چشم امید دریاچه ارومیه به چشم بادامی ها
چشم امید دریاچه ارومیه به چشم بادامی ها

مشاور وزیر نیرو در امور محیط زیست و بهداشت در خصوص دیدار با مدیران برنامه‌ریزی دفتر همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) گفت: هم‌ز‌مان با طرح‌های اجرایی، ما به دنبال بهترین، مفیدترین و صحیح‌ترین ابزارها و راهکارها برای احیای دریاچه ارومیه هستیم. دکتر “بهرام طاهری” در حاشیه دیدار با ساتو (Sato) رئیس دفتر و Yukihira مدیر برنامه‌ریزی […]

ژاپن۹۰۹۰-۹۰۰x600

مشاور وزیر نیرو در امور محیط زیست و بهداشت در خصوص دیدار با مدیران برنامه‌ریزی دفتر همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) گفت: هم‌ز‌مان با طرح‌های اجرایی، ما به دنبال بهترین، مفیدترین و صحیح‌ترین ابزارها و راهکارها برای احیای دریاچه ارومیه هستیم.

دکتر “بهرام طاهری” در حاشیه دیدار با ساتو (Sato) رئیس دفتر و Yukihira مدیر برنامه‌ریزی دفتر همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) در ایران در ساختمان ستادی وزارت نیرو، با بیان این مطلب اظهار داشت: هدف ما از همکاری با جایکا بجز احیای دریاچه ارومیه، ایجاد ظرفیت‌سازی در کشور برای آموختن برخی توانایی ها و ابزارهایی که در آن کشورها تولید شده مانند نرم افزارهای پیشرفته مدیریت منابع آب است.

وی این دیدار  را در ادامه دیدارهای قبلی با هدف جمع بندی نتایج فاز یک همکاری، سازمان همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) با جمهوری اسلامی در رابطه با احیای دریاچه ارومیه دانست و افزود: با ژاپنی ها یک قرار داد همکاری را شروع کرده ایم که در چارچوب آن قرار داد که به سیستم تصمیم یار مدیریتی معروف است برای مدیریت مشکلات موجود در حوزه آبریز دریاچه ارومیه به راهکار هتی مناسبی برسیم.
طاهری ادامه داد: صحبت‌های اولیه در اسفند ماه سال گذشته انجام شد و در چارچوب توافق دکتر ” روحانی” رئیس جمهور با نخست وزیر ژاپن قرار شد که در خصوص احیای دریاچه ارومیه دو کشور با هم همکاری کنند.

وی با اشاره به فاز یک این پروژه که شبیه‌سازی یا مدل هیدرولوژیک حوزه دریاچه ارومیه بود و از طریق نرم افزار انجام می شد، گفت: ژاپنی‌ها نقطه‌نظرات ما را شنیدند و قرار شد، در فاز دوم پروژه از نرم افزار قوی‌تر و جدیدتری که بتواند ضمن شبیه‌سازی سه بعدی، هم‌زمان آب‌های سطحی و زیرزمینی را نیز مورد بررسی قرار دهد استفاده نمایند.

مشاور وزیر نیرو در امور محیط زیست و بهداشت ادامه داد: در این راستا، طبق قرارداد تفاهمی که با ژاپنی‌ها داشتیم اطلاعات اولیه را ما در اختیار آنها خواهیم گذاشت و بقیه اطلاعات را خود آنها از طریق روش‌های پایش از راه دور تهیه خواهند کرد.
وی زمینه‌های همکاری با ژاپنی‌ها را در ایجاد و انتخاب صحیح یک ابزار مناسب برای نجات دریاچه ارومیه دانست و افزود: ما به دنبال بهترین، مفیدترین و صحیح‌ترین ابزار و راهکار برای احیای دریاچه ارومیه هستیم.

طاهری با بیان اینکه در همکاری‌های دوجانبه طراحی چارچوب‌های هوشمندانه و دقیق بسیار حائز اهمیت است، افزود: تیم کارشناسی متصل به این تفاهم نامه بایستی با دقت و حساسیت روی مشکل مورد متمرکز شود و یک ساختار پیوسته داشته باشد.

وی افزود: هدف ما از همکاری با جایکا بجز احیای دریاچه ارومیه، ایجاد ظرفیت‌سازی در کشور برای آموختن برخی توانایی‌ها و ابزارهای مانند نرم‌افزاری پیشرفته است که در آن کشورها تولید شده، و ما از ژاپنی ها خواسته‌ایم در سفر آتی به ایران، آموزش حدود ۳۰ نفر از کارشناسان ایرانی را در استفاده از این نرم افزارها بر عهده گیرند.

مشاور وزیر نیرو در امور محیط زیست و بهداشت تشکیل جلسه بعدی را نیمه آذر ماه سال جاری ذکر کرد و افزود: در این جلسه در خصوص سامانه تصمیم یار بحث خواهد شد و بجز مطالب هیدرولیکی و هیدرولوژیکی، اندر کنش سامانه‌های آبی و الگو های کشت و باغداری در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه می‌خواهیم این سامانه تصمیم گیر کمک کند تا در حوضه دریاچه ارومیه، الگوی کاشت، مصرف و بهره‌وری آب تغییر ایجاد شود، گفت: ما در حال بررسی هستیم تا زمینی که به صورت مصنوعی آبیاری می‌شود به دیم تبدیل شده و فقط با آب باران تغذیه شود، در این صورت امکان حفظ درآمد کشاورز نیز وجود دارد.

طاهری افزود: به این ترتیب، ضمن عدم استفاده از مصرف آب، زندگی کشاورز نیز دچار اختلال نخواهد شد.وی ادامه داد: با ایجاد الگوریتم هوشمند در سامانه تصمیم یار می‌توان به نتایج مثبتی در این زمینه رسید.

منبع: دورنا