به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، ستاد منطقه نظامی جنوب روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد یک ناو کوچک توپخانه‌ای متعلق به روسیه روز چهارشنبه از ناوگروه دریایی ایران که متشکل از ناوشکن دماوند و دو ناوچه موشک‌انداز جوشن و پیکان است، استقبال کرد. بر اساس این گزارش، ناوگروه ایرانی در بازدید دوستانه […]

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، ستاد منطقه نظامی جنوب روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد یک ناو کوچک توپخانه‌ای متعلق به روسیه روز چهارشنبه از ناوگروه دریایی ایران که متشکل از ناوشکن دماوند و دو ناوچه موشک‌انداز جوشن و پیکان است، استقبال کرد.

بر اساس این گزارش، ناوگروه ایرانی در بازدید دوستانه خود از رودخانه ولگا عبور کرده و در اسکله ساحلی بندر آستاراخان در جنوب روسیه پهلو گرفته است.

این ناوگروه ایرانی قرار است تا عصر روز جمعه در آستاراخان باقی بماند. هم‌چنین قرار است ملوانان ایرانی با مقامات منطقه‌یی و فرماندهی ناوگروه دریایی روسیه در دریای خزر دیدار داشته باشند و مسابقات دوستانه والیبال و فوتسال برگزار کنند.

دفتر مطبوعاتی فرماندار منطقه آستاراخان پیش از این گفته بود که ناوگروه ایرانی قرار است صبح روز چهارشنبه وارد آب‌های روسیه در دریای خزر شود.

بر اساس گزارش تاس، ناوگروه دریایی ایران به عنوان بخشی از یک برنامه دوستانه برای توسعه و تقویت همکاری های بین‌المللی به این سفر رفته است. این ناوگروه پس از آستاراخان برای یک بازدید دوستانه دیگر به باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان خواهد رفت.

بازدیدهای دوجانبه میان کشتی‌های ایران و روسیه در دریای خزر طی دو سال اخیر به یک امر رایج تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا، یک ناوگروه نیروی دریایی کشور روسیه نیز در تابستان گذشته به منظور تحکیم روابط دوستانه و هم‌چنین در راستای توسعه تعاملات دریایی کشورهای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در اسکله ناوگان شمال و منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش پهلو گرفت.

این ناوگروه متشکل از از دو ناو رزمی «ولگادونسک» و «ماخاچ قلعه» بود که به مدت سه روز در آب‌های ایران حضور داشت و در این مدت تمرین مشترک دریایی میان نیروی دریایی ایران و روسیه برگزار شد. هم‌چنین بازدید متقابلی از تجهیزات و شناورهای دو کشور انجام گرفت و مسوولان ناوگروه روسی نیز با مقامات کشوری و لشکری ایران دیدار کردند.

این سومین سفر ناوگروه‌های نیروی دریایی روسیه به کشورمان بود. پیش از این در سال های ۱۳۸۶ و ۱۳۹۳ ناوگروه‌های این کشور با هدف ارتقای روابط دوستانه به ایران سفر کرده بودند. یک ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در تیر ماه سال ۱۳۹۲ با اعزام به آب‌های سرزمینی کشور روسیه در بندر آستراخان این کشور پهلو گرفت.