حکم قضایی ورود به محوطه پردرخت کوی صفاری اجرا شد
حکم قضایی ورود به محوطه پردرخت کوی صفاری اجرا شد

محمدحسین حسن‌زاده با یادآور شدن ممانعت‌های متعدد مالک محوطه فضای سبز کوی صفاری از ورود کارشناسان سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تبریز به این محوطه اظهار داشت: در روزهای اخیر، کارشناسان حفظ و گسترش فضای سبز، با داشتن حکم قضایی به همراه عوامل انتظامی وارد محوطه فضای سبز کوی صفاری شده و نسبت به ارزیابی […]

dsمحمدحسین حسن‌زاده با یادآور شدن ممانعت‌های متعدد مالک محوطه فضای سبز کوی صفاری از ورود کارشناسان سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تبریز به این محوطه اظهار داشت: در روزهای اخیر، کارشناسان حفظ و گسترش فضای سبز، با داشتن حکم قضایی به همراه عوامل انتظامی وارد محوطه فضای سبز کوی صفاری شده و نسبت به ارزیابی وضعیت درختان این محوطه اقدام کردند.

وی افزود: در جریان این ارزیابی، تعداد ۳۶۶ اصله درخت ارزشمند، شمارش و گزارشی از وضعیت حیاتی آن‌ها تهیه شد.

وی با بیان این‌که متاسفانه وضعیت درختان این محوطه زیاد عادی نیست، اضافه کرد: با این حال، با توجه به بالا بودن سطح سفره آب‌های زیرزمینی در این منطقه و ریشه‌دار بودن درختان، خوشبین هستیم که آسیب‌دیدگی دو سه ساله اخیر این محوطه، به شرط آبیاری‌ منظم و اجرای عملیات هرس، قابل‌جبران باشد.

حسن‌زاده اظهار داشت: چنین وضعیتی اگر در سایر نقاط شهر حاکم بود، امروز درختان به کلی از بین رفته بوند؛ اما درختان این محوطه کماکان زنده هستند و همین ویژگی، نکته امیدوارکننده‌ای است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز ادامه داد: شماری از درختان این محوطه خشک شده که البته این احتمال وجود دارد که این اتفاق، پیش از تخریب خانه‌های موجود در محوطه، روی داده باشد.

وی تاکید شد: طی مکاتبه‌ای، مقرر شد مالک، نسبت به آبیاری درختان اقدام کند؛ در غیر این صورت، سازمان پارک‌ها و فضای سبز، درختان را با امکانات خود آبیاری کرده و هزینه آبیاری را بر عهده مالک خواهد گذاشت.

حسن‌زاده اظهار داشت: با هماهنگی معاونت عمرانی استانداری، مقررشده تغییر کاربری این محوطه در کمیسیون ماده پنج، پیگیری شده و در صورت صلاحدید کاربری محوطه به فضای سبز تغییر یابد.

 محوطه پر درخت کوی صفاری در خیابان راه آهن، حدفاصل چهارراه خطیب و نصف راه، با مساحت ۱۲ هزار مترمربع، چند سال پیش محوطه خانه‌های مسکونی یکی از مجموعه ها بود.  حدود سه سال پیش، پس از تخریب واحدهای مسکونی، درختان تنومند موجود در محوطه، به حال خود رها شده اند و علاوه بر این که آبیاری نمی شوند، نخاله های حاصل از تخریب خانه‌های مسکونی نیز به پای درختان ریخته شده‌اند. به این ترتیب، بارش‌های فصلی، عصاره این نخاله ها را، همچون سمی، به ریشه درختان تزریق کرده و آن ها را می خشکاند.

این در حالی است که محوطه مذکور قابلیت تبدیل شدن به یک پارک محله ای را دارد و می‌تواند به عنوان یکی از زیباترین پارک های شهر، سرانه فضای سبز شهر را تقویت کند.