تنش‌زدایی در عرصه بین الملل، سیاست دولت تدبیر و امید/ صادارت کالای بی‌کیفیت از آذربایحان‌شرقی ممنوع است
تنش‌زدایی در عرصه بین الملل، سیاست دولت تدبیر و امید/ صادارت کالای بی‌کیفیت از آذربایحان‌شرقی ممنوع است

اسماعیل جبارزاده در نشست تبیین دستاوردهای سفر به کشور جمهوری آذربایجان در جمع تعدادی از فعالان اقتصادی استان و اصحاب رسانه گفت: ایران و بخصوص استان آذربایجان شرقی از گذشته های دور ارتباطات بسیار تنگاتنگی در تمامی حوزه های اقتصادی، سرمایه گذاری و فرهنگی داشته ولی متاسفانه در طول سال های گذشته و در دوره […]

اسماعیل جبارزاده در نشست تبیین دستاوردهای سفر به کشور جمهوری آذربایجان در جمع تعدادی از فعالان اقتصادی استان و اصحاب رسانه گفت: ایران و بخصوص استان آذربایجان شرقی از گذشته های دور ارتباطات بسیار تنگاتنگی در تمامی حوزه های اقتصادی، سرمایه گذاری و فرهنگی داشته ولی متاسفانه در طول سال های گذشته و در دوره دولت قبل، روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خودمختار آذربایجان به سردی رفته بود.

وی با اشاره به دیدارهای هیات اقتصادی و سیاسی استان با مقامات عالی رتبه جمهوری آذربایجان همچون رییس جمهور، رییس مجلس و وزیر امور خارجه ابراز کرد: رییس جمهور و رییس مجلس این کشور در دیدارهایی که داشتیم گفتند که بیَش از شش سال است که به تبریز نیامده و حتی روابط اقتصادی و سیاسی آنان با جمهوری اسلامی ایران دچار مشکل شده بود.

وی با بیان اینکه مشترکات ما با جمهوری آذربایجان بیشتر از سایر کشورهاست ادامه داد: یکی از مهم ترین دلایل انتخاب این کشور برای سفر و رایزنی های مختلف این بود که عقل و منطق حکم می کند در دوره پسا توافق، ارتباط خود را در درجه اول با کشورهایی که اشتراکات زیادی داریم افزایش دهیم.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه ریاست جمهوری کشور آذربایجان به شخص مقام معظم رهبری(مدظله و ریاست جمهوری اسلامی ایران، دکتر روحانی علاقه وافری دارند گفت: یکی دیگر از مهم ترین علل سفر هیات اقتصادی و سیاسی استان به جمهوری آذربایجان این است که دکتر روحانی به این کشور علاقه داشته و خواهان افزایش مناسبات اقتصادی هستند بطوریکه از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، چهار بار با ریاست جمهوری آذربایجان دیدار داشته اند.

وی در بخشی از سخنان خود تصریح کرد: تنش زدایی در عرصه بین المللی یکی از مهم ترین سیاست های دولت تدبیر و امید است که به برکت چنین سیاستی می توان اعتماد کشورهای مختلف را به دست آورده و مناسبات اقتصادی و … را افزایش داد.

وی اظهار کرد: آذربایجان شرقی به عنوان استان دارای ظرفیت های قوی در حوزه های علمی، پزشکی، فرهنگی و اقتصادی و تجاری باید نقش اصلی و محوری را در توسعه همکاری های همه جانبه بر عهده داشته باشد.

جبارزاده با اشاره به برخی دستاوردهای مهم سفر خود به جمهوری آذربایجان، از این سفر و تصمیمات اتخاذ شده به عنوان یک فرصت بسیار مهم تاریخی نام برد و افزود: متاسفانه همین فرصت در زمان فروپاشی شوروی سابق نیز برای فعالان اقتصادی استان ما به وجود آمد که از آن نتوانستند استفاده کنند و هم اکنون نقش تبریز در بازارهای این جمهوری خالی است به همین دلیل باید از این فرصت ایجاد شده به بهترین شکل ممکن استفاده کرده و توسعه همه جانبه استان را محقق کرد.

وی از تمامی فعالان اقتصادی، صاحبان صنایع و صادرکنندگان خواست که از این فرصت به درستی استفاده کرده و برای برقراری روابط مناسب اقتصادی بیش از پیش تلاش کنند.

وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه روابط تبریز- باکو همواره برای طرفین برد- برد بوده است گفت: امروز اعلام می کنم که هیچ فعال اقتصادی حق صادارت کالاهای بی کیفیت و غیر استاندارد بخصوص به هیچ کشوری از جمله جمهوری آذربایجان را ندارد. اگر گزارشی در این خصوص به ما اعلام شود در درجه اول با مسئول گمرک برخورد می کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر لزوم تولید و صادرات محصولات با کیفیت به کشورهای همسایه و سایر کشورها عنوان کرد: منافع زود گذر و مقطعی نمی توان منجر به رشد و ترقی اقتصادی شد و باید در خصوص تعامل ومناسبات اقتصادی با کشورها، بر اساس برنامه ریزی برای تامین منافع دراز مدت فعالیت کرد.

جبارزاده خطاب به مدیران و فعالان اقتصادی استان، خواستار تشکیل هلدینگ های متفاوت صنعتی، تجاری و .. شد و از آنان خواست که محصولات و کالاهای تولیدی خود را از این طریق در کشورهای هدف به فروش برسانند.

وی با اشاره به علاقه جمهوری آذربایجان برای ایجاد بازار تبریز در باکو عنوان کرد: مشکلات بوجود آمده در کشور روسیه، فرصت مناسبی است تا فعالان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بخصوص تجار آذربایجان شرقی بیش از پیش در بازارهای کشور آذربایجان حضور داشته و از آن جا نیز کالاها و تولیدات خود را می به سایر کشورهای هدف صادر کنند.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به تشکیل کارگو در فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز، از تمامی فعالان اقتصادی، تجار، صنعتگران و .. خواست که نهایت استفاده لازم از آن را در واردات و صادارت کالاهای خود داشته باشند.