نیاز به ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای نگهداری راه‌های آذربایجان‌شرقی
نیاز به ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای نگهداری راه‌های آذربایجان‌شرقی

به گزارش اویاقلیق،توحید اخلاقی متوسط هزینه نگهداری و مرمت راه‌های اصلی استان را ۲۷۰ میلیارد تومان عنوان کرد و  اظهار داشت: برای کیفی‌سازی راه‌های استان نیازمند تحقق کامل این مبلغ هستیم. وی افزود: به طور متوسط سالانه برای هر کیلومتر راه اصلی دو خطّـه‌ی دو طرفه، ۱۰۰ میلیون تومان هزینه نگهداری لازم است. وی ادامه […]

به گزارش اویاقلیق،توحید اخلاقی متوسط هزینه نگهداری و مرمت راه‌های اصلی استان را ۲۷۰ میلیارد تومان عنوان کرد و  اظهار داشت: برای کیفی‌سازی راه‌های استان نیازمند تحقق کامل این مبلغ هستیم.

وی افزود: به طور متوسط سالانه برای هر کیلومتر راه اصلی دو خطّـه‌ی دو طرفه، ۱۰۰ میلیون تومان هزینه نگهداری لازم است.

وی ادامه داد: در استان آذربایجان‌شرقی حدوداً ۲۷ هزار کیلومتر راه همسنگ اصلی معمولی وجود دارد که نگهداری سالانه و استاندارد این محدوده، نیازمند ۲۷۰ میلیارد تومان است.

اخلاقی در عین حال خاطرنشان کرد:  این  در صورتی است که تنها حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای نگهداری راه‌های استان، پیش‌بینی و ابلاغ می‌شود که البته مبلغ تخصیص‌یافته، بعضا حتی کمتر از این رقم است.

وی با بیان اینکه اساساً اگر تهیه، اجرا و نحوه تردد بر روی آسفالت، استاندارد باشد، می‌توان گفت آسفالت از تضمین پنج‌ساله برخوردار است، خاطرنشان کرد: این امر نیازمند سنجش تردد روزانه در مسیر در هر روز است.

مدیرکل راه‌ و‌ شهرسازی استان آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: درصد قیر و ترکیب مصالح آسفالت در آزمایشگاه مشخص می‌شود و اگر این آزمایش‌ها جواب نداد، دستور اجرا و تهیه داده نمی‌شود.

اخلاقی با اشاره به چگونگی تاثیر تردد روزانه خودرویی در کیفیت آسفالت‌ها گفت: به عنوان مثال، وقتی گازوئیل تانکری در حال عبور از جاده و اتوبان، نشت کرده و روانه اتوبان و جاده می‌شود، طبیعی است که آسفالت، هر قدر هم که از کیفیت و استاندارد لازم برخوردار باشد، تحت تاثیر شیمیایی گازوئیل، آسیب می‌بیند.

وی با بیان اینکه آسفالت از نظر ضخامت و ترکیب برای عمر خاصی طراحی‌ می‌شود، متذکر شد: سرعت تغییرات پارامترهای موثر در طراحی آسفالت از نظر ترافیک عبوری، کنترل بارهای خارج از ظرفیت مجاز و کیفیت اجرا در کشور‌مان زیاد است و همین موجب می‌شود، آسفالت در نقاط مختلف، کیفیت‌های متفاوتی داشته باشد.

اخلاقی خاطرنشان کرد: راه‌ها پس از بهره‌برداری نیازمند نگهداری هستند؛ بر این اساس برنامه‌های مرمت و نگهداری، باید در بازه‌های زمانی پیش‌بینی شده اجرا شود؛ در غیر این صورت، شدت تخریب به مرور زمان افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به‌این که متاسفانه در کشور ما اهمیت خاصی به نگهداری راه‌ها داده نمی‌شود، گفت: سرمایه‌های عظیم ملی که صرف احداث راه‌ها می‌شود باید با پیش‌بینی و تخصیص اعتبارات لازم، حفاظت شود؛ این در صورتی است که به دلیل محدودیت منابع مالی، کمتر در خصوص نگهداری راه‌ها برنامه‌ریزی می‌شود.

مدیرکل راه‌و‌شهرسازی استان آذربایجان‌شرقی اظهار امیدواری کرد که با پیش‌بینی و تخصیص اعتبارات لازم، برنامه‌های کیفی‌سازی راه‌های استان، با استانداردهای لازم پیگیری شود.

منبع:فارس