دست زنجانی‌ها به «چرخ و فلک» نرسید/ شعاع اوقات فراغت تنگ‌تر شد
دست زنجانی‌ها به «چرخ و فلک» نرسید/ شعاع اوقات فراغت تنگ‌تر شد

به گزارش اویاقلیق،زنجان مرکز استان و شهری با جمعیت حدود ۴۰۰ هزار نفر، از جمله شهرهایی است که به لحاظ بسترهای تفریحی ضعیف بوده و مردم آن طی ۳۰ سال اخیر فقط یک شهربازی روباز – همان پارک ملت با بیش از دو دهه قدمت- مجهز به وسایل بازی را تجربه کرده‌اند. پارک ها و […]

صثبه گزارش اویاقلیق،زنجان مرکز استان و شهری با جمعیت حدود ۴۰۰ هزار نفر، از جمله شهرهایی است که به لحاظ بسترهای تفریحی ضعیف بوده و مردم آن طی ۳۰ سال اخیر فقط یک شهربازی روباز – همان پارک ملت با بیش از دو دهه قدمت- مجهز به وسایل بازی را تجربه کرده‌اند.

پارک ها و فضاهای سبز زنجان جایی بر گذراندن اوقات فراغت ندارند

اگر بخواهیم پارک‌ها و فضای سبز شهر زنجان را به‌عنوان یکی از فضاهای گذران اوقات فراغت زنجانی‌ها محسوب کنیم، جز چند مکان محدود که اغلب از استانداردها و ملزومات مورد نیاز بی‌بهره‌اند، نمی‌توان به فضای جدیدی اشاره کرد.

پارک ملت در شرق زنجان دارای دو محیط بازی مجزا به نام‌های شهربازی شماره یک و دو، قدیمی‌ترین شهربازی زنجان است که با وجود انبوه جمعیت روان به‌سوی آن، تجهیزات مناسبی ندارد.

تجهیزات شهربازی زنجان پاسخگویی نیاز مراجعه کنندگان نیست

تعداد وسایل بازی پارک ملت به انگشتان دست هم نمی‌رسد و همین محدود لوازم که عمری طولانی دارند و رو به فرسودگی گذارده‌اند، تابستان امسال روی خوشی به شهروندان نشان ندادند، تنها چرخ و فلک و تنها سرسره آبشاری شهر، امسال به‌دلیل استاندارد نبودن از رده فعالیت خارج شدند و بار تقاضا بر دو تاب بازی، قایق‌ها، یک فضای‌ ماشین‌سواری، خانه توپ و کشتی نوح تحمیل شد.

یکی‌دیگر از پارک‌های شرقی پارک ویژه بانوان است که در ساعاتی خاص و برای بانوان مفید واقع شده است.

غرب شهر هم پارک گلستان است که پیکری نیمه‌جان دارد و پارک ارم با چند وسیله بازی ابتدایی، برای میزبانی از مردم شمال شهر گاوازنگ است با ظرفیتی محدود که یک فضای سرپوشیده برای بازی کودکان دارد و در نقطه‌ای دیگر از شهر واقع در میدان صدف، محل سرپوشیده‌ای بازهم مختص کودکان و در جنوب شهر فضای گردشگری زنجانرود است که سال‌ها نیمه‌تمام خودنمایی می‌کند.

پارک‌های محلی داخل شهر هم که شورای چهارم تاکید بر تکمیل و بهره‌برداری از آن دارد، جز سه چهار پارک که لوازم بازی بیشتری دارد و پرطرفدارتر است، سایرین در حد فضای سبزی ناچیزند که مردم به ناچار در آغوش آن آرام می‌گیرند.

شب‌های تابستان انبوه جمعیت وارد پارک ملت – همان شهربازی معروف- می‌شود و صف‌های طولانی مقابل معدود جایگاه‌های بازی تشکیل می‌شود.

تجهیزات بازی شهربازی زنجان شاهد نگاه‌های ملتمسانه کودکان و نوجوانانی است که مشتاقانه در پی پر کردن اوقات فراغت خود هستند.

اجاقلو یکی از شهروندان زنجانی است که همراه خانواده روانه شهربازی زنجان شده است، در صف طویل قایق سواری ایستاده و مهسا دختر ۶ ساله او بیقرار است تا سریع‌تر سوار قایق شود، قایق‌هایی رنگ پریده که هنوز مایه ذوق کودکان هستند. او می‌گوید: متاسفانه زنجان فضای مناسبی برای تفریح ندارد و این تنها شهربازی هم امکانات ناچیزی دارد.

