سایه مرگ بر سر حیات وحش خرمنه‌سر/طاعون ۴۱ رأس کَل و بز را تلف کرد
سایه مرگ بر سر حیات وحش خرمنه‌سر/طاعون ۴۱ رأس کَل و بز را تلف کرد

به گزارش اویاقلیق،حیات وحش و منطقه شکار ممنوع خرمنه سر طارم در شمال زنجان و دامنه جنوبی سلسله جبال البرز واقع و وسعت آن حدود ۷۷ هزار و ۵۸۸ هکتار بوده و کل و بز، خرس قهوه ای ، پلنگ ، سیاه گوش ، گرگ ، کفتار، گراز، کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه […]

۸۷به گزارش اویاقلیق،حیات وحش و منطقه شکار ممنوع خرمنه سر طارم در شمال زنجان و دامنه جنوبی سلسله جبال البرز واقع و وسعت آن حدود ۷۷ هزار و ۵۸۸ هکتار بوده و کل و بز، خرس قهوه ای ، پلنگ ، سیاه گوش ، گرگ ، کفتار، گراز، کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف ، عقاب طلایی و انواع پاسری فرمها در آن زیست می کنند. حال اما این روزها منطقه شکار ممنوع خرمنه سر طارم درگیر شکارچی بی رحمی به نام طاعون نشخوارکنندگان است.

سرپرست محیط‌ زیست استان زنجان در این مورد گفت: شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه شکار ممنوع خرمنه‌سر شهرستان طارم منجر به تلف شدن ۴۱ رأس کل و بز وحشی شده است.

 ناصر جعفری افزود: در حال‌حاضر ۳۵ محیط‌بان در قالب ۱۷ اکیپ از محیط‌بانان و کارشناسان به‌منظور پایش و کنترل منطقه در آماده‌باش هستند تا در مرحله نخست ۲۰ هزار هکتار از منطقه خرمنه‌سر که دارای دام بیشتری است را مورد کنترل قرار دهند.

سرپرست محیط‌ زیست استان زنجان گفت: از دامداران منطقه تقاضا می‌شود نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود در اولین فرصت اقدام‌ کرده و با ماموران دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند و از ورود دام‌های خود به منطقه خودداری کنند.

وسعت و صعب‌العبور بودن منطقه خرمنه‌سر کنترل و پایش را برای محیط‌بانان سخت و مشکل کرده است.

جعفری تاکید کرد: در تلاش هستیم تا شعاع ۱۰ کیلومتری منطقه، دام‌های اهلی را دور کرده و از ورود دام‌های جدید جلوگیری کنیم.

وی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌ها‌ی انجام شده در صدد هستیم که بستر و آبشخورها را هم ضدعفونی کنیم.

سرپرست محیط‌ زیست استان زنجان گفت: اگر اهالی این منطقه همکاری لازم را با منابع طبیعی و محیط‌زیست داشته باشند، جلوی تلفات بیماری طاعون گرفته می‌شود.

جعفری افزود: هم‌اکنون ۱۰ اکیپ از همکاران محیط‌بان و کارشناس به‌منظور پایش دقیق تمامی منطقه مذکور در منطقه حضور دارند و پنج اکیپ دیگر نیز به آن‌ها اضافه خواهد شد.

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان از نیروهای محلی و دامداران منطقه خواست با ماموران و کارشناسان محیط‌زیست، دامپزشکی و منابع‌طبیعی استان همکاری لازم را داشته باشند و در صورت مشاهده موارد مشکوک بیماری مراتب را به ماموران منطقه یا نزدیک‌ترین واحد محیط ‌زیست اطلاع دهند.

دام‌ها از منطقه خرمنه‌سر خارج می‌شوند

همچنین مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان، با اشاره به بیماری طاعون نشخوارکنندگان در منطقه خرمنه‌سر طارم، افزود: خروج دام در مناطق ییلاقی با کمک ماموران منابع طبیعی و آبخیزداری شروع شده ولی باید اهالی منطقه خرمنه‌سر همکاری لازم را با ماموران داشته باشند.

بهمن اسکندری یادآور شد: منابع طبیعی اکیپ کنترل و پایش را در منطقه خرمنه‌سر مستقر کرده است.

وی افزود: تا شعاع ۱۰ کیلومتری دام را از منطقه خرمنه‌سر خارج خواهیم کرد و از ورود دام‌های جدید به منطقه جلوگیری می‌کنیم.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان نیز در گفتگو با مهر از واکسیناسیون۱۰۰هزار دام در منطقه خرمنه‌سر خبر داد و گفت: واکسیناسیون پنج هزار دام انجام شده است.

محمد رشید کرمی تاکید کرد: در این راستا آموزش و اطلاع‌رسانی لازم در دستور کار است و بازرسان و اکیپ‌های دامپزشکی در منطقه خرمنه‌سر طارم حضور دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان از دامداران خواست دام‌های خود را به زیستگاه‌های حیات‌وحش نزدیک نکنند و نسبت به واکسیناسیون دام‌ها با بازرسان دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند.

کرمی افزود: جابه‌جایی دام و نزدیکی به حیات‌وحش باعث آلودگی دام‌ها می‌شود.

منبع:مهر