ماجرای غیب شدن مجسمه های میادین شهر، این بار دربناب
ماجرای غیب شدن مجسمه های میادین شهر، این بار دربناب

 از حرف و حدیث هایی که آن زمان در خصوص این موضوع مطرح شد می گذریم، اما وقتی این روزها با ناپدید شدن سه مجسمه از میادین اصلی شهر بناب مواجه شدیم ، معمای غیب زدن مجسمه های تهران در ذهن ها تداعی شد. ماجرای مجسمه های بناب زمانی شروع شد که شهردار سابق به […]

 بئهناز حرف و حدیث هایی که آن زمان در خصوص این موضوع مطرح شد می گذریم، اما وقتی این روزها با ناپدید شدن سه مجسمه از میادین اصلی شهر بناب مواجه شدیم ، معمای غیب زدن مجسمه های تهران در ذهن ها تداعی شد.
ماجرای مجسمه های بناب زمانی شروع شد که شهردار سابق به بهانه ساماندهی میدان امیرکبیر بصورت غیرمنتظره مجسمه چندین ساله این شخصیت تاریخی را از میدان برداشت و به پارک فرهنگیان سه منقل کرد اما به دنبال جستجوها و پیگیری های جمعی از شهروندان اعلام کرد که می خواهد طرح جدیدی از مجسمه امیرکبیر را تهیه و درهمان مکان نصب کند.
درهمین راستا روابط عمومی شهرداری بناب درهفدهم مردادماه سال گذشته ( مصادف با روز خبرنگار ) ضمن انتشار فراخوانی از هنرمندان خواست هرگونه ایده و طرح خود را دراین زمینه ارائه دهند.
با اینکه عملیات ساماندهی میدان امیرکبیر درهمان ایام تمام شد اما هنوز که بیش از یکسال ازاین موضوع می گذرد جای خالی امیرکبیر قهرمان تاریخ در میدان خود دیده می شود.
البته دراین موضوع اعتراض آقای بابک رحیمیان یکی از اعضای شورای شهر را فراموش نکرده و عین طرح پیشنهادی وی در بند چهار، یکصد و یازدهمین جلسه شورای چهارم شهر بناب را نقل می کنیم هرچند مصوبه شورا دراین خصوص اجرایی نشد.
طرح پیشنهاد آقای بابک رحیمیان عضو محترم شورا احتراماً با توجه به اینکه تندیس امیرکبیر چندین سال است به عنوان نماد ورودی میدان شهرمان با نام میدان امیرکبیر شناخته می شود اخیراً به پارک فرهنگیان منتقل شده که نام آن هیچ سنخیتی با این محله نداشته و مورد اعتراض مردم عزیز واقع شده ، لذا شایسته است مصوب فرمائید هر چه سریعتر مجسمه فوق به محل سابق برگردانده شود تا رضایت همشهریان عزیزمان از این انتقال حاصل شود. موضوع در جلسه مطرح و مقررشد تا پایان سال ۹۳ تندیس امیرکبیر با ابعاد مناسب و با مد نظر قرار دادن شمایل واقعی و در شان ایشان تهیه و در محل مذکور نصب شود.
ناپدید شدن مجسمه شهریار شیرین سخن آذربایجان نیز دنباله همین ماجرا بود که مردادماه امسال بازهم به بهانه ساماندهی یا بهتر بگوییم حذف میدان شهریار ، کل میدان را به همراه مجسمه وسط آن حذف کردند.
اینکه حذف کلی این میدان چه مسائلی را برای شهروندان و رانندگان بوجود آورده و موجب سردرگمی آنها درهنگام تردد از آنجا می شود بحث جداگانه و کارشناسی است که اکنون مجال طرح آن نمی باشد اما هرچه باشد بازهم نمادی از مشاهیر و مفاخر کشورمان و این بار شاعر محبوب آذربایجان و اسطوره ادبی ایران کهن از دیدگان شهروندان بنابی غیب شده است.
با علم براینکه مجسمه های میادین مختلف سطح شهر علاوه بر نماد مشاهیر و مفاخر ملی بودن موجب زیبایی مبلمان شهری می شود اما از طرفی نباید منکر این نکته هم بشویم که برچیده شدن آنها از مکان های چندین ساله خود با اعتراض افکارعمومی شهروندانی مواجه می شود که مدتهاست چشم شان به دیدن آنها انس گرفته و از آنها خاطره و پیام می گیرند.
ماجرا به اینجا ختم نمی شود و درهیاهوی ساماندهی میدان تامین اجتماعی در مردادماه امسال نماد و مجسمه این میدان نیز که مزین به آرم مقدس الله بود به آرامی ناپدید می شود تا به این ترتیب زنجیره غیب شدن مجسمه های میادین اصلی بناب کامل تر و درعین حال درازتر شود.
جمعی از شهروندان بنابی و فعالان اجتماعی با مراجعه به خبرنگار ایرنا دراین شهرستان خواستار پیگیری این موضوع و پاسخ مسئولان شهر به این سوال افکار عمومی شدند.
این افراد معتقدند شهرداری باید در خصوص اینگونه شبهات بتواند با اطلاع رسانی مناسب نسبت به تنویرافکار عمومی و پیشگیری از بروز هرگونه ابهام در اذهان شهروندان اقدام کند.
از مسئولان شهرداری بناب که این روزها به جابجایی و کوچک سازی میادین و فلکه های شهر مشغول هستند دلیل این معما را جویا شدیم و شهردار محبوب بناب درتماس تلفنی با ما اعلام کرد: موضوع برداشتن مجسمه سابق امیرکبیر از میدان امیرکبیر بناب مربوط به مدیران وقت شهرداری بوده و تقصیر آن متوجه دوران مدیریت اینجانب نمی باشد.
مقصود کفشنوچی افزود : با وجود اینکه برای نصب مجدد مجسمه امیرکبیر در آن میدان بی میل نیستیم اما از طرفی برخی بزرگان دینی و فرهنگی شهرستان مایل به ترویج نصب تندیس در سطح شهر نیستند و نصب مجدد مجسمه را مصلحت نمی دانند.
وی در خصوص ناپدید شدن مجسمه استاد شهریار نیز گفت: این تندیس همزمان با حذف میدان شهریار توسط شهرداری برداشته شده و ما مصمم و موظف هستیم طرح و شکل جدید این تندیس و پایه آن را تا ۱۰ روز آینده در فضای جدید آن محوطه یعنی ابتدای بلوار سمت میدان اجتماعی نصب کنیم.
شهردار بناب با تاکید بر تغییر چهره عناصرهای موجود در سطح شهر گفت: نماد موجود در میدان تامین اجتماعی بناب که در سالهای گذشته بصورت اختصاصی از طرف سازمان تامین اجتماعی درآن میدان طراحی و نصب شده بود در جریان تغییر هندسی و کوچک سازی میدان برچیده شده و قرار است درصورت تامین منابع مالی توسط سازمان تامین اجتماعی شکل جدیدی از آن طراحی و نصب شود.
کفشنوچی اظهار کرد: اداره کل تامین اجتماعی استان برای طراحی و نصب نماد جدید در میدان تامین اجتماعی ۱۵۰ میلیون ریال تصویب و اختصاص داده است که مبلغ ناچیزی است اما درصورتی که این مبلغ افزایش نیابد شهرداری بناب خود نسبت به طراحی و نصب نماد دیگر اقدام خواهد کرد.