رییس دانشگاه تبریز در این مراسم با بیان اینکه ظرفیت های زیادی در دانشکده دامپزشکی این دانشگاه وجود دارد که باید از این توانمندی ها در ارتقای سلامت و بهداشت عمومی جامعه استفاد شود، تصریح کرد: این رشته نقش مستقیمی در سلامت جامعه دارد و باید جایگاه و نقش دامپزشکان در بین مردم بیش از […]

رییس دانشگاه تبریز در این مراسم با بیان اینکه ظرفیت های زیادی در دانشکده دامپزشکی این دانشگاه وجود دارد که باید از این توانمندی ها در ارتقای سلامت و بهداشت عمومی جامعه استفاد شود، تصریح کرد: این رشته نقش مستقیمی در سلامت جامعه دارد و باید جایگاه و نقش دامپزشکان در بین مردم بیش از اینها تبیین شود.

محمدرضا پورمحمدی با اشاره به شعار روز دامپزشکی« دام سالم، غذای سالم، انسان سالم» افزود: این شعار زمانی در جامعه تحقق می یابد که همه مردم با متخصصان این رشته همکاری لازم را داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر نزدیک ۵۰ درصد بیماری مشترک بین انسان و حیوان وجود دارد، تصریح کرد: با شناسایی به موقع بیماری های مشترک می توان از بسیاری از تلفات در جامعه جلوگیری نمود و از این رو ضروری است فرهنگ سازی لازم در تبیین جایگاه واقعی این رشته برای تضمین و ارتقای سلامت جامعه برای همگان مشخص شود.

محمدعلی راد، استاد نمونه و بازنشسته دانشگاه تهران نیز در این مراسم ضمن اشاره به تاریخچۀ آموزش دامپزشکی گفت: انسان در حالت غار نشینی نیز پزشک و دامپزشک داشت. وقتی جوامعی تشکیل شد و شهر نشینی آغاز شد، هر جامعه ای برای خود پزشکان و دامپزشکانی داشت.

وی در ادامه با اشاره به تاریخچه پیدایش فن و حرفۀ دامپزشکی به صورت امروزی در ایران، افزود: اولین دانشکدۀ دامپزشکی در سال ۱۳۱۱تاسیس شد و در سال ۱۳۱۳مدرسۀ عالی دامپزشکی به باغ سردار محتشم جا به جا شد ولی چون بعدها این محل برای تاسیس دانشگاه جنگ اختصاص یافت و با توجه به ارتباط عملی دروس دورۀ دکترای دامپزشکی با رشته های علوم کشاورزی، مدرسۀ فوق الذکر به سال ۱۳۱۴ به مدرسۀ کشاورزی منتقل و آخرالامر مدرسۀ عالی دامپزشکی در سال ۱۳۱۸ به تهران انتقال مجدد یافت و سرانجام پس از تصویب مجلس شورای ملی در سال ۱۳۲۴ هجری شمسی در زمرۀ یکی از دانشکده های دانشگاه تهران تحت عنوان “دانشکده دامپزشکی” مبدل گردید.

جواد اشرفی هلان، رییس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز نیز ضمن بیان مطالبی در مورد این رشته اذعان داشت؛ دامپزشکی و مباحث مطروحه در آن حتی در داستان های ادبی و تاریخی ایرانی هم بوده و شواهد مختلفی در این نوع مباحث وجود داشته است..

پخش کلیپ، اجرای موسیقی، شعر خوانی و تجلیل از ۲۰ نفر از دانشجویان نمونه دانشکده از دیگر برنامه های مراسم بود.

ایسنا