اسرائیل بیش از هر زمان دیگر از توان آتش حزب‌الله هراسان است/تسلیحات حزب‌الله، کشنده و دقیق هستند
اسرائیل بیش از هر زمان دیگر از توان آتش حزب‌الله هراسان است/تسلیحات حزب‌الله، کشنده و دقیق هستند

طراحان جنگی ارتش رژیم صهیونیستی درباره احتمال جنگ با جنبش حزب‌الله لبنان می‌گویند مسئله در اینجا نه وقوع یا عدم وقوع جنگ بلکه زمان وقوع آن است. آنها، به گفته بسیاری از افراد آگاه به این موضوع، بر اساس نتایج برآوردهای اطلاعاتی، از توان آتش نیروهای حزب‌الله و گزارش‌هایی از همکاری‌های اخیر ارتش لبنان با […]

طراحان جنگی ارتش رژیم صهیونیستی درباره احتمال جنگ با جنبش حزب‌الله لبنان می‌گویند مسئله در اینجا نه وقوع یا عدم وقوع جنگ بلکه زمان وقوع آن است. آنها، به گفته بسیاری از افراد آگاه به این موضوع، بر اساس نتایج برآوردهای اطلاعاتی، از توان آتش نیروهای حزب‌الله و گزارش‌هایی از همکاری‌های اخیر ارتش لبنان با نیروهای این جنبش هراسانند.

روزنامه «جروزالم‌پست» ضمن گزارش این مطلب افزود جنگ‌های اسرائیل تا کنون علیه کشورهایی در مرزهای مشخص اتفاق افتاده است اما این رژیم اکنون با شرایطی دست و پنجه نرم می‌کند که پیچیده‌تر از هر زمان دیگر است.

این روزنامه به نقل از مقامات نظامی رژیم صهیونیستی می‌نویسد جنگ بعدی این رژیم در مناطق شمالی، دشوارترین عملیات شناخته شده تا به امروز خواهد بود، چرا که این رژیم را در برابر سازمان‌هایی قرار می‌دهد که کاملاً مصمم هستند و محدود به هیچ مرز جغرافیایی نیستند.

مقامات جنگی اسرائیل از این نگران هستند که درگیری بعدی با حزب‌الله لبنان، بدون تردید به معنای آن است که مبارزان این جنبش که اکنون کنترل تعدادی از مناطق راهبردی در سوریه را در دست دارند می‌توانند جبهه شمالی در بلندی‌های جولان را زیر آتش خود بگیرند.

مطابق این تحلیل، در صورتی که اسرائیل از بلندی‌های جولان هدف حمله قرار بگیرد با حملات مشابهی هم از جانب لبنان روبرو خواهد شد که جنبش‌های اسلامی در حال تقویت در آنجا هستند.

جروزالم‌پست با بیان اینکه «همه می‌دانند این سناریو چگونه پیش خواهد رفت» می‌نویسد «فرماندهی جبهه داخلی» در مناطق شمالی و جنوبی هدف حملاتی با شدت قابل توجه قرار خواهد گرفت.

روزنامه صهیونیستی در ادامه تأکید می‌کند: «خبرنگاران حوزه نظامی که اخبار ارتش را پوشش می‌دهند می‌گویند هرگز زمانی را به خاطر نمی‌آورند که فرماندهان بلندپایه ارتش اسرائیل به اندازه ماه‌های گذشته بر ضرورت نیاز به دفاع تأکید کرده باشند.»

این تحلیل حاکی است اوضاع در مناطق شمالی به قدری «وخیم» خواهد شد که ارزیابی‌های میدانی ارتش اسرائیل در وهله اول بر ضرورت دفاع، قبل از حمله تأکید می‌کنند. جروزالم‌پست نوشت: «مقامات ارشد نظامی اسرائیل نیز به خوبی می‌دانند که بهترین راه برای پیروز شدن در جنگ جبهه شمال اتخاذ مجموعه‌ای از تدابیر دفاعی و در همان حین، وارد آوردن ضربه‌ای به دشمن است که نیروهای آن قدرت بازسازی نداشته باشند.»

یکی از دلایل این نگرانی‌های مقامات وزارت جنگ ارتش رژیم صهیونیستی، مطابق این تحلیل، آن است که نهادهای اطلاعاتی اسرائیل از مدتها پیش سرگرم جمع‌بندی اطلاعاتی بوده‌اند که هدف آنها برآورد قدرت آتش نیروهای حزب‌الله بوده است.

به نوشته جروزالم‌پست، جاسوس‌های اسرائیلی مدتها سرسختانه مشغول تحلیل تسلیحات اسرائیل بوده‌اند و «نتیجه‌گیری آنها این است که تسلیحات حزب‌الله نه تنها کشنده، بلکه دقیق هستند.»

برخی از این تسلیحات توسط خود حزب‌الله ساخته شده‌اند و بخش اعظم آنها را ایران در اختیار مبارزان این جنبش قرار داده است. به نوشته جروزالم‌پست بر خلاف زمانی که یک سازمان با قدرت آزاررسانی در سطح محدود بود «اکنون این اجماع وجود دارد که اسرائیل در حال مقابله با یک سازمان نظامی تمام عیار است.»

این تحلیل اضافه می‌کند: «تحلیلگران در هفته‌های گذشته شاهد یک پیوند نظامی تاریخی که بین حزب‌الله و ارتش لبنان شکل گرفته بوده‌اند.»

به نوشته این روزنامه، سربازان فرماندهی جبهه شمالی که در واحدهای دیده‌بانی مستقر هستند متوجه اقدامات گشتی مشترک توسط نیروهای ارتش لبنان و نیروهای حزب‌الله شده‌اند.

در بخش پایانی این گزارش نوشته شده است: «آیا این امکان وجود دارد که ارتش لبنان در جنگ بعدی در کنار حزب‌الله مبارزه کند؟ اسرائیل این را رد نمی‌کند و دارد خودش را برای آن آماده می‌کند.»