انتخابات پارلمانی ترکیه فردا برگزار می شود
انتخابات پارلمانی ترکیه فردا برگزار می شود

حزب عدالت و توسعه در انتخاباتی که پنج ماه پیش برگزار شد نتوانست اکثریت کرسی ها را به دست آورد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور و رهبر حزب عدالت و توسعه با اشاره به درگیری ارتش و نیروهای کرد گفته است که تنها کسب اکثریت کرسی ها از سوی این حزب می تواند انتظار رای […]

حزب عدالت و توسعه در انتخاباتی که پنج ماه پیش برگزار شد نتوانست اکثریت کرسی ها را به دست آورد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور و رهبر حزب عدالت و توسعه با اشاره به درگیری ارتش و نیروهای کرد گفته است که تنها کسب اکثریت کرسی ها از سوی این حزب می تواند انتظار رای دهندگان را در مورد بازگشت ثبات به کشور برآورده کند.

این در حالی است که مخالفان اردوغان معتقدند که پیروزی مطلق حزب عدالت و توسعه باعث تقویت گرایشات اقتدارگرایانه او می شود.

حزب چپگرای دموکراتیک خلق ها که پایگاهی قوی میان کردهای ترکیه دارد، در انتخابات پنج ماه پیش توانست برای اولین بار نمایندگانی به پارلمان ترکیه بفرستد.

اما حالا رهبران این حزب نگران آن هستند که درگیری های اخیر میان ارتش ترکیه و نیروهای حزب کارگران کردستان (پ ک ک) بر روند انتخابات در مناطق کردنشین تاثیر داشته باشد و این حزب بخشی از آرای خود را از دست بدهد.

مسائل اقتصادی، وضعیت دموکراسی، و بحران پناهجویان سوری از جمله موضوعات مهم در این انتخابات محسوب می شود. اما با از سرگیری دور جدید خشونت ها تامین امنیت به مسئله کلیدی چالش برانگیزی تبدیل شده است.

ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو نقش مهمی در مبارزه داعش دارد.

ترکیه در ماه‌های گذشته شاهد بمب‌گذاری هایی بود که مرگبار‌ترین آنها انفجار همزمان دو بمب در ایستگاه مرکزی شهر آنکارا، پایتخت بود.

روز ۱۸ مهر (۱۰ اکتبر) در جریان این دو انفجار دست کم ۹۵ نفر کشته و بیش از ۲۰۰ نفر زخمی شدند.

منبع: بی بی سی