و فناوری در انتظار نخبگانی است که بار دیگر با حضور خود در این نمایشگاه، فناوری های نو و پیشرفته تولید شده در یکسال گذشته را در معرض نمایش مردم، شرکت های تولیدی و بخصوص شرکت های دانش بنیان قرار می دهند.

نخبگان نیز با حسی سرشار از امید و وطن دوستی نهایت تلاش خود را به کار گرفته اند تا در این دوره از نمایشگاه خوش درخشیده و بتوانند با تجاری سازی طرح های خود نیازهایی از ایران اسلامی را رفع کرده، بیکاران را صاحب کار کرده و وابستگی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران به سایر کشورهای خارجی را کاهش دهند.

استاندار آذربایجان‌شرقی در این خصوص گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید، حمایت از شرکت های دانش بنیان را یکی از مهم ترین اولویت های خود می داند می گوید:  آذربایجان شرقی از نظر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان رتبه چهارم را در کشور دارد و در دو سال اخیر موفقیت‌های بزرگی در این حوزه حاصل شده است.

 اسماعیل جبارزاده می افزاید: برگزاری نمایشگاه فناوری‌های پیشرفته تبریز در سال گذشته ثابت کرد که این استان حرف‌های زیادی در حوزه فناوری‌ها نو برای گفتن دارد. ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری در تبریز هم یکی دیگر از نشانه‌های جایگاه بالای این استان در حوزه علم و فناوری است.

وی با بیان اینکه تصویب این منطقه یکی از نفحات دولت تدبیر و امید است و ثمرات زیادی در همه بخش‌های استان به دنبال خواهد داشت تصریح می کند: ما باید از این فرصت به خوبی استفاده کنیم. ایجاد این منطقه می‌تواند موجب تحرک در بخش صنعت، تولید و خدمات شود و خوشبختانه در این خصوص هماهنگی و همدلی خوبی بین بخش خصوصی و مسوولان اجرایی استان وجود دارد.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه می دهد: با استقرار این منطقه بیش از ۵۰۰ هکتار زمین در اختیار شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان قرار می‌گیرد و دولت تدبیر و امید نیز مصمم به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای اقتصاد مقاومتی و توسعه صادرات است.

 جبارزاده در ادامه سخنان خود خاطر نشان می کند: وظیفه ما به عنوان مسئولان دولتی، اخذ مجوز این منطقه و طی مراحل اداری آن تا مرحله راه‌اندازی است و این دانشگاه‌ها و بخش خصوصی هستند که باید این منطقه را اداره کنند. این منطقه متعلق به دانشگاهیان و بخش خصوصی است و برنامه‌ریزی برای فعالیت آن باید توسط دانشگاه‌ها و اعضای هیات علمی انجام شود. منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی نعمتی برای استان است و باید قدم‌های جدی برای استفاده از این امتیاز ویژه برداشته شود.

 وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه این نمایشگاه قدم موثری در جهت حرکت استان به سمت اقتصاد دانش‌بنیان است ابراز می کند: برپایی این نمایشگاه  بستر مناسبی برای تجاری سازی ایده‌ها و فناوری‌های جدید است و به عنوان یک فن‌بازار بزرگ نیز محسوب می‌شود.

 وی اظهار می کند: در این نمایشگاه سعی خواهیم کرد دست محققان و پژوهشگران را در دست صاحبان صنایع و شرکت‌های تولیدی قرار دهیم و از این طریق، شاهد رشد و توسعه استان در زمینه فناوری‌های نو باشیم. تعداد طرح‌های ارایه شده در این دوره از نمایشگاه نسبت به دوره قبل بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است که نشانه پیشرفت بخش علم و فناوری در استان است و امیدواریم تعداد زیادی از این طرح‌ها به مرحله تجاری‌سازی برسند.

جبارزاده می گوید: با توجه به این که یکی از مشکلات حوزه فناوری، آشنا نبودن محققان با بازار و نحوه فروش محصولات دانش‌بنیان و همچنین سردرگمی صاحبان صنایع در تامین نیازهای فناورانه خود است، برپایی این نمایشگاه و ایجاد یک فن‌بازار منطقه‌ای در کنار آن می‌تواند بستر ارتباط محققان و پژوهشگران با صنعتگران و تولیدکنندگان باشد.

مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی تبریز نیز در تبیین فعالیتهای منطقه ویژه علم و فناوری می گوید: در سال های گذشته بر اساس تصمیم دولت، کریدورها به مناطق ویژه علم و فناوری تغییر نام دادند که در حال حاضر پنج استان در کشور دارای این مناطق هستند.

