چرایی تشدید مقابله دولت ترکیه با رسانه های منتقد این کشور
چرایی تشدید مقابله دولت ترکیه با رسانه های منتقد این کشور

در طی ماههای اخیر دولت ترکیه بر شدت سرکوب رسانه ها و رونامه نگاران منتقد این دولت افزوده است. در بحبوحه جنگ با پ.ک.ک و نیز انتخابات پارلمانی ترکیه رسانه ها و روزنامه نگاران منتقد دولت به بهانه حمایت از تروریسم، جاسوسی و نشر اکاذیب ، پی در پی مورد حمله قرار گرفته و یا […]

۸۱۷۱۴۴۲۳-۷۰۰۸۶۲۳۳در طی ماههای اخیر دولت ترکیه بر شدت سرکوب رسانه ها و رونامه نگاران منتقد این دولت افزوده است. در بحبوحه جنگ با پ.ک.ک و نیز انتخابات پارلمانی ترکیه رسانه ها و روزنامه نگاران منتقد دولت به بهانه حمایت از تروریسم، جاسوسی و نشر اکاذیب ، پی در پی مورد حمله قرار گرفته و یا به دادگاه ارجاع داده می شوند که هدف اصلی از این اقدام دولت ترکیه ساکت کردن منتقدین سیاست های کنونی داخلی و خارجی حزب عدالت و توسعه است. دولت ترکیه که از شفاف سازی رسانه های منتقد از پشت پرده سیاست های داخلی و خارجی ترکیه بویژه در سوریه و مبارزه با پ.ک.ک نگران است، تلاش دارد با سرکوب رسانه های منتقد آنها را به سکوت وادارد. در این نوشته چندین مورد از مقابله دولت ترکیه با رسانه ها و روزنامه نگاران منتقد دولت در ماههای اخیر مطرح می شود:

۱-رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با تقدیم شکایت نامه ای علیه جان دوندار روزنامه نگار منتقد ترکیه و مدیر مسوول روزنامه جمهوریت ، مجازات حبس ابد را با اعمال شاقه برای وی خواستار شد. شکایت اردوغان از دوندار متعاقب انتشار تصاویر و خبر ارسال سلاح و مهمات از ترکیه برای تروریستهای سوری انجام شد. اردوغان در شکایت خود دوندار را به جاسوسی، تلاش برای براندازی دولت قانونی ترکیه و از میان برداشتن تمامیت ارضی و حاکمیت ترکیه و کمک به سازمان تروریستی غیرقانونی جماعت گولن، متهم کرده است.

رئیس جمهوری ترکیه در واکنشی بسیار تند به انتشار عکسهای ارسال سلاح از ترکیه به مخالفان سوری گفت: کار این فرد جاسوسی است و وی جزای عمل خود را خواهد دید. جان دوندار مدیر مسئول روزنامه جمهوریت هم در پاسخ به سخنان اردوغان گفت کسی که مرتکب این جرم (ارسال اسلحه برای تروریست ها) شده است، تاوان سنگینی خواهد پرداخت، ما وی را به راحتی رها نخواهیم کرد.

۲-نیروهای امنیتی ترکیه به ساختمان مرکزی گروه رسانه ای کوزا-ایپک در آنکارا که یکی از بزرگترین گروه های رسانه ای نزدیک به فتح الله گولن رهبر خود تبعید جماعت گولن در آمریکاست یورش بردند. شبکه خبر بوگون، رادیو و تلویزیون کانال ترک و روزنامه بوگون و ملت از مهمترین ارگانهای خبری – مطبوعاتی ترکیه هستند که جزو گروه کوزا – ایپک به شمار می روند.

دولت آنکارا به دنبال عملیات ۲۵ – ۱۷ دسامبر سال ۲۰۱۳ میلادی علیه مقامات بلندپایه حزب حاکم عدالت و توسعه به اتهام رشوه خواری و فساد مالی، این عملیات را ساخته و پرداخته عوامل جماعت گولن به رهبری فتح الله گولن ارزیابی، و این گروه را به ایجاد ساختار موازی با دولت در دستگاه دولتی متهم کرده و از سال گذشته تاکنون عملیات گسترده ای را جهت پاکسازی عوامل آن در سطح ترکیه شروع کرده است که عملیات امروز پلیس علیه هلدینگ بزرگ کوزا – ایپک نیز در همین راستا ارزیابی می شود.

