آژیر خطر برای آذربایجان شرقی به صدا درآمد
آژیر خطر برای آذربایجان شرقی به صدا درآمد

منوچهر باغبان‌حقی پیش از ظهر امروز در حاشیه بازدید سرپرست معاونت امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری آذربایجان‌شرقی از شرکت کشت و صنعت آذرنگین در گفت‌وگو با خبرنگاران به تولید روزانه ۲ هزار تن شیر در آذربایجان شرقی اشاره کرد و اظهار داشت: شرایط آب و هوایی این استان برای ایجاد دامپروری‌های بزرگ صنعتی مناسب است. […]

imagesمنوچهر باغبان‌حقی پیش از ظهر امروز در حاشیه بازدید سرپرست معاونت امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری آذربایجان‌شرقی از شرکت کشت و صنعت آذرنگین در گفت‌وگو با خبرنگاران به تولید روزانه ۲ هزار تن شیر در آذربایجان شرقی اشاره کرد و اظهار داشت: شرایط آب و هوایی این استان برای ایجاد دامپروری‌های بزرگ صنعتی مناسب است.

وی از حمایت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از ورود سرمایه‌گذاران به صنعت شیر استان خبر داد و افزود: در صورتی که سرمایه‌گذاران قصد ورود به صنعت شیر استان را داشته باشند، از آنها حمایت می‌کنیم.

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی استان یکی از سیاست‌‌‌های امور دام سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی را واقعی کردن قیمت شیرخام و جلوگیری از مضر شدن دامداران عنوان کرد و افزود: مصرف سرانه شیر در کشور و استان ما نصف سرانه مصرف جهانی است پس باید تلاش کنیم با افزایش مصرف سرانه زمینه را برای توسعه واحدهای دامپروری و افزایش تولید شیرخام به عنوان ماده اولیه صنایع لبنی فراهم نماییم.

وی با بیان اینکهدر حال حاضر در استان آذربایجان‌شرقی برای فرآوری ۷۹۰ هزار تن شیر ظرفیت‌سازی شده که به دلیل کاهش مصرف شیر و فرآورده‌های آن، کارخانجات لبنی با نصف ظرفیت فعالیت می‌کنند افزود: این درحالی است که ظرفیت تولید شیرخام در واحدهای دامپروری استان اعم از صنعتی، نیمه صنعتی و روستائی و عشایری بیش از نیاز فعلی است.

باغبان‌حقی ادامه داد: لذا ضرورت دارد با ترغیب جامعه به افزایش مصرف شیر و محصولات لبنی زمینه را برای بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های دامپروری و صنایع لبنی استان فراهم و همچنین شرایط برای توسعه دامپروری صنعتی هموار گردد.

مدیرعامل شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان‌شرقی نیز در ادامه این مراسم گفت: با حرکت به سمت ایجاد دامپروری‌های بزرگ صنعتی در آذربایجان‌شرقی، توسعه پایدار صنایع لبنی این استان را شاهد خواهیم بود.

محمد براتی‌گودرزی افزود: بخش قابل توجهی از شیر صنعتی مورد نیاز آذربایجان‌شرقی از سایر استان‌های کشور تامین می‌شود و توسعه شرکت کشت و صنعت آذرنگین می‌تواند این کمبود را جبران کند.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت آذرنگین نیز گفت: سابقه دیرینه آذرنگین در بخش اصلاح نژادی موجب شده تا گاوهایی با شیردهی بالای ۸۰ لیتر در روز، در چرخه تولید مثل این واحد کشت و صنعت قرار بگیرند.

ناصر قاسمی افزود: این شرکت در حال حاضر با ۲ هزار راس گاو، روزانه بیش از ۳۰ تن شیر تولید می‌کند و در صورت اجرای فاز توسعه با اضافه شدن ۶ هزار راس گاو، این میزان تولید روزانه به ۱۲۰ تن خواهد رسید.

وی با بیان اینکه با وجود اینکه قیمت شیر برای رعایت حال مصرف‌کنندگان کنترل می‌شود و یک کیلوگرم شیر از لحاظ قیمت با یک کیلوگرم علوفه برابری می‌کند، گفت: افزایش بهره‌وری در آذرنگین موجب توسعه روزافزون این کشت و صنعت شده است.