وی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی هرچه بیشتر رسانه ها و ارائه آموزش های لازم به مردم و حتی مسئولان در راستای افزایش آگاهی های آن ها از مزایای منطقه ویژه علم و فناوری تصریح می کند: استان آذربایجان شرقی در بحث مناطق ویژه علم و فناوری تا کنون اقدامات بسیار خوبی انجام داده است، بطوریکه چندین طرح در حوزه اقتصاد دانش بنیان از این استان توسط مرکز انتخاب و به استان های دیگر ابلاغ شده است تا در سایر استان ها نیز چنین طرح هایی اجرایی شود.

به گفته وی، چشم انداز تعریف شده برای منطقه ویژه علم و فناوری این است که آذربایجان شرقی را با محوریت شهر تبریز به شهری که موتور توسعه اقتصاد دانش بنیان و موتور پیشتاز در علم و فناوری کشور باشد تبدیل کنیم.

جهانگیری ادامه می دهد: در این چشم انداز،تبریز به عنوان قطب علمی و فناوری کشور شناخته می شود که نتیجه و خروجی آن برای جامعه، اقتصادی دانش بنیان، شهری خلاق و دانایی محور است.

به گفته وی منطقه ویژه علم و فناوری استان در آینده ای نزدیک با ساخت یک انیمیشن ویژگی های یک شهر خلاق و دانایی محور را نشان خواهد داد.

راه اندازی یک سایت و نظر سنجی از مردم در مورد ویژگی های شهر تبریز در ۱۰ سال آتی از دیگر فعالیت های پیش روی منطقه ویژه علم و فناوری است که جهانگیری به آن اشاره می کند.

وی داشتن صنایع های تک را یکی از مهم ترین مولفه های یک شهر خلاق می داند و می گوید: به عنوان مثال در شهر خلاق که مجهز به صنایع های تک باشدسیستم برق نیز به صورت وایرلس بوده و تیر برق هایی در خیابان ها وجود نخواهد داشت و تلفن ها نیز به صورت امروزی و سیمی نخواهد بود، و این ها چیزی است که ما برای استان می خواهیم.

جهانگیری از تمامی مدیران و مسئولان می خواهد که در تمامی برنامه ها و فعالیت های خود به اصول علمی و فناوری بیش از پیش توجه کرده و در راستای دستیابی هرچه بیشتر به اقتصاد دانش بنیان تلاش کنند.

وی با انتقاد از توجه صرف دانشگاه ها به تولید مقالات و فعالیت های علمی ابراز می کند: نگرش دانشگاه ها نیز باید به سمت اقتصاد دانش بنیان و کارآفرینی تغییر یافته و بخشی از نیازمندی های آنان از طریق پژوهش های کاربردی تامین شود تا دانشگاه ها برای خود کارآفرینی و درآمد زایی بکنند.

وی می افزاید: “تا کی باید شیر نفت کشور را به دانشگاه ها وصل کنیم و بدون توجه به محدودیت اعتبارات دولتی، تمام نیازمندی های آنان را از این طریق تامین کنیم؟.”

منطقه ویژه علم و فناوری حلقه مفقوده ارتباط صنعت و دانشگاه

جهانگیری منطقه ویژه علم و فناوری را حلقه مفقوده ارتباط صنعت و دانشگاه می داند و تصریح می کند: صنعت برای توسعه خود باید از ظرفیت علمی و فناوری دانشگاه ها بیش از پیش استفاده کند تا هر روز قیمت محصولات تولیدی خود را کاهش و کیفیت را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه ارتباط واقعی صنعت و دانش در کشور محقق نشده است، ادامه می دهد: در حال حاضر، دانشگاه راه خود را می رود و صنعت راه خودش را.

به گفته وی با مقاله نوشتن صرف نمی توان مشکلات کشور را حل کرد و انتظار پیشرفت در حوزه صنعت و سایر حوزه ها را داشت.

نماینده استاندار در حوزه فناوری و اقتصاد دانش بنیان، یکی از مهم ترین اهداف این نهاد را ایجاد هم افزایی هرچه بیشتر بین نهادها و موسسات آموزشی، اجرایی و بخش خصوصی می داند و می گوید: ارتقای کیفی محصولات تولیدی در جامعه، افزایش هماهنگی و پرهیز از موازی کاری های موجود از دیگر اهداف ما در این منطقه است .

