انجام آزمایشات ژنتیک قبل از ازدواج برای اولین بار در تبریز
انجام آزمایشات ژنتیک قبل از ازدواج برای اولین بار در تبریز

محسن ارشدزاده در کارگاه منطقه ای غربالگری، تشخیص و مداخله به هنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران با بیان اینکه پیشگیری از معلولیت و آسیب‌های اجتماعی یکی از اولویت‌های اصلی سازمان است، اظهار داشت: غربالگری در دوره نوزادی یکی از موارد غربالگری شنوایی است، متاسفانه سن تشخیص ناشنوایی در کشور بین ۲٫۵ تا ۳ سالگی است […]

۲محسن ارشدزاده در کارگاه منطقه ای غربالگری، تشخیص و مداخله به هنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران با بیان اینکه پیشگیری از معلولیت و آسیب‌های اجتماعی یکی از اولویت‌های اصلی سازمان است، اظهار داشت: غربالگری در دوره نوزادی یکی از موارد غربالگری شنوایی است، متاسفانه سن تشخیص ناشنوایی در کشور بین ۲٫۵ تا ۳ سالگی است و در این سن اقدامات طبی و توانبخشی نتایج چندان مثبتی به همراه ندارد.

وی ادامه داد: در برنامه  غربالگری نوزان متولد شده در بیمارستانها از نظر شنوایی غربال شده و کودکان مشکوک به کم شنوایی و ناشنوایی شناسایی می‌شوند، این نوزادان تحت معاینات بیشتری قرار می‌گیرند و در صورت لزوم با اقدامات توانبخشی  درمان می‌شوند.

وی عنوان کرد: سن مناسب برای انجام غربالگری شنوایی کمتر از یک ماهگی، برای تشخیص کمتر از سه ماهگی و برای درمان کمتر از شش ماهگی است.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به تصویب طرح انجام آزمایشات ژنتیک قبل از ازدواج برای پیشگیری از معلولیت‌ها در کارگروه سلامت و بهداشت غذایی استانداری، اذعان داشت: این طرح در صورت تایید مقامات بالا به عنوان پایلوت در تبریز اجرا خواهد شد، البته این امر پشتوانه قانونی ندارد و نمی‌توان در صورت رد بر اجرای آن مصر بود.

وی با اعلام نارضایتی از استقلال بیمارستان‌های خصوصی در انجام غربالگری شنوایی، خاطرنشان کرد: در هرجایی سودی باشد بلافاصله بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌کند، متولی امور غربالگری شنوایی سازمان بهزیستی است و نتایج آزمایشات را رصد می‌کند اما بخش خصوصی با هدم همکاری، بهزیستی را از نتایج غربالگری مطلع نمی‌کند.

وی افزود: باتوجه به اجرای طرح تحول نظام سلامت در سطح کشور، حق الزحمه غربالگری از مراجعین اخذ نمی‌شود و همین امر بهزیستی را در در تامین هزینه‌های غربالگری دچار مشکل کرده است.

ارشد زاده با اعلام اینکه در سال گذشته از ۵۵ هزار و ۵۰۰ نوزاد مورد معاینات شنوایی قرار گرفتند، ابراز کرد: تعدادی از این نوزادان که مشکل شنوایی داشتند درمان شدند و نتایج خوبی به دست آمد.

وی یادآور شد: سال گذشته بهزیستی به ۱۹۰ نفر برای کاشت حلزون و یا تعویض و تعمیر دستگاه کمک مالی کرد و خوشبختانه کسی در نوبت کاشت حلزون نماند.

وی تصریح کرد: در نیمه اول سال جاری ۸۰ نوزاد دارای افت شنوایی شناسایی شدند و بالغ بر ۳۱ هزار و ۱۰۵ نوزاد مورد غربالگری قرار گرفته‌اند، در ۱۰ سال گذشته درصد تحت پوشش غربالگری رو به افزایش بوده است و هدف ما همه گیر کردن این آزمایشات است.

این کارگاه با حضور کارشناسان و اساتید ۱۰ استان در تبریز در حال برگزاری است و در آن بررسی پروتکل‌های پیگیری غربالگری و تشخیص و طرح‌های پژوهشی در دستور کار قرار خواهد گرفت.