آخرین تحولات انتخابات مجلس ملی آذربایجان
آخرین تحولات انتخابات مجلس ملی آذربایجان

انتخابات پارلمانی جمهوری آذربایجان بر اساس دستور الهام علی اف در حالی در اول نوامبر (۱۰ آبان ماه) برگزار خواهد شد که تاکنون کمیسیون مرکزی انتخابات آذربایجان صلاحیت ۱۱۹۰ تن از کاندیداهای انتخابات مجلس ملی آذربایجان را تائید نموده است. تعدادی از احزاب سیاسی آذربایجان یا با تشکیل بلوک های سیاسی و یا بصورت فردی […]

انتخابات پارلمانی جمهوری آذربایجان بر اساس دستور الهام علی اف در حالی در اول نوامبر (۱۰ آبان ماه) برگزار خواهد شد که تاکنون کمیسیون مرکزی انتخابات آذربایجان صلاحیت ۱۱۹۰ تن از کاندیداهای انتخابات مجلس ملی آذربایجان را تائید نموده است. تعدادی از احزاب سیاسی آذربایجان یا با تشکیل بلوک های سیاسی و یا بصورت فردی اقدام به معرفی کاندیداهای خویش برای شرکت در این انتخابات کرده بودند. حزب مساوات آذربایجان که بزرگترین حزب سیاسی مخالف دولت باکو می باشد تاکنون در هیچ بلوک سیاسی عضو نشده و قصد دارد تا بصورت فردی در انتخابات پارلمانی شرکت نماید.

علیرغم تضعیف حزب مساوات آذربایجان بدلیل درگیریهای داخلی این حزب ناشی از انتخابات ریاست حزب مساوات در سال ۲۰۱۴ میلادی، مسئولان حزب مساوات بالاخره بعد از کش و قوس های فراوان لیست کاندیداهای حزب مساوات برای شرکت در انتخابات پارلمانی آذربایجان را نهایی نموده و به کمیسیون مرکزی انتخابات آذربایجان ارسال کردند که در این بین نام عارف حاجیلی رئیس فعلی و عیسی قنبر رهبر سابق این حزب نیز در بین کاندیداهای تائید شده از سوی کمیسیون مرکزی انتخابات آذربایجان دیده می شود.

حزب مخالف جبهه خلق آذربایجان نیز که همانند حزب مساوات از درگیریهای داخلی و احتمال فروپاشی حزب بدلیل پیوستن تعداد زیادی از اعضای حزب جبهه خلق به رازی نورالله اف معاون سابق و اخراجی علی کریملی رهبر حزب جبهه خلق رنج می برد از شرکت در انتخابات مجلس ملی آذربایجان انصراف داد.

حزب اسلام از احزاب مهم جمهوری آذربایجان نیز در این انتخابات مشارکت نخواهد نمود. حزب دموکرات آذربایجان یکی از بزرگترین احزاب مهم آذری نیز در اعتراض به ممانعت دولت باکو از سفر ناظران انتخاباتی سازمان همکاری و امنیت اروپا و پارلمان اروپا به آذربایجان، انتخابات پارلمانی آذربایجان را بایکوت کرد. احزاب سیاسی جبهه خلق کلاسیک، ملت،آزادی، آیدنلار، دموکراتیک آزادی، کل آذربایجان و توسعه و شهروندی آذربایجان برای شرکت در انتخابات آتی مجلس ملی آذربایجان بلوک جدیدی بنام آزادلیق- ۲۰۱۵ تشکیل داده اند. کمیسیون مرکزی انتخابات آذربایجان صلاحیت میر محمود میر علی اوغلو رئیس حزب جبهه خلق کلاسیک آذربایجان و یکی از اعضای ائتلاف بلوک آزادلیق-۲۰۱۵ را تائید نکرده است.

بدنبال رد صلاحیت برخی از کاندیداهای انتخابات مجلس ملی آذربایجان از احزاب سیاسی مخالف حاکمیت باکو ، بویژه حزب مساوات، حزب مساوات آذربایجان در اعتراض به ایجاد موانع بر سر راه کاندیداهای مخالفان دولتی از سوی کمیسیون مرکزی انتخابات آذربایجان در مورخه ۳ آبان ماه تجمع برگزار خواهد کرد. گفتنی است که گل آقا اصلانلی معاون اجرایی حزب مساوات آذربایجان در طی روزهای گذشته با اشاره به رد صلاحیت کاندیداهای حزب مساوات از سوی کمیسیون مرکزی انتخابات آذربایجان و ایجاد موانع بر سر راه کاندیداهای این حزب تاکید کرده بود که حزب مساوات آذربایجان تا مورخه نهم اکتبر (۱۷ مهرماه) به دولت فرصت خواهد داد تا اگر در روند غیر قانونی انتخابات مجلس ملی آذربایجان تغییری حاصل نشد، برگزاری تجمعات اعتراض آمیز در دستور کار قرار بگیرد.

همچنین فواد قهرمانلی معاون حزب جبهه خلق آذربایجان و از اعضای شورای ملی مخالفان دولت باکو از برگزاری تجمعات در باکو در اعتراض به روند غیر قانونی انتخابات در آذربایجان خبر داده بود. بنظر می رسد که این انتخابات نیز همانند انتخابات قبلی آبستن حوادث مهم خواهد بود و احتمالا بعد از انتخابات شاهد شروع تجمعات ضد دولتی در جمهوری آذربایجان خواهیم بود.

علی حیدری منور – کارشناس مسائل قفقاز