وی توجه به قانون مالکیت معنوی و حق کپی رایت در ایران را ضعیف می داند و می افزاید: متاسفانه در حال حاضر تضمینی برای جلوگیری از سرقت فناوری در کشور وجود دارد و حتی برخی از افرادی که مخترع و ایجاد کننده فناوری هستند نگران آینده طرح های خود هستند.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد سیستم ارزش گذاری فناوری در کشور و توجه کافی به قانون مالکیت معنی تصریح می کند: باید نهاد ها و متخصص هایی داشته باشیم باشد که ارزش گذاری فناوری های ایجاد شده در کشور را در مکان هایی با عنوان مکان های خرید و فروش فناوری، مستدل و ارزیابی کنند.

جهانگیری با انتقاد مجدد از عملکرد برخی دانشگاه ها می افزاید: دانشگاه ها نباید همچون بنگاه های اقتصادی فقط و فقط به فکر تامین هزینه و کسب سود خود باشند بلکه باید در جذب دانشجویان و حتی ایجاد رشته های مختلف در مقاطع تکمیلی به نیازمندی های بومی و ملی بیش از پیش توجه کنند.

لزوم تعریف مکانیسمی برای کارآفرین کردن دانشگاه ها

وی اظهار می کند: شیر نفت را به دانشگاه‌ها بسته، اکثر نیازهای آنها را از طریق بودجه های دولتی رفع کرده و با نوشتن و چاپ مقالات، حقوق هیات علمی را افزایش داده ایم. طبیعی است دانشگاه در این شرایط فقط به تامین منافع فکر کند. اگر سازوکاری تعریف می کردیم که دانشگاه، با اراده راهکارهایی برای رفع مشکلات ارائه می کرد و ثروتمندتر می شد. دولت باید ابتدا مکانیسمی ایجاد کند تا دانشگاه به سمت کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان هدایت کند.

وی ادامه می دهد: در بحث علم و فناوری کافی است که به یک تعداد نشان دهیم از این طریق می توان پول و سود کسب کرد. یک تعداد به فناوری دست می یابند یک تعداد نیز سرمایه دارند ما می خواهیم این دو قشر را با یکدیگر مرتبط کرده تا با ایجاد هم افزایی هرچه بیشتر ایده های خوب را عملیاتی کنیم.

به گفته جهانگیری، تولید کنندگان محصولات دانش بنیان در کشور باید بیش از پیش از سیاست های تشویقی و وام های کم بهره دولتی بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه عملکرد دولت یازدهم در مهار تورم، بسیار خوب بود ادامه می دهد: دولت تدبیر و امید بعد از استقرار خود، پرداخت وام های غیر ضروری را در راستای کنترل نقدینگی موجود در جامعه متوقف کرد در حالی که ارائه تسهیلات به شرکت های دانش بنیان را بیش از پیش افزایش داد.

وی تصریح می کند: عملکرد استان در جذب بودجه برای تولید محصولات دانش بنیان بسیار ضعیف است. سال گذشته بیش از دو میلیارد تومان اعتبار در زمینه تخصیص به شرکت و محصولات دانش بنیان اختصاص یافت که از این مقدار فقط ۲۵۰ میلیون تومان توانستیم جذب کنیم.

وی از مخترعان می خواهد که به فکر اختراع طرح هایی باشند که نیازی از نیازهای کشور را رفع کرده و وابستگی به سایر کشورها را کاهش دهد و می گوید: شرکت ها پس از طی مراحلی با رعایت استاندارهای لازم تبدیل به دانش بنیان می شوند. لزوما هر مخترع نمی تواند و نیاز نیست که مورد حمایت واقع شود ما می گوییم آن فناوری که بتواند نیازهای کشور را رفع کرده و حتی در بعضی شرایط برای کشور، ارزآوری داشته باشد واجد شرایط لازم برای حمایت دولتی است.

جهانگیری از نخبگان و محققان می خواهد که قبل از ایجاد یک فناوری، بازار آن را به خوبی مطالعه کنند.

نخبه کسی است که دردی از درد کشور دوا کند

وی با بیان اینکه با تمام توان از فناوری هایی که تولید ثروت کرده و نیاز کشور را رفع کنند حمایت می کنیم می افزاید: مقاله نویسی صرف هنر نیست و نخبه آن است که دردی از در کشور را با هر سطح فکری و علمی دوا کند. نخبه باید با عوام فرق داشته و حرف عوامانه نزند و هدایتگری مهم ترین امور جامعه را بر عهده داشته باشد.

