حجت‌الاسلام علی انتظاری ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حوزه‌های علمیه در جامعه اسلامی یکی از مهم‌ترین ارکان است، اظهار داشت: حوزه‌های علمیه مستقل از تشکیلات دولتی است و تنها ارباب حوزه‌های علمیه حضرت صاحب‌الزمان(عج) است و از هزار سال قبل فعالیت دارد. وی ادامه […]

حجت‌الاسلام علی انتظاری ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حوزه‌های علمیه در جامعه اسلامی یکی از مهم‌ترین ارکان است، اظهار داشت: حوزه‌های علمیه مستقل از تشکیلات دولتی است و تنها ارباب حوزه‌های علمیه حضرت صاحب‌الزمان(عج) است و از هزار سال قبل فعالیت دارد.

وی ادامه داد: نقش رسانه‌ها در زمینه انعکاس فعالیت‌های حوزه علمیه نیز ارزشمند است و تلاش می‌شود تا زمینه ارتباطی بیشتری را فراهم کنیم.

انتظاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳ هزار و ۵۰۰ نفر مشغول تحصیل در حوزه‌های علمیه استان هستند و ۲۳ حوزه علمیه در استان فعالیت می‌کنند که تعداد طلاب و مدارس بیشتر از تمام مدارس حوزه علمیه در دیگر استان‌های شمال‌غرب کشور است.

مدیر حوزه‌های علمیه آذربایجان‌شرقی با اشاره به جایگاه حوزه‌های استان در مسابقات علمی گفت: سال گذشته مدعی قهرمانی بودیم و امسال نیز پس از قم رتبه دوم کشوری را به دست آوردیم.

وی بیان کرد: جوانان و نوجوانان آذربایجان‌شرقی بیشتر از سایر استان‌ها به حوزه‌های علمیه رغبت نشان می‌دهند و زمینه حضور خیران در این مدارس نیاز است.

انتظاری گفت: استقبال طلاب جدید به حدی است که نیازمند مدارس جدید هستیم و اگر خیران بتوانند در زمینه تامین مکان مشارکت کنند، اقدامی خداپسندانه بوده و امکان تحصیل طلاب فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: یک‌هزار و ۴۴ نفر در امتحانات ورودی شرکت کردند که به دلیل عدم وجود امکان جذب و مکان تنها توانستیم ۴۰۲ نفر را امسال پذیرش کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه آذربایجان‌شرقی از استقبال طلاب خارجی خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر ۲۰۰ طلبه خارجی در جامعه المصطفی تبریز حضور دارند و اگر امکانات فراهم شود تا ۵۰۰ نفر امکان پذیرش وجود دارد و تمام طلاب ترک زبان جهان را می‌توانیم در این مرکز پذیرش کنیم.

شرط تحصیل طلبه خارجی، ترک زبان بودن است

وی یادآور شد: در حال حاضر از کشورهای مختلفی مانند جمهوری آذربایجان و ترکیه و دیگر کشورها در جامعه المصطفی تبریز پذیرش داریم اما شرط تحصیل طلبه خارجی، ترک زبان بودن وی است و طلاب دیگر به حوزه علمیه قم معرفی می‌شوند.

انتظاری اظهار کرد: در سال ۹۳، یکصد نفر در حوزه‌های استان معمم شدند ولی تعداد طلابی که توانایی تبلیغ را دارند اما معمم نیستند، بیشتر از این تعداد است و در حال تبلیغ هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر توسعه مدارس دینی در آذربایجان‌شرقی گفت: شرط احداث مدرسه حداقل ۱۰ هزار متر مربع و در نقطه مطلوب شهرهاست و از خیران نیز در چنین شرایطی زمین قبول می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه آذربایجان‌شرقی، مشارکت خیران در احداث مدارس دولتی را قابل تقدیر دانست و گفت: متاسفانه نتوانستیم مجمع خیران حوزه‌ساز را در استان تشکیل دهیم و استقبال نشد اما امیدواریم با همکاری رسانه‌ها این امر محقق شود چرا که در گذشته نیز حوزه‌ها توسط خیران و بازاریان اداره می‌شده اما مردم پس از پیروزی انقلاب انتظار دارند تا این فعالیت‌ها توسط دولت و نظام اسلامی اجرایی شود.

در ۴ سال گذشته اوقاف و امور خیریه کمکی به حوزه‌های علمیه استان نکرده است

وی یادآور شد: دولت همانگونه که مدرسه‌سازی در برنامه‌های اجرایی و شهرسازی در نظر است، در زمینه حوزه‌سازی به عنوان یک زیرساخت شهری باید وارد شد و متناسب با جمعیت حوزه‌سازی کرد.

انتظاری اظهار کرد: در چهار سال گذشته اوقاف و امور خیریه هیچ کمکی به حوزه‌های علمیه استان نکرده و با وجود موقوفات، لیست این موقوفات و در آمدها را نیز به ما اعلام نمی‌کنند.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۱۷۲ استاد در حوزه‌های استان مشغول تدریس هستند و حقوق این اساتید از طریق حوزه علمیه قم پرداخت می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه آذربایجان‌شرقی با اشاره به مراحل ساخت حوزه علمیه ثامن‌الحجج در تبریز گفت: این حوزه در ۶۰ هزار متر مربع احداث می‌شود و در حال حاضر نیز با پیمانکار نیز در مذاکره هستیم و اقدامات اولیه در حال انجام است تا فاز اول این حوزه یک تا سه سال آینده ساخته شود و در آن صورت می‌توانیم در چند سال آینده تا ۱۰ هزار نفر طلبه را آموزش دهیم.