شهروند زنجانی: شهربازی زنجان از دوره کودکی من همین شکلی است و خدمات تفریحی این شهر در ۳۰ سال گذشته درجا می‌زنداین شهروند زنجانی ادامه می‌دهد: به‌دلیل شلوغی و قدیمی بودن تجهیزات، رغبت نمی‌کنم به پارک ملت بیایم اما به اصرار فرزندانم ناچار هستم.

ساعت یک بامداد است. رمضانی مادر هانیه کوچولو هنوز در صف ماشین‌سواری منتظر است، او که از صف طولانی خسته شده لب به شکایت گشوده و می‌گوید: حال که ما هزینه بازی را می‌پردازیم چرا تعداد لوازم بازی را بیشتر نمی‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: این شهربازی از دوره کودکی من همین شکلی است و تغییری نکرده، هر نسل تفریحی مختص خود دارد و نیازهایی متنوع اما خدمات تفریحی این شهر در ۳۰ سال گذشته درجا می‌زند.

مردم زنجان بیش از دو دهه به تنها شهربازی روباز دارای تجهیزات قناعت کرده‌اند تا بالاخره مسئولان شهر در سال‌جاری اخبار نویدبخشی برای رونق این شهربازی اعلام کنند.

گرچه پیش‌تر سردسیر بودن جغرافیای زنجان یکی از توجیه‌های مسئولان برای نبود سرمایه‌گذار در بخش ساخت و تجهیزات شهربازی‌ها مطرح می‌شد اما اکنون با طرح چند منظوره بودن شهربازی‌ها و احداث شهربازی روباز و سرپوشیده به‌صورت توأمان، این توجیه دیگر قابل پذیرش نیست.

ملایی یگانه:عمده تجهیزات شهربازی زنجانی متعلق به ۲۵ سال پیش استشهردار زنجان با بیان اینکه عمده تجهیزات شهربازی زنجانی متعلق به ۲۵ سال پیش است، بر لزوم به‌روز شدن این تجهیزات تاکید کرد.

حبیب ملایی‌یگانه خاطرنشان کرد: شهربازی شماره یک برای تجهیز به سرمایه‌گذار واگذار و مقرر شده است طی هشت ماه ۱۲ وسیله بازی جدید و استاندارد توسط سرمایه‌گذار نصب شود.

به گفته وی، آگهی جذب سرمایه‌گذار برای شهربازی شماره دو نیز به‌زودی منتشر می‌شود تا سال آینده از مردم با خدمات بیشتری استقبال شود.

شهردار زنجان با اشاره به استاندارد نبودن بخشی از تجهیزات شهربازی و قدیمی بودن آن‌ها، یادآور شد: تعدادی از وسایل بازی شهربازی زنجان به‌دلیل استاندارد نبودن متوقف شده‌اند.

وی با بیان اینکه جذب سرمایه‌گذار برای تجهیز همه پارک‌های سطح شهر در برنامه کاری سال آتی شهرداری زنجان است، افزود: پارک‌های ارم، گرده داغ، گلستان و خانه بوران در اولویت اعلام فراخوان جذب سرمایه‌گذار است.

شهردار زنجان تصریح کرد: مقرر شده بخش خصوصی در قالب طرح بهره‌وری منابع طبیعی، پارک‌ها را در قالب پارک پرندگان، رستوران، شهربازی سرپوشیده و روباز تجهیز کند که با تحقق آن، شهروندان شاهد تحولی مناسب در بخش تفریحی خواهند بود.

شهروندان زنجانی در حالی تابستان ۹۴ را سپری کردند که مسوولان شهری زنجان هر سال وعده بهبود وضعیت سرویس دهی و ارتقاء سطح کیفی تجهیزات موجود در تنها شهربازی استان زنجان را می دهند ولی هیچ تحولی و اقدامی در این زمینه صورت نمی گیرد.

استهلاک تجهیزات و وسایل بازی در شهربازی شهر زنجان از یک سو و همچنین بالا رفتن آمار مراجعه کنندگان باعث شده است شهربازی زنجان دیگر نتواند جوابگوی مراجعه کنندگان باشد و شهروندان زنجانی هر روز شاهد از رده خارج شدن و تعطیلی یکی از تجهیزات و وسایل شهربازی پارک ملت هستند.

منبع:مهر