نماینده استاندار آذربایجان شرقی در حوزه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با اشاره به برگزاری سومین نمایشگاه و جشنواره فناوری‌های نو و پیشرفته تبریز “ربع رشیدی” از ۲۱ تا ۲۴ آبان سال جاری می گوید: این دوره از نمایشگاه متفاوت تر از دوره های قبل و به صورت تخصصی برگزار می شود و هدف از آن بازرایابی، ورود به صنعت و تجاری سازی است.

ما باید ناباوری را به اعتماد به نفس و باور تبدیل کنیم

رییس دانشگاه تبریز نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می کند: در ارتباط با برگزاری نمایشگاه، یکی از ضروری ترین کارها این است که فعالیت های استان در تمامی بخش های علمی، صنعتی، اقتصادی و … در معرض نمایش گذاشته شود و مردم عزیز از پژوهش ها و فعالیت های تحقیقی جوانانی که در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی انجام داده اند اطلاع یابند.

محمدرضا پورمحمدی با بیان اینکه ما باید ناباوری را به اعتماد به نفس و باور تبدیل کنیم ادامه می دهد: ما باید بتوانیم ضمن حمایت از نوآوران و افرادی که فناوری جدید تولید می کنند به نیازهای کشور نیز پاسخگو باشیم.

به گفته وی طبق گزارشی که در جلسه ستاد راهبردی و اجرایی سومین نمایشگاه و جشنواره فناوری های برتر اعلام شد مشخص شد که برای جشنواره امسال هم تعداد طرح های فناورانه افزایش یافته و این روند در استان به عنوان یک نماد شاخص در حال رشد است و هم تعداد طرح هایی که تجاری سازی شده اند، روند رو به رشدی دارد.

وی با بیان اینکه افزایش تعداد شرکتهای دانش بنیان از اولویت های دانشگاه تبریز است عنوان می کند: ۵۸ شرکت دانش بنیان داریم که حدود ۵ مورد از آن ها ثبت نهایی شده اند ولی یک تعداد در مرحله ارزیابی هستند. از جهت تعداد طرح ها و تعداد فعالیت های انجام یافته در این دانشگاه، بیشترین تعداد طرح ها مربوط به دانشگاه تبریز بود که امیدواریم امسال نیز بین شکل باشد.

رییس دانشگاه تبریز در ادامه سخنان خود می گوید: خوشبختانه روند کارهای علمی به لحاظ تاکید بر فناور بودن رو به ارتقا و نقش دانشگاه ها در حال حاضر تغییر است. دانشگاه هابه یک مرحله فراتر از پژوهش رسیده و می خواهند به دانشگاه کارآفرین تبدیل شوند و با تجاری سازی علم و دانش تجاری سازی شده، بتوانند برای کشور تولید ثروت کنند.

پورمحمدی ادامه می دهد: استان آذربایجان شرقی، با داشتن ۵ درصد جمعیت کشور، از جهت تعداد شرکت های دانش بنیان و فناور، رتبه چهارم کشوری را دارد که رشد قابل توجهی نسبت به سال های گذشته دارد. ولی نباید به این آمار با توجه به صنعتی و علمی بودن استان، اکتفا کنیم هرچند این آمار خوب است ولی باید تلاش های خود را در این راستا افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه تعداد سفارشات از طرح های فناور کم است و نتوانستیم آن چنان که باید و شاید در بحث تجاری سازی های فناوری، نقش خوبی ایفا کنیم ابراز می کند: نمایشگاه می تواند این خلا را پر کرده و انقش مهمی در تجاری سازی و جذب مشتری ایفا کند.

وی تصریح می کند: هر کاری دو جنبه عرضه و تقاضا دارد. با برگزاری این نمایشگاه، دولت تدبیر و امید، سیاست عرضه ای را در حمایت از نخبگان انجام داده و منتظر تقاضای واحدهای تولیدی، صنعتی و .. هستیم.

به گفته پورمحمدی باید سیاستهایی در جهت تنویر افکار عمومی صورت گیرد و مشتریان نیز از این نمایشگاه بازدید کرده و در تجاری سازی آن نقش آفرینی کنند.

وی تصریح می کند: ما در عین حالی که باید نگرشی جامع به نوآوری های دنیای پیشرفته در ارتباط با تامین نیازها داشته باشیم. نگاه به درون است که در گذشته ما را از بحث های بحران و تحریم های اقتصادی نجات داد و از این پس نیز باید با این رویکرد پیش رویم.

