۱۵۰۰ تعاونی در آذربایجان‌شرقی غیرفعالند/ عضویت ۴۸ درصد جمعیت استان در تعاونی‌ها
۱۵۰۰ تعاونی در آذربایجان‌شرقی غیرفعالند/ عضویت ۴۸ درصد جمعیت استان در تعاونی‌ها

به گزارش اویاقلیق،رضا حسینی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه در سطح کشور ۲۰۰ هزار تعاونی فعال هستند، اظهار داشت: از این تعداد ۱۰۰ هزار تعاونی در کشور فعال هستند. وی با بیان اینکه در سطح استان آذربایجان‌شرقی ۶ هزار تعاونی تشکیل و ثبت شده است، افزود: از این تعداد تعاونی ۴ […]

به گزارش اویاقلیق،رضا حسینی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه در سطح کشور ۲۰۰ هزار تعاونی فعال هستند، اظهار داشت: از این تعداد ۱۰۰ هزار تعاونی در کشور فعال هستند.

وی با بیان اینکه در سطح استان آذربایجان‌شرقی ۶ هزار تعاونی تشکیل و ثبت شده است، افزود: از این تعداد تعاونی ۴ هزار و ۶۰۰ تعاونی فعال و هزار و ۵۰۰ تعاونی غیرفعال، راکد و منحل شده‌اند.

حسینی تعداد اعضای تعاونی‌های فعال استان را یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر یعنی ۸۱ درصد اعضای تعاونی‌ها را مردان و ۳۴۰ هزار نفر از اعضای تعاونی‌ها یعنی ۱۹ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ۴۸ درصد جمعیت استان عضو تعاونی هستند، تصریح کرد: این امر نشان می‌دهد آحاد مردم استان به تعاونی علاقمند هستند و روحیه تعاون‌پذیری دارند.

حسینی با بیان اینکه ۵ درصد جمعیت شاغل استان در بخش تعاون فعال هستند، گفت: ۵۵ هزار و ۹۳۳ نفر در تعاونی‌های استان شاغل بوده و بیش از ۵۰ هزار نفر نیز به صورت غیرمستقیم اشتغال دارند.

وی سرمایه تعاونی‌های استان را ۹ هزار و ۶۲۴ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: طبق برنامه توسعه پنجم، باید ۲۰ درصد از اشتغال ۲۲ میلیون نفر شاغل در کشور متعلق به بخش تعاون باشد که این محقق نشده و در حال حاضر این رقم کمتر از ۵ درصد است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: ارزش افزوده بخش تعاون در اقتصاد کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه باید بیش از ۲۵ درصد می‌شد که در حال حاضر این رقم کمتر از هفت درصد بوده که امیدواریم این امر در برنامه ششم توسعه تحقق یابد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی در خصوص انواع مختلفی از تعاونی‌ها در استان گفت: هزار و ۳۴۵ تعاونی در بخش خدمات فعالیت می‌کنند که نزدیک به ۳۰ هزار عضو دارد، همچنین تعاونی‌های بخش صنعتی نیز ۹۷۸ مورد است که ۹ هزار و ۶۰۳ نفر عضو این تعاونی‌ها هستند.

وی ادامه داد: ۵۷۹ تعاونی در بخش مسکن با ۸۹ هزار و ۳۷۸ عضو، ۵۲۷ تعاونی کشاورزی با شش هزار و ۹۵۰ عضو، ۲۶۲ تعاونی مربوط به تامین نیاز مصرف کنندگان با ۲۷۲ هزار عضو و ۱۲۱ تعاونی فرش دستباف با سه هزار و ۲۴۲ عضو فعالیت می‌کنند.

حسینی افزود: ۹۲ تعاونی حمل و نقل با ۱۳ هزار عضو و دو هزار و ۵۰۰ اشتغالزایی، ۸۰ تعاونی عمرانی با دو هزار و ۷۲۲ عضو و ۷۰۳ اشتغال، ۴۶ تعاونی معدنی با ۶۲۳ عضو و ۴۱ تعاونی اعتبار با ۲۶ هزار عضو از دیگر تعاونی‌‌های فعال استان هستند.

منبع:فارس