گسترش تروریسم با زیاده خواهی های کشورهای منطقه
گسترش تروریسم با زیاده خواهی های کشورهای منطقه

افشار سلیمانی با اشاره به وضعیت هسته ای ایران بعد از توافق افزود: با توجه به توافقی که ایران با گروه کشورهای ۱+۵ درچارچوب برجام هسته‌ای بعمل آورده حق غنی سازی زیر پنج درصدی اورانیوم که صرفا می‌تواند برای تولید سوخت هسته ای نیروگاه‌های اتمی مورداستفاده قرارگیرد محفوظ مانده و همچنین ایران به فعالیت‌های تحقیق […]

۱۶۴۴۳افشار سلیمانی با اشاره به وضعیت هسته ای ایران بعد از توافق افزود: با توجه به توافقی که ایران با گروه کشورهای ۱+۵ درچارچوب برجام هسته‌ای بعمل آورده حق غنی سازی زیر پنج درصدی اورانیوم که صرفا می‌تواند برای تولید سوخت هسته ای نیروگاه‌های اتمی مورداستفاده قرارگیرد محفوظ مانده و همچنین ایران به فعالیت‌های تحقیق و توسعه هسته‌ای در سایت فردو ادامه خواهد داد.

وی تصریح کرد: حق تولید دستگاه‌های سانتریفیوژ نسل جدید که در غنی سازی اورانیوم مورد استفاده قرار می‌گیرد برای ایران محفوظ مانده است.

سلیمانی اضافه کرد: هر کدام ازاین موارد با هدف اعتمادسازی و راستی آزمایی ازسوی آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، دوره تنفسی در نظر گرفته شده که درمورد تولید سانتریفیوژها حداقل هشت سال و بیشتر است اما غنی سازی اورانیوم زیر پنج درصد که نباید باشد با تعداد کمتری سانتریفیوژ در سایت نطنز ادامه خواهدیافت.

دکترای روابط بین الملل خاطرنشان کرد: ایران به دلایلی این محدودیت‌ها را پذیرفته که اولا حق غنی سازی را احراز کرده و اعتماد بین المللی را نسبت به صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود کسب و تحریم‌های بین المللی که مشکلات زیادی برای ملت ایران ایجاد کرده است را حل کند.

به گفته سلیمانی، ایران اولین کشوریست که بدون اینکه براساس فصل هفتم منشور سازمان ملل مورد تهاجم نظامی قرارگیرد به حقوق خود دست پیدا کرده است.

وی افزود: غنی سازی زیر پنج درصد تاحدی که ایران را درآستانه تولید سلاح هسته‌ای قرار ندهد انجام خواهدشد.

دولت آمریکا به راحتی نمی تواند مخالفان توافق هسته‌ای را قانع کند

سفیر پیشین ایران در باکو در خصوص اینکه امریکا چگونه می تواند مخالفین برجام را قانع کند، یادآور شد: دولت آمریکا به راحتی نمی تواند مخالفان توافق هسته‌ای را که از حزب رقیب است قانع کند.  تمرکز و تلاش کاخ سفید برروی نمایندگان حزب دموکرات در مجلس نمایندگان و بویژه مجلس سنا بود که موفق شد مانع از پیوستن تعداد بیشتری از دموکراتها به جبهه جمهوریخواهان مخالف برجام شود و از مجموع ۴۴ دموکرات سنا ۴۲ نماینده با اوباما همراه شدند و در نتیجه نه تنها مخالفان امکان طرح مخالفت با توافق هسته‌ای را پیدا نکردند بلکه حق وتوی رئیس جمهور برای رد این توافق محفوظ ماند.

وی گفت: هرچند جمهوریخواهها با کمک لابی اسرائیل دراین مبارزه شکست خوردند اما کماکان به اشکال مختلف قصد سنگ اندازی دربرابر فرجام ایجاد کنند اما بسیار بعید است بتوانند به موفقیتی دست پیدا کنند.

سلیمانی خاطرنشان کرد: جمهوریخواهها به دلیل استفاده ابزاری از موضوع برجام دررابطه با انتخابات ریاست جمهوری سال آینده درصورتیکه این مخالفتها را ادامه دهند سبب خواهند شد آرای دموکراتها دراین انتخابات افزایش یابد.

حل بحران سوریه تاحدودی از طریق تضعیف قابل توجه داعش میسر خواهد بود

وی با اشاره به وضعیت منطقه بعداز توافق نیز افزود: اوضاع منطقه درشرایط کنونی بسیار پیچیده و غیرقابل پیش بینی است متاسفانه به دلیل زیاده خواهی‌های برخی کشورهای منطقه‌ای وفرامنطقه ای، تروریسم در مقیاس و ابعاد گسترده تری خودنمایی می‌کند و آتشی که تروریست‌های افراطی و در راس آن داعش به کمک برخی کشورها برافروخته است ملت‌های منطقه و حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه، عراق، یمن، ترکیه را تحت مخاطره جدی قرار داده است.

وی یادآور شد: درصورتیکه بازیگران منطقه‌ای و بین المللی نتوانند به راهبردی مبتنی بر حل سیاسی بحرانهای موجود نائل شوند.تبعات منفی بیشتری را از حیث انسانی و مادی و فراگیرشدن جنگ شاهد خواهیم بود.

این تحلیل گر سیاسی خاطرنشان کرد: با توجه به تمایل غربی ها نسبت به مشارکت ایران در، حل بحرانهای، سوریه، عراق و تاحدودی یمن و عقب نشینی برخی از اروپایی‌ها از موضع برکناری بشار اسد حداقل تا زمان تشکیل دولت انتقالی در سوریه و جدی ترشدن روسیه در این رابطه بنظر،میرسد این بازیگران نباید در جهت حل این بحران که ملت سوریه را تا حد اضمحلال به پیش می‌برد لحظه ای درنگ کنند.

سلیمانی گفت: حل بحران سوریه از طریق حذف یا حداقل تضعیف قابل توجه داعش در سوریه وعراق و سپس برقراری آتش بس، تشکیل دولت انتقالی با مشارکت احزاب سیاسی، انتخابات پارلمانی آزاد، اصلاح قانون اساسی و انتخابات ریاست جمهوری میسر خواهد بود.

ایسنا