اعطای اعتبارنامه شهر جهانی فرش به تبریز/فرش‌تبریز سلطان فرش جهان/هیچ کشوری نمی‌تواند فرش تبریز را تولید کند
اعطای اعتبارنامه شهر جهانی فرش به تبریز/فرش‌تبریز سلطان فرش جهان/هیچ کشوری نمی‌تواند فرش تبریز را تولید کند

رئیس منطقه‌ای آسیا- اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی در این مراسم، اعتبارنامه شهر جهانی فرش دستباف را به نمایندگی از این شورا به مسئولان آذربایجان‌شرقی اهدا کرد. این اعتبارنامه به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شهرداری تبریز اعطا شد. همچنین در این آیین از تمبر یادبود انتخاب تبریز […]

۱۳۹۴۰۷۱۵رئیس منطقه‌ای آسیا- اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی در این مراسم، اعتبارنامه شهر جهانی فرش دستباف را به نمایندگی از این شورا به مسئولان آذربایجان‌شرقی اهدا کرد.

این اعتبارنامه به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شهرداری تبریز اعطا شد.

همچنین در این آیین از تمبر یادبود انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی بافت فرش رونمایی و توسط معاون رئیس جمهور ابطال شد.

رونمایی از مشابه فرش دستباف موزه چلسی بافته شده در سال ۱۳۱۹ توسط خانواده جمشیدی جهت اهدا به موزه فرش تبریز از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

نماینده ولی فقیه در استان، استاندار آذربایجان شرقی، مسئولان اجرایی، فعالان صنعت فرش و نمایندگان شورای جهانی صنایع دستی در این مراسم حضور داشتند.

فرش‌تبریز قابلیت سلطنت بر فرش جهان را دارد

اسماعیل جبارزاده در این مراسم ، اظهار داشت: فرش تبریز ماهیت فرهنگی دارد و سرشار از ایده‌ها، باورها، سنت‌ها و دیگر عناصر فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه مقدمات انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی فرش دستبافت از ماه‌ها قبل آغاز شده بود، خاطرنشان کرد: تمام دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های بخش خصوصی مقدمات رونق صنعت فرش را فراهم کنند.

جبارزاده با بیان اینکه دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به توسعه صنعت فرش دارد، افزود: در حال حاضر تمام زیرساخت‌های لازم برای تحقق این هدف از جمله راه‌اندازی گمرک کارگو و پست هاب منطقه‌ای برای ارسال تولیدات صنعت فرش به دورترین نقاط دنیا فراهم شده است.

وی، برپایی نمایشگاه‌های مختلف فرش و توجه به بازار فرش تبریز را از دیگر اقدامات انجام شده برای توسعه صنعت فرش عنوان کرد و گفت: امیدواریم با انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی فرش، صنعت فرش آذربایجان روزهای بهتر و درخشان‌تری را تجربه کند.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که برای کسب این افتخار، همه بخش‌ها مشارکت داشتند، خطاب به هنرمندان، صادرکنندگان و مسئولان، گفت: تمام همت خود را به کار ببندید تا حقانیت انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی فرش دستباف اثبات شود.

وی با اشاره به اینکه صنعت فرش می‌تواند باعث رونق اقتصادی استان و کشور شود و فعالیت‌ها باید به این سمت باشد، افزود: همه ساله روز ۱۴ مهر را گرامی خواهیم داشت و در این روز عملکردمان را در راستای تحقق اهداف تعریف شده برای رونق صنعت فرش بررسی خواهیم کرد.

کشور وارد شرایط سیاسی جدیدی می‌شود/ هیچ کشوری نمی‌تواند فرش تبریز را تولید کند

مسعود سلطانی‌فر در آیین معرفی تبریز به عنوان «شهر جهانی بافت فرش»، اظهار داشت: با این انتخاب تبریز حرف اول را در فرش دنیا خواهد زد و در واقع تبریز در فرش دنیا برند منحصر به فردی است.

