آسیب‌پذیر بودن تامین ۵۳ درصد آب کلانشهر تبریز از زرینه‌رود
آسیب‌پذیر بودن تامین ۵۳ درصد آب کلانشهر تبریز از زرینه‌رود

به گزارش اویاقلیق به نقل از فارس، علیرضا ایمانلو اظهار داشت: با توجه به اینکه با یک مورد قطعی آب ۳۳ ساعته ناشی از ترکیدگی در روزهای گرم سال در خط انتقال و تأسیسات آبرسانی زرینه‌رود که ۵۳ درصد ظرفیت آب کلانشهر تبریز را تأمین می‌کند، توزیع آب با مشکل مواجه شد که ضرورت دارد […]

هبه گزارش اویاقلیق به نقل از فارس، علیرضا ایمانلو اظهار داشت: با توجه به اینکه با یک مورد قطعی آب ۳۳ ساعته ناشی از ترکیدگی در روزهای گرم سال در خط انتقال و تأسیسات آبرسانی زرینه‌رود که ۵۳ درصد ظرفیت آب کلانشهر تبریز را تأمین می‌کند، توزیع آب با مشکل مواجه شد که ضرورت دارد تدابیر لازم برای تامین آب از منابع دیگر اندیشیده شود.

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای مدیریت مصرف آب در کلانشهر تبریز در سال‌جاری، با اشاره به حفر و تجهیز ۱۰ حلقه چاه به جای چاه‌های از مدار بهره‌برداری خارج شده است، افزود: مهندسی مجدد تجهیزات ۲۰ حلقه چاه اعم از اصلاح الکتروپمپ‌ها، تضمین محل نصب پمپ، اصلاح قدرت برق و سایر با افزایش ظرفیت ۲۵۰ لیتر در ثانیه و همکاری با شرکت آب منطقه‌ای استان برای اتصال طرفین خط فولادی ۳۲ کیلومتر اجرا شده خط دوم زرینه‌رود، انجام شده است.

ایمانلو با اشاره به شناسایی و قطع انشعابات غیرمجاز و قطع انشعابات پرمصرف و تعویض کنتورهای خراب و اصلاح و بازسازی خطوط انتقال در برخی مناطق استان گفت: مهم‌ترین اقدامات پیش‌بینی شده برای این امر در سال ۹۴ حفر و تجهیز چاه‌های جدید و اصلاح شبکه آب و اجرای خط انتقال آب به شهرستان‌های استان و لایروبی قنات‌ها برای افزایش آبدهی است.

این مسئول در ادامه بر بحث فرهنگ‌سازی در خصوص مصرف آب تاکید کرد و افزود: در این زمینه نیز هماهنگی‌های لازم با ائمه محترم جمعه و جماعات برای تبیین اهمیت صرفه‌جویی مصرف آب در خطبه‌های نماز جمعه و جماعات در همه شهرها و تشکیل جلسات جداگانه در مرکز استان و سایر شهرستان‌ها با فرمانداران،‌ اعضای شورا و شهرداری‌ها برای بررسی راه‌های همکاری و هماهنگی در مدیریت مصرف آب و به حداقل رساندن مصرف آب در انشعابات فضای سبز انجام شده است.

قطع آب یک هزار مشترک پر مصرف در آذربایجان‌شرقی

وی ادامه داد: تشویق و ترغیب مردم به مصرف بهینه آب شرب به منظور جلوگیری از هدررفت آب همچنین چاپ و پخش آگهی‌های تبلیغاتی در صدا و سیما و جراید در جهت مدیریت مصرف آب و برگزاری مراسم هفته آب با هماهنگی مسئولان آموزش و پرورش استان در تبریز و سایر مناطق همچنین تشویق دانش‌آموزان برای کمک به تبلیغ و فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف آب از جمله دیگر برنامه‌های فرهنگ‌سازی در استان است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با اشاره به تامین آب استان از طریق  ۳۷۶ فقره چاه آب، قنات و چشمه در استان با بیان وضعیت بخش آب تا پایان سال۹۳ اضافه کرد: وضعیت طول شبکه توزیع تا پایان سال گذشته ۸ هزار و ۷۲۶ کیلومتر بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با اشاره به وضعیت بحرانی آب استان گفت: به مشترکان پرمصرف اعلام کرده‌ایم در صورت عدم رعایت الگوی مصرف آب قطع می‌شود که تاکنون انشعاب آب یک‌هزار مشترک قطع شده است.

