نمایندگان مخالف ارائه لایحه برجام چه می‌گویند؟
نمایندگان مخالف ارائه لایحه برجام چه می‌گویند؟

باوجود استدلال‌ها و تأکیدات دولت مبنی بر اینکه ضرورتی ندارد برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام در مجلس شورای اسلامی تصویب شود همچنان تعدادی از نمایندگان به‌ویژه آن دسته از نمایندگانی که همواره در صف مخالفان دولت قرار داشته‌اند خواستار ارائه لایحه برجام از سوی دولت به مجلس هستند. این در حالی است که […]

جواد ظریفباوجود استدلال‌ها و تأکیدات دولت مبنی بر اینکه ضرورتی ندارد برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام در مجلس شورای اسلامی تصویب شود همچنان تعدادی از نمایندگان به‌ویژه آن دسته از نمایندگانی که همواره در صف مخالفان دولت قرار داشته‌اند خواستار ارائه لایحه برجام از سوی دولت به مجلس هستند.

این در حالی است که حسن روحانی، رییس جمهوری روز شنبه در کنفرانس خبری خود بار دیگر با تشریح دلایل مخالفت دولت با ارائه لایحه برجام به مجلس تأکید کرد که «بردن برجام به مجلس به نفع طرف مقابل است.»

به گفته روحانی در برجام هم گفته‌شده است که ایران به‌صورت داوطلبانه اقداماتی را انجام می‌دهد. یعنی چون برجام از سوی طرفین امضا نشده است هیچ تعهدی به‌ویژه برای ایران ندارد.

او ادامه داد: «البته ممکن است برخی‌ها نظرشان این باشد که باید به مجلس برود اما در آن صورت چیزی را که تابه‌حال رییس‌جمهور و وزیر خارجه امضا نکرده‌اند باید امضا کنند یعنی الزاماتی را بر خودمان وارد کنیم که هیچ کشوری نکرده است.»

بااین‌وجود همچنان تعدادی از نمایندگان مجلس به دولت فشار وارد می‌کنند که برجام را در قالب لایحه به مجلس ارسال کند. این در حالی است این نمایندگان در همان تعداد اندک طیف تندروی نزدیک به جبهه پایداری خلاصه می‌شود و چهره‌های بانفوذ مجلس ازجمله علی لاریجانی و محمدرضا باهنر ازنظر و عقیده آن‌ها حمایت نمی‌کنند.

برجام حاصل تأیید و نظر رهبری است نیازی به لایحه نیست

اما به گفته یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس، صدای این نمایندگان خواستار ارائه لایحه برجام از سوی دولت همچون گذشته بلند است و این صدای بلند آن‌ها است که باعث شده تا خواسته آن‌ها موردتوجه قرار گیرد.

عابد فتاحی، نماینده ارومیه بابیان این مطلب در گفتوگو با فرارو گفت: وقتی‌که نسبت به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران اطمینان کامل وجود دارد وقتی دستاوردهای این تیم در مذاکرات دستاوردهای قابل‌توجه است چه نیازی به ارائه لایحه از سوی دولت است تا تعهدی دوچندان به کشور و مردم تحمیل کنیم.

او افزود: یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در این مذاکرات، خروج ایران از فصل هفتم منشور ملل متحد بود. سرنوشت محتوم هر کشوری که ذیل این فصل قرارگرفته است در سه مرحله خلاصه‌شده است. نابودی اقتصاد با اعمال تحریم‌های سخت و فلج‌کننده، حمله نظامی و بعد فروپاشی ساختار سیاسی کشور هدف.

فتاحی ادامه داد: بااین‌حال تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران باهوش، درایت و تدبیر خود توانست کشور را از ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد بدون کوچک‌ترین عقب‌نشینی و عدول از خطوط قرمز ترسیم‌شده نظام خارج کند.

او در خاتمه گفت: از آن مهم‌تر این توافق در چارچوب سیاست‌های کلی نظام و خطوط قرمز تعیین‌شده مقام معظم رهبری به‌دست‌آمده است و در تمام طول مذاکرات رهبر انقلاب جز به‌جز در جریان این مذاکرات و توافق قرارگرفته‌اند و به نظر و تأیید ایشان این توافق حاصل‌شده است. از این نظر چه ضرورتی دارد که دولت لایحه‌ای به مجلس ارائه کند تا تصمیم احیاناً گرفته شود که مغایر با نظر مقام معظم رهبری است.

رویکرد سیاسی تا حقوقی

هادی شوشتری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در گفت‌وگو با فرارو با تأکید بر اینکه ضرورتی ندارد دولت برای بررسی برجام در مجلس لایحه‌ای ارائه دهد گفت: روزی که در مجلس کمیسیون ویژه بررسی برجام تشکیل شد در اخطاری قانون اساسی تأکید کردم که هم تشکیل این کمیسیون و هم ارائه لایحه از سوی دولت مغایر با اصل ۷۴ خلاف قانون اساسی است.

وی افزود: درست است که مطابق دو اصل ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی باید عهدنامه‏‌ها، مقاوله نامه‌ها، قراردادها و موافقت‏نامه‏‏‌های بین‏‌المللی به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد اما مداقه و تأمل ما در ماهیت «برجام» نشان می‌دهد که ماهیت آن جزو مقوله امنیت ملی کشور است، لذا می‌بایست در شورای عالی امنیت ملی بررسی و تصویب شود، به یک معنا عمومات قبلی را تشخیص داده و کار مجلس مغایر با اصل ۷۴ قانون اساسی است.

نماینده قوچان ادامه داد: از سوی دیگر طبق نظامات حقوق اساسی ازجمله آیین‌نامه داخلی هیأت وزیران و آیین‌نامه داخلی مجلس، مقررشده که لوایح قانونی پس از تصویب در کمیسیون‌های داخلی هیأت وزیران به‌ویژه کمیسیون سیاسی- دفاعی هیأت وزیران و کمیسیون لوایح دولت با امضای رئیس‌جمهور و وزیر مربوطه تقدیم مجلس شود.

وی تصریح کرد: بر این اساس اقدام مجلس در تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام مغایر قانون اساسی است، چراکه اساساً تاکنون لایحه‌ای تقدیم مجلس نشده که مجلس بخواهد برای بررسی آن کمیسیون ویژه تشکیل دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: بنابراین اعتقاد بنده بر این است که نه نیازی به تشکیل کمیسیون ویژه برجام در مجلس بود و نه نیازی است که دولت برای بررسی برجام لایحه‌ای را تقدیم مجلس شورای اسلامی کند.

شوشتری در خاتمه گفت: اگرچه مجلس محل دیدگاه‌های مختلف است اما رویکرد نمایندگانی که اصرار دارند تا دولت برای بررسی برجام در مجلس لایحه‌ای را تقدیم کند بیش از آنکه حقوقی باشد سیاسی است که این رویکرد نمی‌تواند تأمین‌کننده منافع ملی‌مان باشد.