آرامگاه شمس نشانه پیشینه کهن و عمق معرفت دینی
آرامگاه شمس نشانه پیشینه کهن و عمق معرفت دینی

مراسم اختتامیه همایش ملی شمس تبریزی ۸ مهر ماه با حضور دکتر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداران آذربایجان غربی و شرقی، دکتر ایوبی رئیس بنیاد شمس و مولانا و رئیس سازمان سینمایی کشور و جمعی دیگر از مدیران و مسئولان استانی در شهرستان خوی برگزار شد. گفتنی است کنفرانس ملی شمس تبریزی […]

۸۱۷۷۹۲۷۵-۷۰۱۹۷۰۷۸مراسم اختتامیه همایش ملی شمس تبریزی ۸ مهر ماه با حضور دکتر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداران آذربایجان غربی و شرقی، دکتر ایوبی رئیس بنیاد شمس و مولانا و رئیس سازمان سینمایی کشور و جمعی دیگر از مدیران و مسئولان استانی در شهرستان خوی برگزار شد.
گفتنی است کنفرانس ملی شمس تبریزی ۷ مهر در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوی با حضور استادان برجسته حوزه ادبیات و شمس و مولانا پژوهان کشور، فرهیختگان و دانشگاهیان کشور در خوی آغاز شده و  ۸ مهر نیز اختتامیه این همایش برگزار شد.

در این کنفرانس بیش از ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش ملی شمس تبریزی ارسال شده بود.

محورهای کنفرانس ملی شمس تبریزی (از زادگاه تا بارگاه) عبارت بود از :
۱٫عرفان و عرفای آذربایجان و خراسان در قرن هفتم و قبل از آن
۲٫ شمس تبریزی در گذر تاریخ
۳٫ شمس تبریزی ، عرفان و عرفا
۴٫ شمس تبریزی و دنیای معاصر
۵ . شمس تبریزی و مولوی
۶٫ شمس و مقالات
۷٫ کارنامه شمس پژوهی

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: خوی وادی علم، ادب و عرفان بوده و آرامگاه شمس تبریزی نشان از عمق معرفت دینی در این دیار است و سخن گفتن از شمس آسان نیست.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: باید شمس تبریزی محور توسعه آذربایجان غربی و شرقی باشد تا همه دوستداران را به این منطقه بکشد و از مدیران استانی انتظار دارم تا بازسازی آن را در اولویت قرار دهند و خیرین نیز در این زمینه مشارکت داشته باشند.
جنتی ادامه داد: باید تلاش شود از زادگاه تا بارگاه شمس، حتی قونیه، میعادگاه همه تشنگان شریعت عرفان باشد و تبریز به عنوان زادگاه، خوی به عنوان بارگاه و قونیه به عنوان محل دیدار شمس و مولانا سه مثلث مهم ادامه‌دهنده این مکتب عرفانی است.
وی شمس را آیینه عرفان ایرانی دانست و گفت: مولوی زبان گویای شمس است و این موجب شده تفکیک هر دو از هم غیرممکن باشد از این‌رو شناخت شمس از طریق مولانا و مولانا از طریق شمس میسر است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه استعمار موجب فاصله بین ایران و ترکیه است، ادامه داد: باید به جوانان، عرفان ناب را ارائه کرد تا در گرداب‌های عرفان‌های نوظهور نیافتند.

معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با برگزاری مسابقه معماری شمس تبریزی که با عنوان بزرگترین مسابقه معماری ایران در سال گذشته انجام شد به تصمیم نهایی در زمینه احداث بنای مزار شمس تبریزی رسیدیم.
حجت‌اللّه ایوبی تصریح کرد: در این راستا یکی از اساتید معماری جهان طرحی ارائه داده که از آن طرح در زمینه احداث بنای مزار شمس استفاده خواهیم کرد.
مدیرعامل بنیاد شمس بیان کرد: همه برنامه‌های مربوط به شمس تبریزی را مدیون استاد محمدعلی موحد هستیم و او بود که پایه‌گذار این بنا در خوی شد و برای اولین بار وجود شمس تبریزی را در خوی به اثبات رساند.
وی تصریح کرد: امروز مولانا مدعیان زیادی دارد و اندیشه‌های فراوانی به نام مولانا به جهان عرضه می‌شود, اما نکته جالب این است که برای شناخت مولانا راهی جز شمس نیست و مقالات شمس راهی برای فهم درست مسائل مذهبی هستند.
وی از برگزاری مراسم شمس‌شناسی در تهران خبر داد و اظهار داشت: اکنون چهار سال است که مراسمی با عنوان گفتار شمس به همت خویی‌های مقیم تهران به صورت کاملا علمی و در سطح بالایی برگزار می‌شود.

قربانعلی سعادت در همایش گرامیداشت نام و یاد شمس ، با تسلیت شهادت جمعی از هموطنان در حادثه منا، اظهار داشت: امید است روح حجاج در افشای خوی بد رژیم سعودی تاثیرگذار باشد.
وی با اشاره به توسعه مزار شمس تبریزی، تصریح کرد: شورای اسلامی شهر خوی و شهرداری این شهر باید در راستای توسعه مزار شمس تبریزی با بهره‌گیری از کمیسیون ماده ۵ نسبت به آزادسازی اراضی اطراف این مزار اقدام کنند.
استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه در این زمینه اعتبارات عمرانی مورد نیاز تخصیص می‌یابد، ادامه داد: برای تخصیص و جذب اعتبارات ملی و استانی به منظور توسعه مزار شمس تبریزی تلاش می‌کنیم.
وی افزود: این پروژه بزرگ که به شکل عالی به مسابقه گذاشته شده است اگر به مرحله پایانی برسد استانداری آذربایجان غربی می تواند برای ساخت و ساز این بنا ورود کند تا مقبره‌ای در خور مقام شمس تبریزی احداث شود.
استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: ما مفاخر تاریخی و گوهرهای ارزشمندی داریم که در منطقه آذربایجان غربی توزیع شده است و همه آن‌ها متعلق به کشور ایران هستند و ما به وجود چنین ظرفیت‌هایی افتخار می‌کنیم.
این مسئول با اشاره به خواهرخواندگی شهرستان خوی و قونیه، افزود: باید از این موقعیت در راستای توسعه مبادلات فرهنگی، تجاری و … بهره گرفت.

منبع: دورنانیوز