تعداد تصفیه‌خانه‌های استان به ۱۴ تصفیه‌خانه افزایش می‌یابد

ایمانلو در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه حجم مخازن در مدار استان در سال گذشته ۹۰۱ هزار و ۱۰۰ مترمکعب بوده است، تصریح کرد: تعداد تصفیه‌خانه‌های آب در مدار استان ۹ واحد بوده و ۳۴ واحد آزمایشگاه آب در استان وجود دارد.

این مسئول در خصوص وضعیت اقلام پایه بخش فاضلاب استان در سال گذشته اظهار داشت: تا پایان سال گذشته ۱۶۳ هزار و ۱۲۳نفر و به عبارتی ۵۷ درصد جمعیت استان زیرپوشش فاضلاب قرار دارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تعداد انشعابات فاضلاب استان تا پایان سال گذشته ۵۸۵ هزار و ۲۱۶ فقره بوده، افزود: طول شبکه فاضلاب تا پایان سال گذشته ۲ هزار و ۸۴۷ کیلومتر بوده و با توجه به آمار، تعداد ۱۲ شهر دارای انشعاب فاضلاب بوده و در ۱۷ شهر نیز طرح فاضلاب در آنها اجرا می‌شود.

وی، از وجود ۲۴ واحد آزمایشگاه در استان خبر داد و گفت: تا پایان سال ۹۳ تعداد ۹ واحد تصفیه‌خانه فاضلاب در مدار در استان وجود داشته و تعداد پنج واحد نیز در دست ساخت بوده است.

طرح فاضلاب تبریز با اعتبار ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تکمیل می‌شود

ایمانلو با بیان اینکه شبکه فاضلاب شهر تبریز در صورت تامین اعتبار چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی تا چهار سال آینده تکمیل می‌شود، گفت: اجرای ۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب تبریز در برنامه سال‌جاری قرار دارد و ما درصدد استفاده از منابع فاینانس برای اجرای این طرح هستیم.

وی با بیان اینکه تعداد انشعابات آب کلانشهر تبریز تا پایان سال گذشته ۶۱۵ هزار و ۱۲۹ فقره و طول شبکه توزیع چهار هزار و ۲۶ کیلومتر بوده است، افزود: پنج آزمایشگاه آب و سه تصفیه‌خانه آب در مدار در این شهر وجود دارد.

ایمانلو در خصوص وضعیت اقلام پایه بخش فاضلاب کلانشهر تبریز، اظهار داشت: تا پایان سال گذشته ۶۳٫۷۹ درصد جمعیت کلانشهر تبریز زیرپوشش فاضلاب قرار داشته‌اند.

روزانه به طور متوسط یک‌هزار و ۴۲۸ نمونه از آب شرب تبریز انجام می‌شود

ایمانلو در رابطه با عملکرد بخش کنترل کیفیت آب در سال ۱۳۹۳ بیان کرد: روزانه به طور متوسط یک‌هزار و ۴۲۸ نمونه و سه هزار و ۴۷۰ پارامتر آزمایش شده و در کل ۵۵ میلیارد ریال هزینه برای آزمایش‌های انجام یافته صرف شده است.

وی در خصوص آمار شهرهای مواجه با تنش آبی در تابستان ۱۳۹۳ گفت: سال گذشته در هفت شهر قره‌آغاج، تسوج، شرفخانه، بستان‌آباد، بخشایش، کلوانق و نظرکهریزی با قطعی آب مواجه بودیم و در چهار شهر میانه، کلانشهر تبریز، مرند و خمارلو تولید و مصرف با موازنه منفی صورت گرفت و در ۱۰ شهر دیگر تولید و مصرف سربه‌سر انجام گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی افزود: برای مدیریت مصرف آب در استان نیز تعداد ۵۵ مورد جلسات مدیریت بحران آب با مدیران امور شهرستان با یک‌هزار و ۶۲۰ مصوبه و پیگیری اجرای مصوبات همچنین هماهنگی‌ها و تعاملات لازم با مدیران و معاونان استانداری و مدیریت بحران استان و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای برای انجام اقدامات به منظور گذر از بحران سال‌جاری و حل مشکلات تامین آب کلانشهر تبریز انجام شده است.

میزان هدررفت آب در آذربایجان‌شرقی ۱۸٫۶ درصد و در تبریز ۱۶٫۹ درصد است

وی در ادامه در رابطه با اقدامات انجام شده برای مدیریت مصرف آب در استان تصریح کرد: با توجه به میزان ۲۳ درصدی هدررفت آب در صنعت صورت می‌گیرد و از این رو ما با انجام تدابیر لازم این میزان را به ۱۸٫۶درصد در سطح استان و ۱۶٫۹درصد در کلانشهر تبریز در سال کاهش داده‌ایم.