وی در ارتباط با آینده منطقه ویژه علم و فناوری ابراز می کند: وجود منطقه ویژه علم و فناوری در این استان مایه مباهات است چون آذربایجان و تبریز مهد علم و ادب است.

پورمحمدی تصریح می کند: اگر بنا باشد توسعه همه جانبه را برای آینده استانمان شاهد باشیم باید به بحث علم و دانش بیش از پیش توجه کنیم. برای پیشبرد این امر وجود مرکز رشد، پارک علم و فناوری و منطقه ویژه علم و فناوری، جز غنیمت ها و کارهای با ارزش است و ایجاد این منطقه مهم تر و بهتر از آوردن ۱۰صنعت پایه به استان است.

 نمایشگاه فناوری‌های نو و پیشرفته تبریز به صورت تخصصی برگزار می‌شود

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی گفت: امسال سومین نمایشگاه و جشنواره فناوری‌های نو و پیشرفته تبریز از ۲۱ تا ۲۴ آبان با عنوان ‘ربع رشیدی’ در بخش‌های تخصصی برگزار می‌شود.

نجف قراچورلو افزود: نمایشگاه‌های علم و فناوری کشور به صورت غیر تخصصی برگزار می‌شود و نتایج چندانی در بخش بازاریابی ندارد.

وی گفت: دولت تدبیر و امید انرژی خود را صرف حمایت از تشکیل شرکت‌های دانش بنیان کرده است و اجرای این نمایشگاه اقدامی در همین راستا به شمار می‌رود.

دبیر ستاد توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر آذربایجان‌شرقی، نمایشگاه را محلی برای عرضه توانمندی‌ها و ارائه ایده‌های نو دانست و گفت: نمایشگاه علم و فناوری باید محلی برای ارتباط صنعت، دانشگاه و بازار باشد و به نظر می‌آید که اگر بخشی از این سه وجه در این ارتباط حضور نداشته باشد، نتیجه مورد انتظار حاصل نمی‌شود.

قراچورلو، با اشاره به فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حیطه توسعه علم و فناوری در استان افزود: جهاد دانشگاهی استان در قالب ‘ مرکز فناوری در حوزه‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی’ و ‘ ستاد انرژی‌های تجدید پذیر’ در این نمایشگاه حضور می‌یابد.

رئیس جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، گفت: دو محصول با عناوین نیروگاه‌های پورتابل و آب شیرین کن به مرحله تجاری سازی رسیده است و تقاضای ثبت شرکت دانش بنیان را داده‌ایم که به زودی راه‌اندازی می‌شود.

همکاری با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی یکی از مهم ترین اولویت های شرکت شهرک های صنعتی است

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان نیز در گفت‌وگو با ایسنا می گوید: سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران بنابر ماهیت توسعه ای آن و در راستای ایفای سهم خود در اجرائی نمودن توسعه کشور بر اساس اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی اقدامات مناسبی را برنامه ریزی و به شرکتهای استانی اعلام کرده است.

محمد علی عسگری می افزاید: شرکت شهرکهای صنعتی استان آذربایجان شرقی علاوه بر اجراء برنامه های ابلاغی ،اقدامات متعدد دیگری را در این راستا برنامه ریزی و اجرا می نماید. بسیاری از این اقدامات در بین شرکتهای استانی منحصر به فرد بوده و به عنوان تجربه موفق به استانهای دیگر منتقل می شود.

وی ادامه می دهد: بر اساس مصوبه های شورا ی عالی عتف ، منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی دارای ۷کانون اصلی و ۷ پهنه فناوری است. بر اساس ظرفیت ها و پتانسیل های صنایع کوچک و متوسط استان و شهرکهای صنعتی، ۲کانون اصلی و ۶ پهنه فناوری در حوزه فعالیت و مسئولیت این شرکت قرار دارد.

وی در ادامه به پهنه های فناوری مصوب تحت مسئولیت و حوزه شرکت شهرک های صنعتی اشاره می کند که پهنه فناوری برق الکترونیک واقع در شهرک خصوصی سهند آذران ، پهنه فناوری لوازم خانگی واقع در شهرک خصوصی چالیش صنعت، پهنه فناوری واقع در شهرک صنعتی سلیمی، پهنه فناوری واقع در شهرک صنعتی آخولا، پهنه فناوری چرم و صنایع چرم واقع در شهرک خصوصی چرمشهر، پهنه فناوری واقع در شهرک صنعتی بعثت که این پهنه ها را تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه شرکت شهرک های صنعتی استان و منطقه ویژه علم و فناوری با عقد تفاهم نامه مشترک، چارچوب های اجرائی و وظائف و مسئولیت های متقابلی را توافق کرده اند ادامه می دهد: یکی از مولفه های افزایش سهم دانش در فعالیت های صنعتی و اقتصادی ،ارتقاء خوشه های صنعتی موجود به خوشه های فناور است که برنامه های عملیاتی این شرکت نیز در همین راستا سازماندهی و اجرا می شود .

