میزان ۶۵ درصدی رشد ترانزیت در شش ماهه اول سال ۱۳۹۴ در بخش حمل و نقل بین‌المللی
میزان ۶۵ درصدی رشد ترانزیت در شش ماهه اول سال ۱۳۹۴ در بخش حمل و نقل بین‌المللی

آنه محمد غراوی صبح امروز در هشتمین جلسه کمیته ترانزیت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از توسعه حمل و نقل به عنوان پیش شرط توسعه کشورهای در حال توسعه یاد کرد و اظهار داشت: ما باید با شناسایی گلوگاه‌ها و رفع مشکلات موجود از حمل و نقل ریلی مخصوصا از مقوله ترانزیت و حمل و نقل […]

۱۳۹۴۰۵۲۶۰۰۰۲۸۱_PhotoAآنه محمد غراوی صبح امروز در هشتمین جلسه کمیته ترانزیت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از توسعه حمل و نقل به عنوان پیش شرط توسعه کشورهای در حال توسعه یاد کرد و اظهار داشت: ما باید با شناسایی گلوگاه‌ها و رفع مشکلات موجود از حمل و نقل ریلی مخصوصا از مقوله ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی به عنوان یکی از زیرساخت‌های تحول اقتصادی کشور که درآمدزایی خوبی دارد نهایت استفاده را به عمل آوریم چرا که جمهوری اسلامی ایران به لحاظ موقعیت خاص خود مانند پلی است که آسیا و اروپا را به همدیگر وصل می‌کند و این موقعیت ایجاب می‌کند از ترانزیت به عنوان برند جمهوری اسلامی ایران نهایت درآمدزایی را داشته باشیم.

رئیس کمیته ترانزیت راه آهن با مناسب ارزیابی کردن عملکرد حمل و نقل راه آهن در سال گذشته، از رشد ۶۰ درصدی ترانزیت و ۵۰ درصدی تناژ حمل و نقل بین‌المللی در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ خبر داد و اعلام کرد: اعمال تخفیفات به موقع، تقویت بازاریابی، تعاملات و رایزنی با صاحبان کالا و راه‌آهن‌های منطقه، تامین واگن‌های مورد نیاز از سوی راه آهن و… از جمله عوامل موثر در افزایش حمل بار بوده است.

وی میزان رشد ترانزیت در شش ماهه اول سال ۱۳۹۴ را نسبت به مدت مشابه سال قبل در بخش حمل و نقل بین‌المللی در تن کیلومتر ۶۵ درصد اعلام کرد.

عضو هیئت مدیره راه‌آهن تصریح کرد: با یک برنامه مدون ۲۰ تا ۳۰ ساله درآمد حاصل از حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت کالا می‌تواند جایگزین درآمد نفت برای کشور باشد.

وی میزان بار جابه‌جا شده در سال ۱۳۹۳ در راه آهن جمهوری اسلامی ایران را ۳۵ میلیون تن اعلام کرد که هم در تناژ و هم در تن کیلومتر و هم از نظر درآمد ریالی نسبت به سال قبل ۵۰ درصد رشد داشته است.

غراوی گفت: از این مقدار ۳۲ میلیون تن سهم حمل و نقل داخلی و سه میلیون تن سهم حمل و نقل بین‌المللی بوده است.

وی اضافه کرد: از لحاظ وزنی سهم حمل و نقل بین‌المللی نسبت به حمل و نقل داخلی یک به ده بوده است ولی از لحاظ درآمدی سهم حمل و نقل بین‌المللی یک سوم درآمد کل راه‌آهن را داشته است بر این اساس در حمل و نقل بین‌المللی به ازای هر تن حمل کالا، درآمدی حدود ۴ برابر در مقایسه با بار حمل شده داخلی برای راه‌آهن ایجاد شده است.

غراوی افزود: از نظر درآمدی در سال گذشته ۲۵ تا ۳۰ درصد درآمد حمل و نقل ریلی کشور از حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت بوده است ما تلاش داریم آن را رشد بدهیم.