شبکه خبر ان.تی.وی خبر یورش پلیس مالی به ساختمان مرکزی کوزا – ایپک را منتشر کرد و افزود دادستانی آنکارا چهار آدرس در سطح شهر آنکارا را برای بازرسی پلیس مالی تعیین کرده است که یکی از این مراکز نیز دفاتر شبکه خبری بوگون می باشد. هلدینگ کوزا – ایپیک علاوه بر فعالیت گسترده رسانه ای در بخش صنعت،خدمات و مالی نیز دهها شرکت بزرگ و کوچک در سطح ترکیه دارد. این گروه بعداز گروه رسانه ای فضا که شبکه های تلویزیونی سمان یولو – راه شیری، روزنامه زمان را در بر دارد، به عنوان دومین گروه رسانه ای بزرگ نزدیک به فتح الله گولن اشتهار دارد.

۳- جمع کثیری از حامیان حزب عدالت و توسعه با متهم کردن روزنامه حریت به نشر اکاذیب درباره رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور به دفتر این روزنامه در استانبول با سنگ حمله کردند. همزمان با حمله به ساختمان مرکزی روزنامه حریت در استانبول، چاپخانه این روزنامه در شهر آنکارا نیز مورد حمله قرار گرفت. مهاجمان با سر دادن شعارهایی در حمایت از اردوغان و حزب حاکم، به دفتر روزنامه با سنگ حمله کردند و شیشه ها و در اصلی ساختمان واقع در منطقه باغجیلار استانبول را شکستند. مسوولان روزنامه حریت گفتند مهاجمان یک روزنامه مستقل را به طور غیرقانونی مورد حمله قرار دادند که این امر مایه شرمساری است، اگر هم خطایی از سوی روزنامه حریت صورت گرفته باشد باید از طریق حقوقی حل و فصل می شد و این اجازه را نمی دهد که با سنگ و چماق به روزنامه ای حمله شود. کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوریخواه خلق و شماری از نویسندگان و سیاستمداران ترکیه با ارسال پیامهایی حمله به روزنامه حریت را محکوم کردند.

۴- حسن جمال روزنامه نگار سرشناس ترکیه به اتهام توهین به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در آستانه محاکمه قرار گرفته است. وی در مقاله ای در پایگاه اینترنتی تی ۲۴ در مقاله ای اردوغان را مسئول مستقیم درگیریهای جاری بین نیروهای دولتی ترکیه و نیروهای پ.ک.ک خوانده بود. جمال که از سرشناس ترین روزنامه نگاران ترکیه است در سالهای نخستین روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه از طرفداران بسیار جدی این حزب بود و سالها از اقدامات این حزب و شخص رجب طیب اردوغان حمایت می کرد. در سومین دوره پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات و متعاقب دستگیریهای گسترده نظامیان و سیاستمداران مخالف با عنوان تلاش برای براندازی ، حسن جمال نوک انتقادهای خود را متوجه حزب عدالت و توسعه و طیب اردوغان کرد و بعد از رانده شدن از روزنامه های مختلف در حال حاضر مقالاتی در پایگاه اینترنتی تی ۲۴ درج می کند. به گفته جمال در دوران حکومت نظامی ۱۹۸۱ نیز نظامیان علیه وی اقامه دعوی نکرده بودند. علاوه بر جمال، دادستانی استانبول با ادعای تبلیغات برای سازمانهای تروریستی تحقیقاتی علیه جونیت اوزدمیر دیگر روزنامه نگار منتقد حزب عدالت و توسعه نیز آغاز کرده است.

دولت ترکیه که قبل از شروع درگیریهای داخلی در سوریه و نیز حملات اخیر بر علیه پ.ک.ک بدلیل نقض آزادی بیان و بازداشت روزنامه نگاران منتقد از سوی سازمانهای بین المللی مورد انتقاد قرار گرفته است، در ماههای اخیر فشار بر رسانه ها و روزنامه نگاران منتقد را تشدید نموده است. دولت ترکیه که از واکنش مردم این کشور به سیاست های اشتباه داخلی و خارجی خویش هراس دارد،رسانه ها و روزنامه های منتقد که در جهت تنویر افکار عمومی تلاش می نمایند را سرکوب می کند. دولت ترکیه بیم آن دارد که عموم جامعه در جریان اقدامات این دولت قرار گیرند زیرا دولت ترکیه اشتباهات بسیار بزرگی را مرتکب شده و این روزها با چالش های زیادی دست و پنجه نرم می کند. شفاف سازی رسانه ها و روزنامه های منتقد در قبال حمایت های آنکارا از داعش و نیز دلایل حمله دولت ترکیه به پ.ک.ک افکار عمومی ترکیه را نسبت به سیاست های دولت این کشور حساس نموده و از سوی دیگر با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات پارلماتی در ترکیه، آنکارا برای پیروزی در این انتخابات و جلوگیری از شفاف سازی مطبوعات و رسانه های منتقد و مستقل به فشار بر آنها روی آورده است.