تعطیلی ۱۶سینما در آذربایجان غربی/تمامی شهرها فاقد سینما هستند
تعطیلی ۱۶سینما در آذربایجان غربی/تمامی شهرها فاقد سینما هستند

علیرضا نوروزی  با بیان اینکه هم اکنون تمامی شهرهای استان به جز ارومیه فاقد سالن سینما هستند اظهارداشت: هم اکنون به جز ارومیه تمام شهرها فاقد سالن سینما بوده و سه سینمای ارومیه نیز به دلیل مشکلات متعدد به خصوص فرسوده بودن، نبود تجهیزات و… جوابگوی نیاز مخاطب نیستند. وی فرسوده بودن امکانات، تجهیزات سینماها […]

۲۱۱علیرضا نوروزی  با بیان اینکه هم اکنون تمامی شهرهای استان به جز ارومیه فاقد سالن سینما هستند اظهارداشت: هم اکنون به جز ارومیه تمام شهرها فاقد سالن سینما بوده و سه سینمای ارومیه نیز به دلیل مشکلات متعدد به خصوص فرسوده بودن، نبود تجهیزات و… جوابگوی نیاز مخاطب نیستند.

وی فرسوده بودن امکانات، تجهیزات سینماها و استاندارد نبودن سالن‌های نمایش و نمایش نیافتن فیلم‌های در سطح بالا و مطابق با فرهنگ و تاریخ مردم در سالهای اخیر مهمترین دلایل رکود سینماهای استان عنوان کرد و افزود:متاسفانه طی سالهای اخیر به جز حوزه هنری هیچ نهادی به وضعیت سینماهای استان توجهی ندارد این در حالی است که در برخی شهرها شهرداریها متولی فعال سازی سینماها به شمار می روند.

نوروزی با اشاره به پخش دیجیتالی فیلم در سینماهای ارومیه عنوان کرد: هم اکنون سه سینمای فعال استان در ارومیه مجهیز به پخش دیجیتال فیلم هستند که این اقدام هم نقش موثری در جذب مخاطب تاکنون نداشته است.

رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی با بیان اینکه تمامی سینماهای موجود استان فرسوده هستند اظهارداشت: به طور متوسط قدمت تمام سینماهای استان به بالای ۵۰ سال می رسد که نشان دهنده فرسوده و غیرقابل استفاده بودن آنهاست.

تعمیرات سینماها جوابگو نبوده و نیازمخاطب را جیران نمی کند

وی با بیان اینکه وضعیت مالی موجود حوزه هنری به‌هیچ‌ وجه اجازه نمی‌دهد تعمیرات و تغییرات لازم در سینماهای استان انجام شود افزود: در برخی استانها بازسازی‌ سینماها انجام و از وضعیت فعلی خارج شده به ‌طوری‌که در یک سینما چند سالن کوچک با سیستم و امکانات جدید ایجاد شده است.

نوروزی ادامه داد: با اعتبارات موجود توانستیم سال گذشته تغییراتی در زمینه تعویض صندلی و کف سینما انقلاب ارومیه انجام دهیم اما به دلیل فرسوده بودن ساختمان و سایر تجهیزات چندان اقدام قابل توجهی به نظر نمی آید.

وی خواستار حمایت همه جانبه مسئولان از توسعه و تجهیز سینماهای موجود در ارومیه شد و گفت: با ادامه روند فعلی چند سال آینده سینماهای موجود نیز به کلی تخریب شده و دیگر امیدی به احیای هنر هفتم در این منطقه نخواهیم داشت.

وی با اشاره به زیان ده بودن سینماهای فعال استان اظهارداشت: در آمد حاصل از این سینماها اصلا کفاف هزینه‌های مورد نظر را نمی ‌کند و از نظر اقتصادی در شرف تعطیلی هستند اما به خاطر وظیفه ‌ای که در قبال مردم داریم و حق و حقوقی که مردم در زمینه بحث‌های فرهنگی و وجود سینما دارند این سه سینما همچنان پا برجاست.

سینماهای فعال آذربایجان غربی زیان ده هستند

رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی با اشاره به تاثیر و جایگاه بالای این صنعت در ارتقای شاخص های فرهنگی و نقش غیرقابل انکار آن در بعد تربیتی خواستار حمایت مسئولان از این هنر در استان شد و گفت: در گام اول باید دیدگاه ها نسبت به سینما در بین مسئولان تغییر یابد.

تاریخ نمایش اولین فیلم در سینماهای آذربایجان‌غربی به سال ۱۳۱۰ بر می گردد یعنی زمانی که سینما “ایران” در خوی با ۳۱۵ صندلی به عنوان اولین سینمای استان فعالیت خود را آغاز کرد.

شهرستان ارومیه به عنوان مرکز استان ۳۰ سال پس از این تاریخ صاحب سینما شد به طوری که سینما آزادی ارومیه در سال ۱۳۴۰ با نام تخت جمشید، سینما انقلاب در سال ۱۳۴۲ و سینما ایران ارومیه در سال ۱۳۴۴ به بهره‌ برداری رسیدند.

بعدها نیز سینماهای فرهنگ و تربیت در ارومیه، قدس در اشنویه، وحدت در بوکان، فرهنگ در پیرانشهر، میهن و آسیا در خوی، قدس در سردشت، سعدی در سلماس، بهمن در شاهین دژ، قدس در ماکو، تربیت در مهاباد، انقلاب در میاندوآب و فرهنگ و ایران در نقده فعالیت خود را در مجموع با ظرفیتی بالای ۱۱ هزار نفر صندلی (به ازای هر هزار نفر جمعیت چهار صندلی) آغاز کردند.

منبع:مهر