قدرت این زلزله ۷.۷ درجه در مقیاس ریشتر و مرکز آن در حدود ۷۰ کیلومتری جنوب شرق شهر فیض آباد، مرکز ولایت بدخشان در شمال‌شرق افغانستان و در عمق حدود ۲۰۰ کیلومتری سطح زمین بوده است. مقام‎های افغان گفته‌اند که بیشتر از ۶۰ نفر در ولایت‌های بدخشان، تخار، کنر و ننگرهار کشته شده‌اند. بیشتر از […]

قدرت این زلزله ۷.۷ درجه در مقیاس ریشتر و مرکز آن در حدود ۷۰ کیلومتری جنوب شرق شهر فیض آباد، مرکز ولایت بدخشان در شمال‌شرق افغانستان و در عمق حدود ۲۰۰ کیلومتری سطح زمین بوده است.

مقام‎های افغان گفته‌اند که بیشتر از ۶۰ نفر در ولایت‌های بدخشان، تخار، کنر و ننگرهار کشته شده‌اند. بیشتر از ۲۰۰ نفر نیز در اثر این زلزله در ولایت‌های مختلف افغانستان زخمی شده‌اند.

منابع دولتی در پاکستان نیز اعلام کرده‌اند که زمین‌لرزه امروز در این کشور بیش از ۱۶۰ کشته و بالاتر از یک هزار زخمی به جا گذاشته است. این حادثه بیشترین تعداد کشته و زخمی را در ایالت خیبر پختونخوا به جا گذاشته است.

مسئولان محلی در ولایت شمالی تخار می‌گویند که دست‌کم ۱۱ دانش آموز یک مکتب دخترانه در این ولایت، هنگام فرار از ساختمان این مدرسه زیر دست و پا مانده و جان خود را از دست داده‌اند.
فرمانده پلیس کنر به نعمت‌الله کریاب، گزارشگر بی‌بی‌سی در این ولایت گفته است که در زلزله امروز در این ولایت دست کم ۳۰ نفر کشته و ۷۵ نفر دیگر زخمی شده اند.

گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که صدها خانه در ولایت‌های مختلف افغانستان در اثر این زلزله تخریب شده یا آسیب‌ دیده‌اند.

خبرنگار بی‌بی‌سی در پاکستان می‌گوید که نیروهای امدادرسان در این کشور هنوز هم قربانیان را از زیر آوارها بیرون می‌کشند و احتمال می‌رود شمار قربانیان افزایش یابد.

سازمان زمین شناسی پاکستان تا به حال ۱۳ پس‌لرزه را در این کشور ثبت کرده است.

واکنش‌ها
محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان ضمن ابراز همدردی با قربانیان این حادثه گفته است که تمام نهادهای مسئول در این کشور، برای کمک به آسیب‌دیدگان در حالت آماده‌باش قرار دارند.

به دنبال وقوع این زمین‌لرزه جلسه اضطراری کمیسیون رسیدگی به حوادث طبیعی افغانستان به ریاست عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت افغانستان برگزار شد. آقای عبدالله در این جلسه گفت که آنها سرگرم جمع‌آوری اطلاعات موثق در مورد تلفات و خسارات این حادثه هستند.

رسانه‌های پاکستانی نیز گزارش دادند که نواز شریف، نخست وزیر این کشور سفر خود به بریتانیا را نیمه‌تمام گذاشته و در راه بازگشت به پاکستان است.

کشورهای ایران، آمریکا، هند و ترکیه، اتحادیه اروپا و دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان با قربانیان این زمین‌لرزه ابراز همدردی کرده و گفته‌اند آماده کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان هستند.

منبع: بی بی سی