قطع آب یک‌هزار مشترک پرمصرف در آذربایجان‌شرقی
قطع آب یک‌هزار مشترک پرمصرف در آذربایجان‌شرقی

علیرضا ایمانلو با اشاره به بحران آب در کشور و استان، در خصوص منابع آب استان اظهار کرد: تا پایان سال ۹۳، یک میلیون و ۷۶ هزار انشعاب آب آشامیدنی در استان وجود داشته که بر اساس آن ۱۰۰  درصد جمعیت شهری استان زیرپوشش آب آشامیدنی قرار داشته‌اند. وی با بیان اینکه محدود بودن ظرفیت […]

asssعلیرضا ایمانلو با اشاره به بحران آب در کشور و استان، در خصوص منابع آب استان اظهار کرد: تا پایان سال ۹۳، یک میلیون و ۷۶ هزار انشعاب آب آشامیدنی در استان وجود داشته که بر اساس آن ۱۰۰  درصد جمعیت شهری استان زیرپوشش آب آشامیدنی قرار داشته‌اند.

وی با بیان اینکه محدود بودن ظرفیت تاسیسات تامین آب، یکی از مشکلات اساسی شهر تبریز است، گفت: ظرفیت تامین آب تبریز باید به ۱٫۵ برابر ظرفیت موجود افزایش یابد و از طرفی به موازات رشد جمعیت باید تاسیسات جدید آبرسانی احداث شود.

ایمانلو متوسط بارندگی در سطح آذربایجان شرقی را ۲۴۲ میلی‌متر بیان کرد و گفت: این میزان کمتر از یک سوم متوسط بارش جهانی است، در حالی که مصرف ما خیلی بیشتر و نزدیک دو برابر کشورهای پرآب است.

وی از قطع آب یک‌هزار مشترک پرمصرف در استان خبر داد و گفت: به مشترکان پرمصرف تذکر داده‌ایم که در صورت عدم رعایت الگوی مصرف انشعاب آب‌شان قطع می شود.

ایمانلو اضافه کرد: در حال حاضر تنها منبع آب قابل افزایش برای عبور از بحران، برداشت آب از سفره‌های آب زیرزمینی دامنه سهند با حفر چاه‌های عمیق است که با توجه به اقدامات انجام شده تنها ۵ درصد به ظرفیت موجود اضافه شده که آن هم برای افزایش انشعابات آب کافی نبوده و هر سال این وضعیت بحرانی‌تر می‌شود.

ایمانلو خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه با یک مورد قطعی آب ۳۳ ساعته ناشی از ترکیدگی در خط انتقال آب از زرینه‌رود در روزهای گرم سال، توزیع آب با مشکل مواجه شد از این رو ضرورت دارد تدابیر لازم برای تامین آب از منابع دیگر اندیشیده شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه حجم مخازن در مدار استان در سال گذشته ۹۰۱ هزار و ۱۰۰ مترمکعب بوده است، تصریح کرد: همچنین تعداد تصفیه‌خانه‌های آب در مدار استان ۹ واحد بوده و ۳۴ واحد آزمایشگاه آب در استان وجود دارد.

ایمانلو با بیان اینکه شبکه فاضلاب شهر تبریز در صورت تامین اعتبار چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی تا چهار سال آینده تکمیل می‌شود، گفت: اجرای ۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب تبریز در برنامه سال جاری قرار دارد و ما درصدد استفاده از منابع فاینانس برای اجرای این طرح هستیم.

وی از افتتاح ۱۰ پروژه عمرانی آب و فاضلاب به ارزش ۶۰ میلیارد ریال همزمان با هفته دولت در سطح استان خبر داد.