مروری بر سفر دکتر جبارزاده به آذربایجان
مروری بر سفر دکتر جبارزاده به آذربایجان

جبارزاده در اولین روز سفر به باکو با الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان دیدار کرد. در این دیدار الهام علی اف تقویت مناسبات با کشورهای همسایه از جمله ایران را از اولویت های کشورش توصیف کرد. وی ضمن تاکید بر افزایش همکاریهای دو جانبه ایران و آذربایجان در حوزه انرژی گفت : آذربایجان از […]

جبارزاده در اولین روز سفر به باکو با الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان دیدار کرد. در این دیدار الهام علی اف تقویت مناسبات با کشورهای همسایه از جمله ایران را از اولویت های کشورش توصیف کرد. وی ضمن تاکید بر افزایش همکاریهای دو جانبه ایران و آذربایجان در حوزه انرژی گفت : آذربایجان از حضور پزشکان ایرانی در آذربایجان جهت طبابت اتباع آذربایجان استقبال می کند. الهام علی اف ضمن بیان اهمیت منطقه ایی برخی از پروژه های مشترک دو کشور از جمله پروژه راه آهن ایران-آذربایجان تاکید کرد : آذربایجان خواستار عدم مداخله کشورها در امور داخلی کشورهای دیگر است.

جبارزاده نیز ضمن اشاره به نقش حیدر علی اف در توسعه روابط ایران-آذربایجان خواستار توسعه بیش از پیش روابط دو کشور در زمینه های مختلف شد. جبارزاده استاندار آذربایجانشرقی در دیدار با کمال الدین حیدر اف وزیر حوادث غیر مترقبه آذربایجان در مورد تبادل تجربیات در زمینه مدیریت بحران با وی به رایزنی پرداخت. در دیدار جبارزاده با شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد و صنایع آذربایجان بر گسترش روابط دو کشور در زمینه های اقتصادی و تجاری تاکید شد. در این دیدار شاهین مصطفی اف از موضع ایران در قبال مناقشه قره باغ کوهستانی قدردانی کرد. همچنین در دیدار جبارزاده با المار محمدیار اف وزیر امور خارجه آذربایجان موضوع برقراری پروازهای مجدد تبریز – باکو و حذف روادید برای اتباع ایرانی بررسی و مقرر شد دو طرف درباره برقراری مجدد خط هوایی در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام کنند.

در خصوص همکاری مشترک دو کشور در تولید محصولات کشاورزی و صنعتی، چگونگی ورود به بازارهای جدید جهانی، استفاده از ظرفیت‌های منطقه آزاد تجاری – صنعتی ارس، تبادل استاد و دانشجو و همچنین فراهم کردن زمینه حضور پزشکان مجرب ایرانی در بیمارستان‌های دولتی آذربایجان بحث و تبادل نظر گردید. درباره روادید نیز وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد درصدد است تا با ایجاد سیستمی جدید مشکل صدور روادید برای اتباع ایرانی را رفع کند.

آذربایجانشرقی یکی از استانهای هم مرز با جمهوری آذربایجان و در مسیر ارتباطی خلیج فارس به روسیه است که اهمیت آن را دو چندان نموده است. ولی این استان صنعتی ایران در سالهای اخیر بدلیل مشکلات اقتصادی جایگاه خویش در حوزه صنعت را از دست داده است. با توجه به تفاهم ایران و گروه ۵+۱ در موضوع هسته ایی امیدها برای گشایش در روابط اقتصادی ایران با کشورهای دیگر بویژه همسایگان زنده شده است و از این حیث استان آذربایجانشرقی می تواند از ظرفیت های خویش برای جذب سرمایه گذاری خارجی استفاده نماید و در این راه با ارائه مشوقات سرمایه گذاران آذری را همانند سرمایه گذاران ترکیه که بدلیل گرانی مواد اولیه و انرژی در ترکیه، استان آذربایجانشرقی را برای سرمایه گذاری انتخاب کرده اند، ترغیب به سرمایه گذاری در استان آذربایجانشرقی بویژه منطقه آزاد ارس نماید که تولیدات آنها می تواند به خود جمهوری آذربایجان و یا کشورهای دیگر صادر شود و نتیجتا ما شاهد افزایش اشتغال زایی در استان نیز خواهیم بود. از سوی دیگر علاقمندی الهام علی اف برای حضور پزشکان ایرانی در آذربایجان و نیز آموزش پزشکان آذری توسط ایرانی ها فرصتی را برای استان ما فراهم می سازد تا علاوه بر کسب درآمد از طریق آموزش پزشکان آذری در تبریز، با حضور پزشکان تبریزی در جمهوری آذربایجان ارز وارد کشور شود. همچنین باید گفت که کشورها از گردشگری کسب درآمد می کنند و گردشگری فقط گردش گری سلامت نیست. استان آذربایجانشرقی ظرفیت جذب گردشگر از جمهوری آذربایجان را دارد و در این زمینه بایستی اقداماتی صورت گیرد. به هر حال مسئولان استان آذربایجانشرقی بایستی برای دوران پساتحریم برنامه اصولی داشته باشند و نبایستی استان ما صرفا وارد کننده و مصرف کننده محصولات خارجی باشد. باید برای حوزه صادرات و جذب سرمایه گذاری خارجی در استان برنامه ریزی نمود.

علی حیدری منور