رضایی: الگوی فعلی بانکداری ایران، غربی است
رضایی: الگوی فعلی بانکداری ایران، غربی است

“عیسی رضایی” امروز در حضور نمایندگان رسانه های آذربایجان شرقی، با اشاره به ادغام موسسه جوانان خیر با موسسه اعتباری کوثر گفت: سه سال پیش در چنین روزهایی، بانک مرکزی بنا به ضرورت هایی از موسسه کوثر خواست تا این مسئولیت را بر عهده بگیرد و متولی این کار شود؛ ما هم علی رغم همه […]

رسش“عیسی رضایی” امروز در حضور نمایندگان رسانه های آذربایجان شرقی، با اشاره به ادغام موسسه جوانان خیر با موسسه اعتباری کوثر گفت: سه سال پیش در چنین روزهایی، بانک مرکزی بنا به ضرورت هایی از موسسه کوثر خواست تا این مسئولیت را بر عهده بگیرد و متولی این کار شود؛ ما هم علی رغم همه مشکلاتی که بود این مسئولیت را پذیرفتیم و حال پس از سه سال از انجام این کار، دیگر مشکلی از این بابت وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: تعهدات موسسه جوانان خیر و مولی الموحدین مرند بالغ بر ۱۹۰۰ میلیارد تومان بود که ما به تدریج این تعهدات را به انجام رساندیم.

رضایی با تاکید بر اینکه ما مسئولیت این ادغام را به جهت صیانت از سپرده های مردم انجام دادیم، گفت: ادامه روند قبلی موجب تنش و بحران در چهار استان آذربایجانی می شد و ما به قصد حل و فصل این موضوع و بنا به صلاحدید بانک مرکزی و مراجع ذی صلاح این مسئولیت خطیر را بر عهده گرفتیم و امروز با افتخار می گوییم که به وظیفه خطیر خود در خصوص را به نحو احسن به انجام رساندیم.

وی در ادامه گفت: آذربایجان شرقی امروز به سبب اعتماد مردم به موسسه اعتباری کوثر، رتبه دوم منابع این موسسه را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل موسسه اعتباری کوثر خاطرنشان کرد: ما در سطح کشور ۳۵۰ شعبه با ۲۵۰۰ نفر کارمند در حال خدمت رسانی داریم و اولین موسسه ای بودیم که پس دو سال از شروع فعالیتش، از بانک مرکزی مجوز رسمی فعالیتش را دریافت کرد.

رضایی افزود: این موسسه به لحاظ اعتباری، هفت بانک رسمی کشور را پشت سر گذاشته و در فعالیت های زیر بنایی کشور مشارکت فعال دارد و ۵ شرکت صنعتی بزرگ را ساپورت مالی می کند و موسسه کوثر از لحاظ تعداد سهامدار، دومین موسسه اعتباری کشور است.

وی ادامه داد: این موسسه طرح افزایش سرمایه خود را به اتمام رسانده و سرمایه کوثر به میزان دو برابر به واسطه حضور سهامداران جدید به دو برابر افزایش پیدا کرده است که این موجب افزایش قدرت پرداخت تسهیلات و خدمت رسانی موسسه کوثر می شود.

مدیرعامل موسسه اعتباری کوثر از راه اندازی طرح صندوق سرمایه گذاری “کوثر یکم” خبر داد و گفت: این صندوق تحت قوانین بورس فعالیت کرده و به میزان ۲۲ درصد سود سرمایه گذاران در این طرح را تضمین می کند.

رضایی از وارد شدن موسسه کوثر به بورس خبر داد و گفت: در همین مدت محدود موسسه کوثر موفق شد وارد بورس شود و با طی تشریفات قانونی، نماد موسسه کوثر طی سه شنبه جاری در بورس روشن می شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص بانکداری اسلامی و میزان تعهد این موسسه به این قانون، گفت: اساساً الگوی مناسبی از بانکداری اسلامی در کشورمان وجود ندارد و الگوی فعلی بانکداری ایران، غربی است.

مدیرعامل موسسه اعتباری کوثر با ذکر اینکه احکام اسلامی در خصوص بانکداری مشخص است، گفت: برای اجرای واقعی بانکداری اسلامی، باید ساختارهای اقتصادی کشور تغییر پیدا کند. طلب کردن سود سپرده گذار و تضمین سود سپرده گذاری از نظر اسلامی اشکال دارد و از طرفی دیگر نظام مالیاتی کشور هم کاری به این اصول ندارد و سر سال می گوید سود کرده ای و حتما باید مالیات بدهی!

رضایی در خصوص حمایت این موسسه از صنایع کشور و بخش تولید نیز گفت: ما در این بخش از صنایع کوچک حمایت می کنیم و اخیراً نیز از یک شرکت خودروسازی با اشتغال ۱۰۰۰ نفری حمایت کرده ایم.

وی در پایان از فراهم شدن زمینه فعالیت بیمه و لیزینگ کوثر نیز خبر داد.