راه‌اندازی ژئوفیزیک هوایی در مسافت ۱۰۰ هزار کیلومتری آذربایجان‌شرقی
راه‌اندازی ژئوفیزیک هوایی در مسافت ۱۰۰ هزار کیلومتری آذربایجان‌شرقی

داود بهبودی اظهار داشت: طرح راه‌اندازی ژئوفیزیک هوایی استان در اردیبهشت سال‌جاری تصویب، عملیات اجرایی آن با صرف اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی از محل اعتبارات ملی آغاز و در حال حاضر ۳۰ هزار کیلومتر آن اجرایی شده است. وی اعلام کرد: تمام مسافت ۱۰۰ هزار کیلومتری این طرح تا پایان سال به اتمام می‌رسد و […]

۴۵داود بهبودی اظهار داشت: طرح راه‌اندازی ژئوفیزیک هوایی استان در اردیبهشت سال‌جاری تصویب، عملیات اجرایی آن با صرف اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی از محل اعتبارات ملی آغاز و در حال حاضر ۳۰ هزار کیلومتر آن اجرایی شده است.

وی اعلام کرد: تمام مسافت ۱۰۰ هزار کیلومتری این طرح تا پایان سال به اتمام می‌رسد و در حال حاضر دو دستگاه هلی‌کوپتر در شمال و جنوب استان پرواز کرده و نقاط مستعد را مورد اکتشاف قرار می‌دهند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی محل پرواز این هلی‌کوپترها را دانشگاه سهند اعلام کرد.

بهبودی با بیان اینکه این پروژه با توجه به ظرفیت‌های بالای اکتشافی، در بلوکی به مساحت ۲۴ هزار و ۴۵۰ کیلومتر مربع برای برداشت‌های ژئوفیزیک هوائی به دو روش مغناطیس‌سنجی و طیف‌سنجی اشعه گاما طراحی شده، خاطرنشان کرد: این بلوک از شمال به جمهوری آذربایجان و ارمنستان، از غرب به آذربایجان‌غربی، از شرق به اردبیل و از جنوب به کوه‌های سهند منتهی می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: برای پوشش بلوک یاد شده، باید حدود ۱۰۸ هزار کیلومتر خط پروازی و برداشت صورت پذیرد و با اتمام این برداشت‌ها که در حدود ۱۳ ماه پروازی زمان نیاز دارد جهش بزرگی در بخش اکتشافات معدنی استان رخ خواهد داد.

این مسئول از ژئوفیزیک هوایی به عنوان سریع‌ترین و ارزان‌ترین روش‌ها برای برداشت مناطق وسیع یاد کرد و افزود: مبنای اکتشافات معدنی نفت، گاز و آب هستند و انجام مطالعات اکتشافی و شناسایی ذخایر مدفون در یک منطقه بدون استفاده از داده‌های ژئوفیزیک هوایی تقریبا غیرممکن است.

وی یادآور شد:  آذربایجان‌شرقی ظرفیت‌های معدنی مطلوبی دارد و موقعیت زمین‌شناسی، پدیده‌های ماگماتیسم و شرایط ویژه حوضه‌های رسوبی مجموعه‌ای غنی و متنوع از ذخایر معدنی فلزی و غیرفلزی را در استان به وجود آورده است.

منبع:فارس