فعالیت مرکز مشاوران شورای شهر تبریز در چارچوب قانون بوده است
فعالیت مرکز مشاوران شورای شهر تبریز در چارچوب قانون بوده است

فعالیت مشاوران از بین اقشار و گروههای مختلف، یکی از اختیارات و چه بسا امتیازات یک مدیر اجرایی یا تصمیم گیر به شمار می آید. به دنبال طرح این موضوع، با دکتر شهرام دبیری رئیس شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص فعالیت اتاق فکر مشاوران و نیر نحوه ی همکاری این مشاوران به گفتگو نشستیم. […]

زطفعالیت مشاوران از بین اقشار و گروههای مختلف، یکی از اختیارات و چه بسا امتیازات یک مدیر اجرایی یا تصمیم گیر به شمار می آید.
به دنبال طرح این موضوع، با دکتر شهرام دبیری رئیس شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص فعالیت اتاق فکر مشاوران و نیر نحوه ی همکاری این مشاوران به گفتگو نشستیم.

شهرام دبیری رئیس شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه در شوراهای قبلی و در دوران ریاست آقایان نورمحمدزاده ، ششگلانی و … هم برخی از کارشناسان و افراد به عنوان مشاور فعالیت می کردند گفت: این مشاوران، از بین نخبگان، اساتید دانشگاه و برخی مدیران انتخاب می شدند که دارای تخصص های ویزه بوده و با تشکیل جلسات مشترک و مختلفی نکته نظرات آنها نیز بهره برداری می شد.

دبیری اضافه کرد: در شوراهای قبلی،  بهشتی رئیس مرکز پژوهشهای شورای شهر انتخاب شده بود و ایشان جلسات مشاوران را هماهنگ می کردند. در اوایل کار شورای چهارم نیز در دفتر شورا محلی برای فعالیت آنها اختصاص یافته بود. مکان اختصاص یافته از نظر جا کوچک بود و عده انگشت شماری از مشاوران در این مرکز حضور می یافتند و به خاطر محدودیت جا و نیز پاره ای مسایل اداری تصمیم گرفته شد تا اتاق فکر مشاوران در محلی غیر از سازمان اداری شورای شهر تشکیل شود.

دبیری با بیان اینکه برای محل جدید هیچ گونه هزینه  ای پرداخت نشده و کار آن تنها به صورت آزمایشی بوده افزود: مقرر شده بود بعداً از طریق شورا این مرکز به صورت مدون و جامع تری فعال تر شده و اجاره بهای آن نیز از طریق شورا پرداخت شود.

دبیری با بیان اینکه این دفتر تاکنون خیلی فعال بوده، افزود: در مدت زمان کوتاه فعالیت مرکز مشاوران، جلسات متعددی برگزار شده و بسیاری از اعضای شورای شهر هم حضور داشتند و کارهای کارشناسی مربوط به لوایح شورا به خصوص طرح ها و لوایح کمیسیون بودجه شورا در آن مطرح می شد، حتی کارشناسانی از تهران، وزارت امور اقصادی و دارایی و اساتید برجسته دانشگاه ومولفین کتاب های تخصصی در این جلسات شرکت می کردند.

دبیری از مهمترین دستاوردهای فعالیت و همفکری این مشاوران گفت: بررسی و تصویب عوارض محلی، بودجه سالانه شهرداری و بسیاری از طرح هایی که مورد استناد و استفاده و تحسین بسیاری از اعضای شوراهای اسلامی سایر کلانشهرها و شهرداران آنها قرار گرفته در این دفترصورت گرفته است.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه افزود: برخی از اعضای شورای شهر نسبت به فعالیت مشاوران، با طرح مسائل مختلف مخالفت خودرا با ادامه کار این دفتر اعلام کردند. جلسات متعددی در این رابطه تشکیل شد و در نهایت مشخص شد عمده مخالفت عده معدودی از اعضا محترم شورابه دلیل عدم اطلاع  از محل تامین هزینه و چگونگی فعالیت دفتربود که مقرر گردید تا این مشکلات از طریق ریاست شورا حل و فصل گردد.
دبیری در ادامه با بیان اینکه در جلسه ای که در شورا در خصوص این موضوع تشکیل شد، در خصوص تعطیلی این دفتر تصمیم گیری نشده بود .

دبیری با اعلام گلایه و ناراحتی خویش از برخوردها و برداشت های برخی از اعضای شورای شهر گفت: متاسفانه شائبه هایی که در مورد این دفتر مطرح کرده بودند هیچ کدام مستند و صحیح نبود. به نظرمن فعالیت این دفتر در چارچوب قانون و منطق بوده و دستاوردهای کارشناسانه و ارزشمندی داشته است که به جرات میتوانم از ان با لفظ بی سابقه یاد کنم.

دبیری افزود: ما از افرادی که چه از داخل و چه از بیرون شورا این مسایل را مطرح می کنند خواسته ایم که اگر شائبه یا تردیدی در روند کار این مشاوران دارند به طور مستند و در چارچوب های قانونی مطرح کنند تا با کوچکترین تخلف احتمالی هم برخورد شود و این امر مشروط بر آن است که مستند و با ارائه مدارک و بدون حب و بغض سخن بگویند و از ایجاد جنجال در این رابطه خودداری کنند که تا به امروز موردی در این خصوص به دست من نرسیده.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز در خاتمه از تصویب و راه اندازی مجدد مرکز پژوهش های شورای شهر تبریز خبر داد و گفت: به هر حال، یک مدیر و رئیس یا مجموعه ی مدیریت شهری نمی تواند بدون بهره گیری از فکر و  اندیشه و پیشنهادات نخبگان و کارشناسان طرح های ارزشمند را اجرایی کند. بنابراین ما نیز هموراه معتقد به تقویت فعالیت مشاوران بوده و از فعالیت آنها استقبال می کنیم.