رئیس جدید انجمن ادبی تبریز معرفی شد
رئیس جدید انجمن ادبی تبریز معرفی شد

“علی‌اکبر صفی‌پور” مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در آیین معارفه‌ و تودیع روسای انجمن ادبی تبریز، با اشاره به پیشینه‌ی مستحکم ادبی و تاریخ و فرهنگ غنی آذربایجان اظهار داشت: در حال حاضر انجمن‌های ادبی متعددی در سطح استان و شهر تبریز فعال هستند که این تعدد، نشان دهنده‌ی ظرفیت بالا و پتانسیل ادبی […]

یس“علی‌اکبر صفی‌پور” مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در آیین معارفه‌ و تودیع روسای انجمن ادبی تبریز، با اشاره به پیشینه‌ی مستحکم ادبی و تاریخ و فرهنگ غنی آذربایجان اظهار داشت: در حال حاضر انجمن‌های ادبی متعددی در سطح استان و شهر تبریز فعال هستند که این تعدد، نشان دهنده‌ی ظرفیت بالا و پتانسیل ادبی این دیار است.

وی انجمن ادبی تبریز را مادر سایر انجمن‌های ادبی فعال در سطح استان  و به نوعی هدایتگر فعالیتهای آنان برشمرد.

صفی‌پور گفت: رئیس و اعضای شورای انجمن ادبی باید اهتمام داشته باشند تا گذشته‌ی غنی شعر و ادب این مرز و بوم را با شعر و ادب امروز پیوند داده و زمینه شکوفایی استعدادهای ادبی منطقه را فراهم آورند و در این راستا باید تمامی افراد با هر نوع نگرش و سلیقه‌ای امکان بهره‌مندی از خدمات این انجمن را داشته باشند.

وی همچنین بر لزوم تعامل شعرای استان با فعالان ادبی سایر استان‌ها و تبادل و انتقال تجربیات آنان تاکید کرد.

در این آیین “ابوالفضل علیمحمدی” به عنوان رئیس جدید انجمن ادبی تبریز معرفی و از خدمات چندین ساله “ایوب شهبازی” رئیس سابق این انجمن تقدیر شد.

گفتنی است ابوالفضل علیمحمدی متولد ۱۳۳۳ شهرستان مرند است. وی تحصیلات ابتدایی خود را در همان شهر و دبیرستان را در تبریز و تهران به پایان رسانده و موفق به اخذ لیسانس  از دانشسرای عالی تهران در رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی شد است.

وی از محضر اساتیدی همچون دکتر عبدالحسین زرین‌کوب، دکتر ضیاءالدین سجادی، دکتر ژاله آموزگار،‌دکتر جعفر شعار ، دکتر محمد استعلامی و دکتر حسن هنرمندی بهره  برده و سپس در رشته ‌مدیریت آموزشی موفق به اخذ فوق لیسانس شده است.

علیمحمدی، عضویت در شورای برنامه‌ریزی فرزندان شاهد استان، مسوولیت آموزش متوسطه ناحیه یک تبریز، مسولیت انجمن ادبی تبریز از سال ۷۶الی ۸۰،‌عضویت در هیات علمی حوزه‌ی هنری استان، و همکاری با سازمان تالیف کتب درسی ایران را در کارنامه‌ی فعالیت خود دارد.

وی سالها همراه و همنشین استاد سیدمحمدحسین شهریار بوده و از سال ۶۵ تا پایان عمر به طور مستمر از محضر وی کسب فیض نموده است.

علیمحمدی بیش از بیست جلد تالیف و تحقیق در زمینه شهریارشناسی و ادبیات ترکی و فارسی و یکصد و پنجاه مقاله در نشریات معتبر علمی و ادبی دارد که از اهم آن می‌توان به “تصحیح حافظ قدسی” (با همکاری دکتر “حسن ذوالفقاری”)، “حافظ به روایت شهریار”، “گامی در تصحیح آثار ترکی استاد شهریار”، “در مکتب استاد شهریار”، “میرزا شفیع واضح‌تبریزی”، “کوبه بر در(مجموعه ی اشعار)”، “کارنامه (مجموعه‌ی مقالات)”، “اصول مدیریت در آثار ادب فارسی”، تصحیح “ثعلبیه (شاهکار ملامحمدباقر خلخالی)”، “سخن از یار آشنا(خاطرات مشترک ابوالفضل علیمحمدی – هادی بهجت‌تبریزی و خانم رباب رجب‌زاده پرستار استاد شهریار)”،  “شیدایی‌ها (برگزیده آثار استاد شهریار به کوشش ابولفضل علیمحمدی و هادی بهجت‌تبریزی)” و “فرهنگ لغات و اصطلاحات عامیانه در شعر استاد شهریار” اشاره کرد.

وی هم‌اکنون مدرس دانشگاه هنر اسلامی تبریز است.