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان تصریح می کند: با تصویب منطقه ویژه علم و فناوری و محور قرار گرفتن شرکت شهرک های صنعتی، با لحاظ مفاهیم مورد نظر منطقه ویژه در خصوص موضوع و هم چنین عضویت مدیر منطقه ویژه در شوراهای راهبری خوشه ها، رویکرد های فعالیت خوشه ها بر ارتقای خوشه های فناور متمرکز شده است.

عسگری می گوید: به عنوان مثال در خوشه های مبلمان، لوازم خانگی، کفش و قطعات خودرو برنامه های ارتقا در دست اجرا بوده و خوشه های آجیل و خشکبار تبریز و کشمش بناب ، ملکان و مراغه و …با جهت گیری اولویت دادن به مباحث فناورانه در مرحله اجرا قرار دارد.

وی با بیان اینکه همکاری با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی یکی از مهم ترین اولویت های شرکت شهرک های صنعتی است می افزاید:   عقد تفاهم نامه سه جانبه با معاونت پژوهشی دانشگاه تبریز با محوریت دانشکده مکانیک ، انجمن قطعات خودرو و ماشین سازان و شرکت شهرک های صنعتی در خصوص هدایت پایان نامه های تحصیلات تکمیلی به سمت مشکلات و مسائل مبتلا به واحد های صنعتی، مساعدت اساتید و اعضاء هیئت علمی دانشکده مکانیک با استفاده از تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه برای توسعه فعالیت های تحقیق و توسعه واحد های صنعتی ، همکاری و تعامل تنگاتنگ با واحد های صنعتی قطعه ساز و ماشین ساز برای بازدید های دانشگاهی و حضور اساتید و دانشجویان در واحد های صنعتی، ایجاد کلینیک صنعت دانشگاه تبریز با همکاری این شرکت و تخصیص فضا در شهرک فناوری خودرو و مرکز خرید خوشه های کفش و مبلمان جهت تعامل و ارتباط اعضاء هیئت علمی با تمامی گروههای صنعتی و .. از مهم ترین فعالیت ها ما در این خصوص است.

به گفته وی تشکیل جلسه مشترک با معاونت پژوهشی دانشگاه شهید مدنی و با حضور روسای دانشکده های مختلف جهت حضور دانشگاه در شهرک شهید سلیمی و برنامه ریزی برای ارتباط بیشتر اعضاء هیئت علمی با هیئت مدیره شهرک و واحد های صنعتی مستقر در آن و همچنین تخصیص فضا برای استقرار در ساختمان مرکز خدمات فناوری و کسب و کار شهید سلیمی، جلسه مشترک با معاونت پژوهشی و اعضاء هیئت علمی دانشگاه صنعتی سهند و تفاهم برای ورود دانشگاه سهند به پروژه های پژوهشی این شرکت و همچنین واحد های صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی، حضور در مراکز رشد، حضور مستمر و مؤثر شرکت شهرک های صنعتی در کمیته های راهبری و تصمیم گیری مراکز رشد و فناوری دانشگاه تبریز و دانشگاه صنعتی سهند و حضور در کمیته ارزیابی شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری از دیگر اقدامات انجام شده توسط این شرکت است.

عسگری معتقد است برگزاری سومین نمایشگاه فناوری های نو و پیشرفته در تبریز علاوه بر تجاری سازی کردن طرح های ارائه شده توسط نخبگان باعث حرکت بیش از پیش استان به سمت توسعه و اقتصاد دانش بنیان می شود.

بر اساس این گزارش؛ برگزاری نمایشگاه فناوری های نوین و پیشرفته تب و تابی را میان اهالی علم و فناوری استان ایجاد کرده است که امیدواریم با حمایت های مناسب مسئولان این تب و تاب به تولید دانش بنیان تبدیل شده و اقتصاد ما را به اقتصادی متکی بر دانش بومی تبدیل کند.

نمایشگاه فناوری های نو پیشرفته تبریز از ۲۱ الی ۲۴ آبان ماه سالجاری در محل برگزاری نمایشگاه های بین المللی تبریز برگزار می شود .