وضعیت بازرگانی و نسبت صادرات و واردات ایران نشان می‌دهد که اگر چه در نیمه نخست امسال بر خلاف پنج‌ماهه اول شاخص تراز تجاری به سمت منفی شدن رفت، اما از بین هفت کشور همسایه، ایران تنها با یک کشور تراز بازرگانی منفی دارد. البته داشتن تراز تجاری مثبت با کشورهای همسایه با توجه به […]

وضعیت بازرگانی و نسبت صادرات و واردات ایران نشان می‌دهد که اگر چه در نیمه نخست امسال بر خلاف پنج‌ماهه اول شاخص تراز تجاری به سمت منفی شدن رفت، اما از بین هفت کشور همسایه، ایران تنها با یک کشور تراز بازرگانی منفی دارد.

البته داشتن تراز تجاری مثبت با کشورهای همسایه با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی موجود در ایران و این کشورها نکته چندان قابل توجهی نیست، اما تراز تجاری منفی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری با کشور ترکیه نشان می‌دهد که این کشور توانسته در ایران بازار خوبی برای محصولات خوراکی، صنعتی و البته پوشاک خود را به دست آورد.

ترکیه طی شش ماهه نخست امسال یک و نیم میلیون تن کالا را با ارزش بیش از چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان معادل کمتر از دو میلیارد دلار به ایران فروخته در حالیکه بازارش پذیرای بیش از ۸۵۰ هزار تن کالا با ارزش دو هزار میلیارد تومان معادل ۶۷۰ میلیون دلار بوده است.

اما عراق طی نیمه نخست امسال با خرید بیش از سه میلیارد دلار کالا بزرگترین بازار را برای کالاهای ایرانی دارد، البته سهم زیادی از این بازار به پراید و پژو و سایر قطعات خودرو مربوط می‌شود اما عراق کالاهای دیگری نیز همچون محصولات صنعتی و کشاورزی را از ایران می‌خرد.

در مقابل میزان واردات ایران از عراق در حدود ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار است، به این ترتیب تراز تجاری ایران با عراق دو میلیارد و ۹۷۰ میلیون دلار است.

افغانستان دیگر بازار بزرگ برای کالاهای صادراتی غیرنفتی ایران به حساب می‌آید، آمارها نشان می‌دهد که طی شش ماه نخست امسال ایران یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون دلار کالا را در ازای واردات هشت میلیون دلار کالا از افغانستان به این کشور صادر کرده است.

همچنین روابط تجاری با آذربایجان در این مدت ۱۳۳ میلیون دلار ارزآوری داشته در حالیکه این کشور نیز در این مدت ۱۰ میلیون دلار کالا به ایران فروخت.

ارمنستان نیز طی نیمه نخست امسال ۶۳٫۸ میلیون دلار کالا را در مقابل صدور پنج میلیون دلار از کالاهایش از ایران خریداری کرد، همچنین صدور بیش از ۷۰۰ هزار تن کالا به پاکستان برای ایران ۲۸۳ میلیون دلار ارز آوری داشت در حالیکه خرید کالا از این کشور ۱۱۳ میلیون دلار ارزبری داشته است.

ترکمنستان نیز از دیگر همسایه‌های ایران است که بازارش برای یک میلیون تن کالای ایرانی ظرفیتی کمتر از ۴۰۰ میلیون دلار دارد و ایران نیز برای کالاهای این کشور بازاری ۱۳٫۷ میلیون دلاری بوده است.