در نمودارهایی که برای مقایسه شمار کشته های “اعلام شده” از اتباع کشورهای مختلف منتشر شده، نام جمهوری اسلامی ایران در صدر قرار دارد. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران تا کنون تنها کشوری است که آمار رسمی کشته های خود را از سوی دولت اعلام کرده؛ در حالی که تمامی کشورهای دیگری […]

در نمودارهایی که برای مقایسه شمار کشته های “اعلام شده” از اتباع کشورهای مختلف منتشر شده، نام جمهوری اسلامی ایران در صدر قرار دارد.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران تا کنون تنها کشوری است که آمار رسمی کشته های خود را از سوی دولت اعلام کرده؛ در حالی که تمامی کشورهای دیگری که در این فاجعه اتباع آنان کشته شده اند، حتی در اعلام شمار قربانیان هم با رژیم سعودی “تعارف” دارند و تا این لحظه از اعلام آمار رسمی خودداری کرده اند.

عربستان سعودی تاکنون در آمار رسمی خود، کشته شدن بیش از ۷۰۰ نفر را در این حادثه تایید کرده است که از این تعداد، ۱۳۶ نفر ایرانی هستند؛ بدین ترتیب با توجه به آمار تایید شده، نزدیک به ۲۰ درصد از کشته های حادثه منا ایرانی بوده اند، در حالی که حجاج ایرانی (نزدیک به ۶۵۰۰۰ نفر) حدود سه درصد از تعداد کل حجاج را تشکیل می دهند!

البته در آخرین آمارهای غیر رسمی (که هنوز مورد تایید وزارت بهداشت عربستان قرار نگرفته)، تعداد کشته ها حدود ۱۳۰۰ نفر اعلام شده که حتی با احتساب این تعداد هم ایرانی ها بیش از ۱۰ درصد از کل قربانیان را تشکیل می دهند.

این در حالی است که مقامات عربستانی با تعلل و کارشکنی های خود، مانع از تعیین هویت اجساد و مصدومان شده و کشف سرنوشت بیش از ۳۵۰ حاجی مفقود ایرانی را هم با مشکل مواجه کرده است.

در همین حال، ساعتی پیش اعلام شد که سفارت عربستان در تهران، در اقدامی عجیب از صدور ویزا برای کارگروه تشکیل شده در دولت جمهوری اسلامی به سرپرستی وزیر فرهنگ و ارشاد برای بررسی وضعیت حجاج ایرانی، خودداری کرده است.

svvمنبع:العالم