وی با بیان اینکه از این پس حضور ایران در بازارهای فرش دنیا پررنگ‌تر از گذشته خواهد شد، افزود: هنرمندان تبریز همواره خالق آثار کم نظیری در فرش بوده‌اند.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه کسب عنوان جهانی شهر تبریز در حوزه فرش تاثیر مهمی در گردشگری منطقه نیز برجای خواهد گذاشت، گفت: تبریز به عنوان یکی از مقاصد هدف گردشگران خواهد بود و این اتفاق مهمی در بخش گردشگری است.

سلطانی‌فر خاطرنشان کرد: تبریز و آذربایجان همواره جزو یکی از کانون‌های گردشگری ایران و جهان بوده و با کسب این عنوان میزان گردشگران در این شهر افزایش خواهد یافت.

وی همچنین گفت: قالی‌بافان، طراحان، نقشه کشان، تولید کنندگان مواد اولیه و تجار فرش تبریز با کسب این افتخار باید برای خود رسالت بزرگی برای توسعه این هنر صنعت قایل شوند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این که هیچ کشوری نمی‌تواند فرش ایران را تولید کند، افزود: فرش در اشتغال، صادرات و معیشت مردم آذربایجان‌شرقی و ایران موثر بوده است.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: با وجود اینکه کپی‌سازی از روی فرش ایران توسط برخی از کشورهای دنیا صورت می‌گیرد ولی کماکان فرش تبریز حرف اول را می‌زند و همچون اتومبیل مرسدس بنز که برند اول صنعت خودروسازی جهان است این فرش هم برند نخست فرش در دنیاست.

سلطانی‌فر همچنین با اشاره به اینکه کشور وارد شرایط سیاسی جدیدی خواهد شد، گفت: با تدبیر رهبر معظم انقلاب و مدیریت رئیس جمهوری حقوق هسته‌ای ایران به رسمیت شناخته شد و بر این اساس پایه‌های تحریم آماده فروریختن است.

وی اضافه کرد: با اجرای برجام کشور وارد فضای سیاسی و اقتصادی جدیدی خواهد شد و فرصت جدیدی برای پیشرفت و توسعه در زمینه‌های مختلف برای کشور فراهم خواهد شد.

سلطانی‌فر یادآور شد: دیدگاه دولت استفاده از ظرفیت اقتصادی تمام کشورهای جهان و تعامل با همه سازمان‌های بین‌المللی است و انتخاب تبریز نیز بر اساس بهبود همین تعاملات و همکاری‌ها با سازمان‌های بین‌المللی است.

وی گفت: با افزایش صادرات و فعالیت‌های مرتبط با حوزه فرش در اثر این همکاری‌های بین‌المللی، ایجاد اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب نیز در ‌این بخش محقق می شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین با تمجید از جایگاه فرهنگی و هنری خطه آذربایجان و تبریز، اظهار کرد: آذربایجان قهرمان و تبریز بزرگ در حوزه صنایع دستی و گردشگری پررونق تر از قبل خواهد بود.

افتتاح موزه فرش تبریز تا هفته دولت سال آینده

وی با اشاره به ساخت موزه تخصصی فرش در تبریز، تاکید کرد: موزه فرش تبریز را باید حداکثر تا هفته دولت سال آینده آماده کنیم.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور نیز در این آیین با اشاره به اینکه ۱٫۵ میلیون نفر در بخش صنایع دستی کشور شاغل هستند، گفت: ۲۰۰ هزار میلیارد ریال فروش صنایع دستی در سال اتفاق می‌افتد که ۵۰۰ میلیون دلار آن صادرات بوده و از این مقدار ۳۰۰ میلیون دلار صادرات مختص فرش است.

بهمن نامور مطلق افزود: امسال ۳۶ درصد در صنایع دستی، ۲۰ درصد در فرش و ۱۲ درصد در بخش گردشگری کشور رشد داشته‌ایم که نسبت به متوسط جهانی وضع امیدوارکننده‌ای داریم.