دخترها و پسرهای آذربایجانی در چه سنی ازدواج و طلاق می‌گیرند
دخترها و پسرهای آذربایجانی در چه سنی ازدواج و طلاق می‌گیرند

محمد شروین‌اسبقیان عصر امروز در جلسه ساماندهی امور جوانان استان اظهار داشت: در سال ۹۲ تعداد ازدواج‌های ثبت شده در سطح استان برابر با ۴۴ هزار و ۴۳۸ مورد بوده که در سال ۹۳ به تعداد ۴۰ هزار و ۷۳۲ مورد رسیده که با مقایسه این آمار متوجه می‌شویم که ۸ درصد ثبت ازدواج در […]

ذتمحمد شروین‌اسبقیان عصر امروز در جلسه ساماندهی امور جوانان استان اظهار داشت: در سال ۹۲ تعداد ازدواج‌های ثبت شده در سطح استان برابر با ۴۴ هزار و ۴۳۸ مورد بوده که در سال ۹۳ به تعداد ۴۰ هزار و ۷۳۲ مورد رسیده که با مقایسه این آمار متوجه می‌شویم که ۸ درصد ثبت ازدواج در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ کاهش نشان می‌دهد.

وی افزود: در سال ۹۲ تعداد ۷ هزار و ۷۷۲ مورد طلاق ثبت شده که این آمار در سال ۹۳ به تعداد ۸ هزار و ۱۴۵ مورد رسیده که حاکی از افزایش ۵ درصدی طلاق نسبت به سال ۹۲ را نشان می‌دهد.

اسبقیان با بیان اینکه روند ازدواج در استان از ۸۲ تا ۸۷ افزایشی بعد از آن رو به کاهش پیدا کرده و وضعیت طلاق از سال ۸۲ به بعد روند افزایشی و صعودی داشته است، اذعان داشت: آمارهای ثبتی واقعه طلاق کشور در سال‌های اخیر به خصوص در سال ۹۳ نشانگر وقوع بیشتر این رویداد بین زوجین هم سن است؛ یعنی زوج‌های همسن بیشترین آمار طلاق را داشته‌اند.

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی میانگین سن ازدواج استان در مردان را ۲۷٫۶ و در زنان ۲۲٫۵ سال و میانگین اختلاف سن زوجین در زمان ازدواج ۴٫۷سال عنوان و اضافه کرد: بیشترین ازدواج استان در مردان در گروه سنی ۲۵-۲۹سال و در زنان ۱۵-۱۹ سال است.

وی با بیان اینکه حدود ۱۷ درصد طلاق‌ها در همان آغاز و کمتر از یک سال و ۵۰ درصد طلاق‌ها در بین زوجینی که کمتر از ۵ سال باهم زندگی کرده‌اند اتفاق افتاده است، خاطرنشان کرد: میانگین سن طلاق در بین مردان استان ۳۴ سال و زنان ۲۹ سال است.

اسبقیان یادآور شد: ازدواج به عنوان مهم­‌ترین و اساسی­‌ترین تصمیم سرنوشت­‌ساز در زندگی جوانان همواره مورد توجه خاص جوامع بوده است.

 وی اذعان داشت: با توجه به اینکه بیشتر طلاق‌ها در ۵ سال اول اتفاق می‌افتد پیشنهاد می‌شود آموزش‌های قبل از ازدواج اجباری و همزمان با آزمایش‌های پزشکی ازدواج به صورت اجباری و حداقل در ۶ ساعت برای زوجین برگزار شود و نحوه اجرایی شدن این برنامه توسط دادگستری، مرکز بهداشت استان، استانداری، بهزیستی و اداره کل ورزش و جوانان تهیه و از طریق شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان ابلاغ شود.

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی گفت: لازم است برای ارائه بهینه تسهیلات ازدواج تفاهم‌نامه‌های ویژه‌ای بین شورای هماهنگی بانک‌ها و اداره‌کل ورزش و جوانان و استانداری منعقد شود.