مدیر جهاد کشاورزی سردشت گفت: با آغاز کار برداشت انگور سیاه دیم از تاکستان های این شهرستان، امسال پیش بینی می شود ۲۴ هزار تن انگور از تاکستان های دیم سردشت برداشت و روانه بازار مصرف شود. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان غربی رسول سعیدیان افزود: برداشت این محصول ارگانیک هر سال از […]

مدیر جهاد کشاورزی سردشت گفت: با آغاز کار برداشت انگور سیاه دیم از تاکستان های این شهرستان، امسال پیش بینی می شود ۲۴ هزار تن انگور از تاکستان های دیم سردشت برداشت و روانه بازار مصرف شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان غربی رسول سعیدیان افزود: برداشت این محصول ارگانیک هر سال از اواخر شهریور و اوایل مهرماه آغاز و تا پایان مهرماه ادامه دارد.
وی گفت: در شهرستان سردشت در مجموع چهار هزار و ۷۵۰ هکتار تاکستان انگور سیاه وجود دارد که از این مقدار چهار هزار و ۴۰۰ هکتار آن بارور بوده و بقیه به صورت نهال است.
سعیدیان افزود: میزان تولید سالانه انگور سیاه دیم در سردشت بیش از ۲۴ هزار تن است که با توجه به وضعیت مطلوب و عملکرد خوب تاکستان های منطقه، میانگین برداشت در هر هکتار در سال جاری به ۵٫۵ تن در هکتار افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه با آغاز کار برداشت این محصول به صورت فصلی هر ساله برای بیش از شش هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد می شود، افزود: بیش از ۸۰ درصد این محصول کاملا ارگانیک به کارخانه های صنایع تبدیلی استان آذربایجان غربی ارسال می شود و بقیه به صورت تازه خوری، مویز و شیره انگور به مصرف داخلی می رسد.
مدیر جهاد کشاورزی سردشت با اشاره به افت قیمت این محصول در سالجاری گفت: متاسفانه در کارخانه های صنایع تبدیلی هنوز کنستانتره سال های قبل به علت رکود بازار جهانی باقی مانده و به همین علت، به کشورهای منطقه نیز صادرات خوبی صورت نگرفته که این امر باعث شده که قیمت انگور در سال جاری دچار افت شود.
وی افزود: قیمت های این محصول هم اکنون مطلوب نیست به همین علت مسئولان در تلاش هستند تا با اتخاذ تدابیر لازم این مشکل را برطرف کنند.
سعیدیان با بیان اینکه انگور سیاه سردشت به انگور رشه معروف است گفت: انگور سیاه دیم سردشت جزو محصولات کاملا ارگانیک است که با توجه به وضعیت توپوگرافی این شهرستان، مصرف سموم و کودهای شیمیای برای باروری آن در تاکستان ها در حد صفر است.